söndag, april 23, 2006

på promenad

Häng med på en söndagspromenad i Jönköping.
För att ta oss till Vättestranden går vi ett par minuter österut bortåt undergången vid Sjöbo. Väl där möter oss denna utsikt.
Hade det varit en solig sommardag så hade det legat byst med folk precis här.
(Klicka på bilderna så blir de större)


Vi stöter strax på en totem-påle, varför den står där har jag ingen aning om, men den är fin och den har stått där så länge jag kan minnas.
Sen fortsätter vi och följer strandpromenaden västerut bortåt piren.


På vägen stannar vi såklart och kikar på tussilagosarna.


Här har vi då vår stolthet, hamnpiren. Här sitter alla Jönnebor och njuter på somrarna. Det är serveringar längs med hela piren och härifrån utgår M/S Nya Skärgården.
I den första lilla boden man stöter på kan man köpa rökt Vätterröding.


Vi svänger av över järnvägen och kommer till hamnplan. Här sitter man vid kanalen, solar näsan och äter glass.
På ena sidan finns restaurang Twin City (den gröna byggnaden till höger), och på andra har vi Stora Hotellet och Bishops Arms. Både Twin och Bishops har kvällssol så deras uteserveringar är också populära tillhåll på somrarna.


Härifrån svänger vi österut igen och kommer in på gågatan. Här finns de allra vanligaste affärskedjorna, diverse matställen och fik.
I andra änden har vi Hovrättstorget, här hyllar vi HV71 när de tar SM-guld.


Sen traskar vi hemåt mig igen, på höger sida har vi Kristina brud och fest där jag hoppas hitta min brudklänning...


... och till vänster har vi Kristine Kyrka som jag och sambon gifter oss i den 29 juli. Visst är hon maffig!


Så, nu hoppas jag på att få följa med på promenad i era hemstäder.

5 Comments:

Blogger Sandra said...

Tack för promenaden, det var jättetrevligt.Hoppas att fler tar med mig på promenad i sina städer/omgivningar.

5:23 em  
Anonymous Anonym said...

men - vad fin stad du bor i!!

har aldrig varit i Jönköping faktiskt =)

6:59 em  
Blogger helena said...

Ja, jönköping är rätt nice, särskilt vår/sommar. Men höst/vinter blåser det snålt från vättern. Men man får väl ta det onda med det goda.

8:16 em  
Blogger Terése said...

Fina bilder! Jönköping ligger verkligen fint vid vattnet!
Jag har varit ute på promenad i dag!

8:56 em  
Blogger eastcoastmom said...

hej! va kul att se lite tidiga vårbilder från min hemstad! Eller, jag är från en ännu mindre stad som börjar på T och ligger söder om... gick på gymnasiet i Jkpg.

Nu bor jag utanför NYC, i Connecticut.

7:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home