lördag, november 11, 2006

EasyLooks

Det pratas en hel del om EasyLooks, ett ”allt-i-ett” makeupkit, just nu. Produkten marknadsförs som ett smidigt sätt att prova på en ny stil och lite nya färger till en billig penning. EasyLooks är förpackad i en slimmad liten folder och finns i fem varianter som alla innehåller foundation, concealer, ögonskugga, highlighter, rouge och läppfärg. Sminket, som man fyllt i blisterpack, ska räcka till 3 appliceringar och en öppnad förpackning håller i 6 månader.
Blisterpack-bubblorna är numrerade och i foldern finns en bild som visar vad som ska appliceras vart. Med följer också en steg-för-steg beskrivning, och hemliga tips från makeupartister, på hur man skapar looken.

När jag först hörde talas om EasyLooks var min spontana reaktion att det här kan väl aldrig funka. Jag såg ett stort grundläggande fel med produkten, att den innehåller en foundation. ”I en nyans som är anpassad för att passa flera olika hudtoner” säger man. Men hur har man lyckats få professionella makeupartister (som påstås ha varit med och utvecklat idén) att skriva under på det här? Jag pratar sällan om "modemissar" eller hur man ska sminka sig för att vara rätt här i bloggen. Men jag hävdar bestämt att det största makeupfelet man kan göra (kanske det enda egentligen) är att använda en foundation som inte passar ens hudton perfekt.

Men nu hypas och hyllas den här nyheten lite överallt, det är så smidigt, så lätt, så billigt och praktiskt. Så jag kan ju bara inte dissa EasyLooks utan att verkligen ha testat, oavsett vad min sminkjunkie-erfarenhet och magkänsla säger mig. Och vad sjutton, man m å s t e ju faktiskt inte använda deras foundation bara för att den följer med.
Jag köpte varianten Smokey Eyes på Kicks för 89kr. Sen stängde jag in mig i badrummet och följde instruktionerna till punkt och pricka. Och vet ni vad? Det var inte så illa som jag trodde… det var värre!

Jag har problem med EasyLooks för att:
Jag inte tycker att ”one size fits all” konceptet funkar när det gäller makeup.
Förpackningen är verkligen inte smart. Nog för att den är slimmad, men vill man verkligen spara den öppnade blisterpacken med smink efter första appliceringen?
Visst så är min hudton åt det blekare hållet, men inte på något sätt helt ovanlig bland oss svenskar. Och EasyLooks foundation är minst två snäpp för mörk för mig, dessutom är den alldeles på tok för gul.
Concealern är perfekt i nyansen och döljer det som ska döljas, men den lägger sig i, och framhäver minsta smårynka.
Krämögonskuggan håller sig inte på plats. Det dröjer inte lång stund innan jag har allt i ögonvecket.

Men det här är helt ok:
Snyggt rouge, som sitter rätt bra, i en ljus nyans som väl matchar de mörkt mejkade ögonen.
Highlightern funkar bra både till ögonen och kinderna. Den smidiga konsistensen och den mjukt guldiga nyansen gör den väldigt lättanvänd.
Glosset är lagom klistrigt och snyggt naturligt rosa, vilket i princip är ett måste till Smokey Eyes looken.

Idén skulle vara väldigt god om:
Man skippade foundation helt, istället för att försöka lura på oss att det här med nyansen inte är särskilt viktigt.
Skuggan var av bättre kvalitet. Gloss och rouge är lätt att bättra på under dagen, men mörka ögonskuggor ska bara sitta.
Man portionerade ut sminket i tre mindre bubblor istället. Då öppnar man en per applicering och resten håller sig fräscht till nästa gång.

Man skickade med en applikator, åtminstone till läpparna.



Easy? Nej, inte särskilt.

Vill du testa lite nya färger och lockas av det smidiga och prisvänliga med "allt-i-ett" så testa IsaDoras paletter istället. Du får fyra skuggor, ett rouge och en läppfärg inklusive applikatorer. Allt välmatchat och klart. Billigare, enklare, fräschare.

28 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig! testade min första look idag, Blue days. Jag tänker maila dem gällande att de borde ha återförslutbara förpackningar. Det här känns inte vidare smidigt. Ögonskuggan höll sig inte alls på plats, trots att jag hade ögonskuggeprimer först. Skippade att testa foudationen helt och hållet :-)

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

men uuurk, det där ser ju inte speciellt fräscht och enkelt ut! :O Ska man sminka sig, så ska man ta reda på hur man gör det ordentligt, och se till att köpa saker av bra kvalitet!

