onsdag, oktober 11, 2006

mobiltelefoner

Nu till nåt helt annat...
Jag är i stort behov av en ny mobil. Men hur tusan väljer man? Jag vet inte vad hälften av alla förkortningar står för när jag kollar in diverse sajter. Finns det överhuvudtaget något ställe där tekniken förklaras så man (jag) förstår? Jag blir alltid påsåld en massa skräp när jag visar min okunniga nuna, så nu tänkte jag shoppa ny på nätet istället eller åtminstone skaffa mig lite mer kött på benen innan jag stiger in i nån butik.
Jag vill ha massor med najsa funktioner, men det måste samtidigt vara en smidig och "logisk" telefon. Mp3 är ett måste, men jag vill helst ha radio och en riktigt vettig kamera också. Den får inte vara plastig, alldeles pytteliten eller av vikmodell. Har ni några tips?

26 Comments:

Blogger Ivana said...

Kolla på http://www.pricerunner.se

Där hittar man allt man behöver :)

10:00 em  
Anonymous Anonym said...

Mobiltelefoner... vilket gissel. Jag har en Sony Ericsson K800i och jag älskar den. Bäst är absolut kameran. Jag vet inte hur många superbra bilder jag har tagit. Kan rekommenderas!! Många bra funktioner, och väldigt lätt att hantera. Lätt att överföra bilder till datorn. Den har radio och mp3. Nice... kanske dyr men nice!! Lycka till med valet!! Bilderna som jag har tagit själv kan hittas i min blogg. Lycka till med valet!!

10:37 em  
Anonymous Anonym said...

Kolla http://www.pricerunner.se så kan du läsa recensioner av mobiltelefoner, billigaste priset. Där kommer du verkligen hitta infon du söker

10:44 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har SonyEricsson W810i. ÄÄÄÄLSKAR den!!!

11:53 em  
Blogger a spoonful of mint said...

Den bör vara rosa.

12:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Senaste mini Razor av Motorola har verkligen allt en tjej behöver och mycket mer! :)

4:28 fm  
Blogger . said...

Sony Ericsson w810i är jättebra! Köpte den för ett tag sedan och kan verkligen rekommendera den.

10:02 fm  
Anonymous Anonym said...

K800i är super, men den blir dyr om man inte köper den med abbonemang... då kan den blir rätt billig ändå. Musikmobilerna är bra, men de är väldans inriktade på musik, så tänk dig för om du vill ha andra funktioner.

Tänk på taltiderna, standby-tiden, har den de grundläggande funktionerna...?

De flesta sajter brukar ha jämförelsesidor, där du kan välja vilkq mobiler du vill jämföra. Det blir då rätt lätt att se vad man ska ha.

Pricerunner är bra, men testa också kelkoo och smarto, alla får upp lite olika företag, så om man använder allihop kan man ringa in det absolut billigaste.

Lycka till!

10:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Verkjar som att du vet vad du vill ha. Själv vägrar jag kamera i mobilen då jag tycker bilderna blir usla. Likas´å skippar jag funkrione rjag aldrig använder. Gå in i en butik och säg vilka funktioner du vill ha så hjälper de dig

10:11 fm  
Anonymous Anonym said...

SonyEricsson W800i har jag och är supernöjd! Både MP3 å radio.
W810i är efterföljaren och har väl mer finesser, tex vet jag att man kan videofilma "hur länge man vill" (dvs minnet sätter gränsen).
Något bra som dock inte hängde med till W810i är den lilla luckan som skyddar kameralinsen.

10:23 fm  
Blogger Sandra said...

Var i precis samma situation som du för ett tag sen. Valet hamnade på en Sony Ericson walkman 810i. Har inte ångrat det, mp3 spelaren och radion går dagligen när jag är ute och går med Viggo i barnvagnen, Grim lånar den i bilen och lyssnar på musik och måste säga att batteriet håller förvånansvärt länge.

11:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Gå in på www.katsching.se, där kan du köpa mobil med eller utan abonnemang alternativt förlänga ditt nuvarande. Om man vill ha hjälp men något är dessutom deras kundtjänst riktigt bra. Om du vill ha musikmobil så kolla in de olika Walkman-modellerna från SonyEricson. De finns med eller utan vik och oftast har de bra kamera och bra batteritider.Själv köpte jag min SonyEricson W300i via katsching.se och jag är jätte nöjd med dem, och jag är jätte nöjd och glad över min fina mobil. Lycka till!

12:21 em  
Anonymous Anonym said...

Älskar min SE W800i med 2 megapixelskamera som tar bra bilder. Mp3 spelare, utbyggbart minne (512 mb följer med vid köpet), radio m.m. Nokia lär ha en med 3,2 megapixels kamera men jag vet inte hur det är med Mp3 spelare där.

12:38 em  
Anonymous Anonym said...

Eftersom alla andra tipsar om S/E.. slänger jag in min nokia favvis..

