tisdag, april 04, 2006

Klassiker - Great Lash 35år

Maybellines berömda Great Lash mascara fyller 35 år. Det är väl en sju, åtta år sen jag testade den första gången. Den hajpades nåt väldigt då, och jag föll såklart för "alla makeup artisters favoritmascara". Det blev inget långvarigt förhållande oss emellan, jag föredrar mascaror som man kan fläska på ordentligt med. Men jag uppskattade den lilla borsten, som kan pilla fram och färga också de allra minsta fransarna.

Maybelline var först med att masstillverka och sälja mascaror.
Kvinnor har i alla tider varit väldigt uppfinningsrika när det gäller att färgsätta sig, så också när det gäller ögonfransarna. 1913 såg kemisten T.L Williams hur hans syster Mabel svärtade sina fransar, och fick idén till att tillverka en produkt som alla kvinnor skulle kunna använda för ändamålet. 1915 grundade han Maybelline och världens första massproducerade kakmascara började säljas.
Great Lash är den bäst säljande kosmetikprodukten i Amerika, och det säljs en var 1.9 sekund.
Numera finns den också som vattenfast och med "curl"-borste.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej. hur förvarar du dina makeup-borstar/penslar? finns det fodral att köpa till dem, eller ska man bara låta dem ligga på hyllan som de är...?

7:58 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, jag älskar Great Lash! Undrar därför om någon vet var den vattenfasta varianten kan köpas? Såg den i England för några månader sedan men köpte den inte dumt nog.. :/

8:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår inte varför Great Lash var/är så populär. Kommer alldeles för lite färg för min smak. Jag köpte en för flera år sedan men avvecklade den snabbt.

8:13 em  
Blogger Alison said...

Har också haft den som favorit men tycker nu att Kanebo 38 grader är en bättre variant av den. Samma sorts borste men så sitter den mycket bättre. Vattenfast dessutom, och lätt att få bort med varmt vatten. Har du provat den?

8:13 em  
Blogger Cissi said...

Tyckte den var värdelös när jag testade den för ngr år sedan.
Lancome´s Extencils är min favorit, och jag har provat många
(flygvärdinna...)

8:47 em  
Blogger helena said...

anonym: mina står i glas med borsten uppåt. Det borde absolut gå att få tag i "necessärer" för dem. Många makeupartister har ju verktygsbälten som penslarna sitter i.

vlina: den delar nog mascarafolket i två läger.

alison: nej den har jag inte testat ännu.

fröken bokmal: min favvo är magnascopic från estée lauder. Men när det gäller mascaror så är jag ständigt på jakt, det k a n ju finnas nån som är bättre :)

8:55 em  
Blogger Sandra said...

Nej, jag tyckte heller inte om den när jag köpte den för flera år sen.

10:49 em  
Anonymous Anonym said...

Ush nej, jag förstår inte alls hypen. Borsten är FÖR liten, jag petar mig bara i ögat med den, och fransarna klibbas ihop till en enda klump. fy

10:58 em  
Anonymous Anonym said...

Första gången jag testade den tyckte jag den inte var så bre eftersom den inte gav så mycket volym men sen så provade jag versionen som heter Blackest Black och den var grym! Den lilla borsten ger bättre precision och den hade massor svarta pigment i vilket gav mina fransar volym oxå. Tror inte den finns i sverige ännu dock.

9:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Nä, den mascaran hade en vääääldigt kort karriär i min sminkväska - man fick ju måla ihjäl sig för att det överhuvudtaget skulle synas något! Den sitter heller inte bra!

9:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home