onsdag, juni 22, 2005

Viktigt med mervärdet?

Jag är en sucker för fina förpackningar. Jag har tidigare skrivit om t ex Estée Lauders eyeliner. Det finns säkerligen minst lika bra, kanske bättre eyeliners, men ingen är förpackad lika snyggt. Och jag tycker att det är ok att den kostar lite mer än många andra varianter. Jag betalar gärna extra för märket och för en snygg förpackning m a o.
Nu är det inte så att jag är en märkessnobb. Jag fullkomligt älskar budgetprodukter. Det finns många som är jättebra. För min del är det snarare så att jag kräver att en dyrare vara ska ge det här mervärdet.
När jag senast skulle köpa ett nytt fast puder så hade jag bestämt mig för Lancômes. Jag traskade iväg till Kicks, men det visade sig att den transparenta var slut. Säljaren rekommenderade mig istället Clarins. Visst, den kändes mjuk och bra. Men jag var tveksam, den luktade lite konstigt (är parfymfri) och svampen som följde med var lite väl tunn. Säljaren plockar då fram dosan och visar mig. Vackert röd borstad metall med kant i guld. Hon ser att jag börjar ge med mig och lägger in stöten: "man får den i den här ljuvliga lilla sidenpåsen"... Jag tar den!
Det var ju inget snack om saken. Jag fick ett bra puder (som jag är jättenöjd med), plus att jag gick ut ur butiken och kände mig som en drottning. Det här är fyra månader sedan och jag njuter fortfarande när jag plockar fram den lilla dosan.
Där har vi några som vet hur man skapar ett mervärde. Och det borde fler ta efter för det finns så otroligt många märken med helt likvärdiga produkter idag.

Till alla säljare av hudvårdsprodukter: väljer man de dyrare varianterna så ska man ha det i en fin påse, den vanliga skruttiga plastpåsen duger om man köper tops eller deo typ. Dessutom ska man alltid stoppa i nån liten provförpackning. Bara så ni vet :)

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är därför jag älskar Dior - så fina förpackningar och så får man alltid en sammetspåse till...

Jag är som du - en produkt ska se vacker ut!

10:04 fm  
Blogger helena said...

Visst ska det se vackert ut. Åtminstone om det är en dyr produkt.

11:06 fm  
Anonymous Anonym said...

Mmm... so what?

11:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home