N73 - har allt du behöver. 3g, 3,2 mp kamera, mp3, radio. Förhållandevis liten, rejäl och stilren. http://www.nokia.se/phones/n73/

föredrar du S/E tycker jag att K610i är mer prisvärd än walkmanlurarna.. Dessutom har du 3g i den.. Bättre täckning.=)http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10389&zone=pp&lm=pp1&pid=10389

Samsung kommer med en Ultra serie. Riktigt snygga lurar i tre olika modeller. http://www.samsung.com/common/microsite/exhibition/ifa2006/main.asp?pcode=M03


Lycka till!

1:10 em  
Blogger helena said...

SE w810i är väl den jag kikat mest på, verkar som om fler av er har den som favorit, så det kan ju inte bli helt tokigt med den :)
Får fnula lite till på det här.

8:18 em  
Anonymous Anonym said...

Får också tipsa om SonyEricsson W810i. Helt ok kamera och man får plats med mkt musik. Jag gillar att det finns högtalare också (om än inte med superljud) så att man kan lyssna utan hörlurar.
Minneskortet som medföljer är bara det värt en del.

9:05 em  
Anonymous Anonym said...

man köper den snyggaste :)

nä men kolla att de kan köpa till mer minne

10:01 em  
Anonymous Anonym said...

Motorola Razr i rosa kanske?

9:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej, om du behöver någon hjälp med att tyda alla förkortningar och sånt så hjälper jag gärna till, är lite av en mobil-nörd ;) Hojta till bara...

5:33 em  
Anonymous Anonym said...

En ihopfällbar mobil är bra för att skärmen inte kommer bli lika repig lika snabbt. Den kommer hålla lättare och går inte lika lätt sönder ifall du skulle tappa den.
Sen så är det jätte viktigt med hur hög strålning en mobil är.
Även om man använder hands free.
Så sånt är jätte lätt att kolla upp, det står alltid i alla butiker bredvid mobilerna.

Lycka till med jakten efter en mobil.

Dg's guld mobil är annars inte helt fel ;)

9:21 em  
Anonymous Anonym said...

Motorola har endel snygga modeller men användargränssnittet är inte alls lika bra. Kasst om man jämför med SonyEricsson. Har en Motorola RAZRv3 nu och jag gillar den inte alls annat än till utseendet... Exempel på vad som är dåligt: Konstig sms-skrivarteknik, Motorolas egna eller nått för de envisas med att använda den i alla sina telefoner fast den suger och är ineffektiv. Det går inte att avbryta sms om du råkar skicka till fel, kan bli pinsamt! Den låter även i tyst läge, ger ifrån sig ett högt pip om du skulle få sms eller missade samtal. Går kanske att ställa in att man inte vill ha notifikation för detta men de vill man ju, men inte i tyst läge! Alla jag pratar med klagar på att de hörs dåligt när jag ringer ifrån den. Handsfreen man fick med var värdelös. Det går inte att stänga av ljudet med snabbknapparna utan att den låter. Kameran är dock helt Ok för å vara mobilkamera och telefonen är snygg, annars får den bara minus. Nokia har också endel snygga modeller men dom tenderar till att bara ge 3h taltid tex!? Snålt! SonyEricsson skulle jag nog säga gör de mest användar/funktionsvänliga telefonerna som håller till mer än utseende. Och endel av dem ser ju riktigt bra ut dem också!

6:45 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har arbetat med mobilabonnemang och på så sätt fått mycket information om mobiltelefoner också......kort kan jag väl säga att favoriterna är Nokia och Siemens bland kunderna, därför de är enkla att förstå och de är tåliga. Det du bör tänka på är att om du har en MP3 spelare och radio i mobilen så drar det mycket ström och måste laddas ofta, och man kan behöva byta batteri oftare. Min favorit just nu är Siemens CL75 silk flower red, men den har varken radio eller mp3. Men kameran är bra.

12:40 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! jag undrar en sak som inte riktigt hör till ämnet i just detta inlägg... själv tror jag att det kanske vore störande om man själv hade blogg, att folk gick ifrån ämnet...men jag tänkte att du kanske tyckte att det var ÄNNU mer störande om jag kontaktade dig på din mejl... så jag hoppas på svar.

vet du några sidor som har videos på hur man lägger olika makeuper eller bara vanlig makeup?

skulle bli väldigt tacksam för svar!
/julia

8:44 em  
Blogger helena said...

juli: nej, det stör mig inte att du går ifrån ämnet, och inte heller att du mailar. Jag har en egen mailadress för bloggen just för det ändamålet :)
Det är inte så ofta jag stöter på sidor med filmsnuttar på hur man lägger makeup. www.helenarubinstein.com har några, men de är inte särskilt grundläggande.

10:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Ok, tack för tipset :)

Men då vet jag det. ifall att jag skulle ha några frågor framöver ;)

ha det bra!

10:10 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Har några tips på sidor med filmsnuttar om hur man lägger makeup.

På www.chanel.com och www.dior.com finns en hel del korta filmer för deras olika produkter. Man kan lära sig att t ex lägga en ögonskugga och foundation.

Sen har de nyligen lagt ut filmer på www.kicks.se - en film för vardagsmakeup och en för kvällen. De är rätt så bra tycker jag!

Lycka till!

2:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home