måndag, april 03, 2006

Klassiker - Eight hour cream

Elizabeth Ardens Eight Hour Cream lanserades 1934 och är fortfarande en storsäljare.
Elizabeth Arden skapade själv krämen och det var den första kosmetikprodukt som fick bära hennes namn. Det hela började med att hon behövde något mjukgörande att smörja sina tävlingshästar med. När hon applicerade märkte hon också effekten på sin egna hud och bestämde sig för att utveckla krämen så den skulle kunna användas av hennes kunder.
"Eight hour" lades till namnet efter att en lojal användare hävdat att krämen läkt hennes sons uppskrapade knän inom åtta timmar.

Eight hour cream är en allround-produkt som mjukgör, lindrar och läker. De verksamma ingredienserna är salicylic acid (salicylsyra) som exfolierar och är anti-inflammatorisk, och vitamin E som verkar lugnande på huden.
Appliceras enklast med fingertopparna där det behövs, t ex på väderbitna läppar, torra armbågar, hälar, nagelband och söndersnutna näsor.

Jag är personligen ett stort fan av denna klassiker
och hävdar med bestämdhet att den kan användas till i princip allt (testa den nästa gång du känner att ett munsår är på gång).
Ett tips är att alltid ha den på läpparna över natten för att motverka den uttorkning som ett frekvent läppglanslackande annars kan leda till.

Texten baseras på info från Elizabeth Ardens hemsida, Shenet och Susanne Ljungs Stora bok om skönhet.

23 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den är verkligen suverän denna kräm, men tyvärr doftar den ju inte så gott. Min sambo rynkar på näsan och vägrar pussa mig när jag haft den på. :-(

8:00 em  
Blogger helena said...

Jag har vant mig vid doften, men den är anmärkningsvärt tydlig. Tror att stiftet är diskretare i doften.

8:06 em  
Blogger schmut said...

den och carmex är livräddare.

8:23 em  
Anonymous Anonym said...

det bästa med den är att den tar bort smärtan av en spricka i läppen eller ett trasigt nagelband. helt otroligt...

9:10 em  
Anonymous Anonym said...

vad tror ni om att använda den på operationsärr?
//Åsa

9:13 em  
Anonymous Anonym said...

jag har på vintern torra ögonlock - finns inget bättre än denna kräm =)

9:21 em  
Blogger Sandra said...

En kräm som är suverän till det mesta.Jag har dock hittat ett bättre alternativ till läpparna -Skin Quencher.
Lukten är ju ett minus - speciellt i början - men som du säger man vänjer sig lite.

Är inte riktigt överens med själva tuben - den är inte alltid så smidig att ha med överallt.
Men just nu har jag en stor väska- men tuben är oxå för närvarande slut.

10:54 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Undrar om du vet vart man kan köpa en bra hårsax? Måste toppa luggen emellanåt.
MVH / Linn.

12:14 fm  
Blogger Linda K said...

vad är priset ungefär på denna mirakelkräm?

7:42 fm  
Blogger helena said...

linn: jag har ingen aning, man kanske kan kolla på en frisösalong och höra vart de får tag på prylarna.

linda k: 229kr för en 50ml tub på accessora. Kan väl tänka mig att butikspriset ligger där nånstans också. Ibland dyker det upp tuber i mindre storlek som säljs för nån hundralapp. Den storleken finns inte som standard, men sist jag såg en liten så var det på Kicks.

10:57 fm  
Blogger Sandra said...

Det var nåt nytt för mig! Visste inte att det fanns i mindre tuber -det skulle vara perfekt för mig!
Ska fråga i butiken i min lilla stad om de kan få tag på nån.
Tack för tipset!!

1:03 em  
Anonymous Anonym said...

Hejhej :) Måste först och främst bara säga att jag gillar din blogg väldigt mycket :) sen så undrar jag vilket/vilka nagellack du tycker är bäst?

1:40 em  
Blogger helena said...

tack lina :)
jag gillar essies nagellack som man t ex kan köpa på blush, www.blush.se. Och så är ju mavalas minilack väldigt praktiska, och smart om man vill köpa på sig många roliga färger.

3:36 em  
Anonymous Anonym said...

Jag älskar mitt Elisabeth Arden Eight Hour Cream Lip Protectant Stick, Sheer tint.

3:54 em  
Anonymous Anonym said...

Minilack är suveräna. Jag som är tvilling gillar att vara ombytlig och då passar det ypperligt med små nagellacksflaskor. De vanliga tar ju aldrig slut! Hinner oxå bli gamla och omoderna....

4:12 em  
Anonymous Anonym said...

äsch, personligen har jag aldrig fattat grejen med eight hour. kladdig och äcklig är den, och värdelös som nagelbandskräm. dessutom beroendeframkallande(på ett dåligt sätt alltså)

5:15 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med om att doften inte är så upphetsande (haha), men att det är en bra kräm det kan ingen ta ifrån den!!

5:42 em  
Blogger Linda K said...

tack snälla för prisinfo,får bege mig ut och kolla butikerna. Det var ju inte dyrdyrt ändå :)

10:30 em  
Anonymous Anonym said...

Består inte den mest av mineralolja/paraffin?
Tycker att den är kladdig och luktar äckligt. Tycker faktiskt inte den gör så stor skillnad och fattar inte hypen. Har testat den på läppar, torr hud och nagelband.
Vad är det som ni tycker är så speciellt med den?

11:59 em  
Blogger helena said...

Precis som med alla andra hudvårdsprodukter så funkar den väl olika från person till person. Jag förstår t ex inte hajpen med Rosebud.
Jag gillar eight hour för att den är mjukgörande där jag behöver det och så snabbar den på läkningsprocessen vid trasiga nagelband, munsår, skrubbisar osv. Jag är personligen inte rädd för mineralolja, men jag har hört att den till 50% innehåller vaselin (detta är inget jag kollat själv utan fått en kommentar här i bloggen om), och vaselin är väl till stor del mineralolja om jag har fattat det hela rätt.
Men man ska ju komma ihåg att detta inte är en produkt som ska användas som fuktighetskräm, utan det finns en vits med att den är fet och lägger sig "över" huden som skydd medan de verksamma ämnena gör sitt jobb.

12:16 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar också Elisabeth Arden Eight Hour Cream. Den luktar gott tillsammans med Old Spice och ger fin lyster och stadga åt mustaschen.

1:35 em  
Anonymous Anonym said...

Glömde länken:

1:37 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar också Elizabeth Arden Eight Hour Cream. Den funkar bra med Old Spice rakvatten och ungerskt mustaschvax. Ger lyster och stadga åt mustaschen, och så luktar man gammal tant. Kan det bli bättre?

5:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home