söndag, juni 18, 2006

PayPal bluff, igen!

Var lite uppmärksamma på kvittona som kommer från PayPal som bekräftar ett köp.
Jag fick ett idag som påstod att jag handlat för 349 dollar, inga problem att upptäcka att det var fel eftersom jag inte använt kontot på flera månader. Följde länken i mailet för att rapportera att det rör sig om en "unauthorized payment". Men i formuläret jag kom till skulle jag fylla i mitt kreditkortsnr, det är alltid en bra idé att tänka till lite extra om de vill att man ska lämna det. Jag stängde ner sidan och upptäckte att mailet kom från paypal.com istället för intl.paypal.com som det alltid kommit från tidigare. Lurigt.

9 Comments:

Blogger Ilva said...

Vi far massor med mystiska mail fran falska paypal siter! Det ar en djungel dar ute! Bra att du paminner och upplyser!

12:58 em  
Blogger helena said...

Ja, man får va lite försiktig.
PayPal är som tur är snabba och svarar direkt på om det rör sig om spoof-mail, och vad man ska göra.

1:12 em  
Anonymous Anonym said...

Hej där, har Du handlat från asos.com någon gång? Jag är sugen och undrar om det funkar bra?? Mvh Hanna

3:36 em  
Blogger helena said...

Hej Hanna! Nej, det har jag inte ännu. Men jag tycker att jag läser om asos-köp i diverse bloggar varje dag, så det funkar nog rätt bra.

9:10 em  
Anonymous Anonym said...

men är inte paypals hemsida paypal.com? (har precis signat upp mej, så jag blir liiite nervös)

10:50 em  
Anonymous Anonym said...

Har för mig att paypal aldrig ber om kreditkortsnummer annat än vid registrering.

12:39 em  
Blogger helena said...

anna:jo, det stämmer. Men mailen man får från dem när man betalat via paypal slutar med @intl.paypal.com

1:42 em  
Anonymous Anonym said...

Fick två bluff mejl förra veckan som påstods vara från PayPal. Man ska ALDRIG klicka på någon länk i mejl utan alltid öppna ett nytt fönster och logga in på PayPal därifrån...

2:50 em  
Anonymous Anonym said...

Mitt paypal konto användes för att länsa mitt nordea konto på pengar, utan att jag följt länkar från mail eller någonsin delat med mig av lösen. Så Paypal ska man vara försiktig med över huvud taget. Som tur var betalade de tillbaka de 10.000 kronor (!) som någon hade lyckats bluffa sig till (och då inte ens med hjälp av fishing, utan "bara" ett hackat konto).

12:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home