Haha, det där med foundationen som som skulle vara anpassad för att passa flera olika hudtoner var det värsta jag har hört! -__-

Hehe, du ska nog lita på din magkänsla i fortsättningen som den sminkjunkie du är! :D

8:44 em  
Anonymous Anonym said...

Det var väl det jag trodde... Sen så tycker iaf jag att det är kul att matcha ögonskuggor, rouge, läppglans själv... det är sällan jag använder paletter som innehåller allt. Och om jag nu ville ha "allt i ett" så att säga så skulle jag satsa på en Stila palett i stället. Tex deras 2 nya för Holiday 2006.

9:11 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med dig till fullo! Det är inte särskilt enkelt, och det känns inte så himla fräscht.

9:20 em  
Anonymous Anonym said...

Oj, de där lät inte som någon bra produkt.. :/ Inte trodde jag att den skulle va så dålig! Nu ska jag absolut inte testa den... verkar inte värd sina 89 kr.

9:34 em  
Anonymous Anonym said...

Tråkigt, jag som hade så höga förväntningar på dem... ;(

10:38 em  
Anonymous Anonym said...

tror faktiskt inte de är gjorda för att man ska köpa dem o använda som vanligt smink. Snarare om du glömt neccessären hemma o är bortrest eller bara vill testa nåt billigt o se hur det ser ut. fattar inte riktigt vad det är att bryta samman över...89 spänn liksom, vad förväntar ni er?

10:55 em  
Anonymous Anonym said...

Hade väldigt låga tankar om Easy. Därför valde jag att inte testa, särskilt det med foundation. Jag har letat i flera år på den perfekta foundation så kommer de med att denna passar alla. Skulle inte tro det.

11:39 em  
Blogger Marie Larsson said...

Kul att du gjorde det här! Har varit lite dugen på att testa men inser nu att det nog bara var hypen kring produkten som gjorde mig sugen...

12:00 fm  
Blogger helena said...

sandra: nej förpackningen är inte smidig alls.


blondie: jag förstår idén med att vilja underlätta och att kunna fixa till en ny look lite smidig och snabbt, men det här duger inte.

mari: jag tror ändå det finns en marknad för den här typen av produkter, och jag gillar ändå idén. Men den måste modifieras och bara för att det ska vara lätt så ska det inte behöva vara dålig kvalitet liksom.

bjooti: nej, jag tycker inte heller de har lyckats med vad (jag tror) att de tänkt sig.

gilraen: nej jag tycker du kan spara dina slantar, men det är klart, produkten kan ju passa andra. Det här är bara min åsikt :)

danni: ajdå, men är du riktigt sugen så testa ändå. Alla tycker inte som jag i denna fråga :)

s: Ja, du har rätt i att det här är nåt att ta till när man vill testa nåt nytt eller när man inte vill plocka med sig hela sminkväskan. Problemet här är ju att det inte är så särskilt smidigt att testa den där nya looken, det är inte ens smidigt att plocka med sig den. Om man nu inte vill kladda ner hela väskan.
Och 89kr för en produkt som inte är användbar tycker jag nog är ganska dyrt ändå.

makeup...: En perfekt foundation, kommer man någnsin hitta en sådan? Alltid är det nåt som man vill ändra på :)

12:04 fm  
Blogger Sandra said...

Håller med dig Helena, ideén kan vara god om man utvecklar den. Sen är det nog mer nåt man använder när necessären är glömd.

12:26 fm  
Anonymous Anonym said...

själv tycker jag attd et är schysst att dom då kör med lite mörkare ton på foundation för att jag är ganska trött på att aldrig hitta riktigt gula foundations som är samtidigt humant gulbruna och passar min hudton.

5:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har testat jag med. Och spontant så gillar jag Easy Look mycket! Det enda negativa som jag märkt nu är att skuggorna inte håller på plats så länge, ska prova att ha en primer under.. Men annars en bra grej att ha i väskan :)

10:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Det känns på nåt vis som nåt leksakskit för 10-åriga småtjejer som vill leka vuxen.;)

10:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Usch så tråkigt! Det är en skitkul idé men funkar ju tydligen inte!

11:34 fm  
Blogger helena said...

goddess: ja precis, den kan utvecklas till nåt bra.

rouaa: det är klart att nyansen passar en hel del, det jag inte gillar är att de påstår att det finns en nyans som passar alla. Föresten har du kollat in MACs foundations? Jag vill minnas att de har ett riktigt brett utbud på nyanserna. Där kanske det finns nåt för dig.

johanna: ja funkar det här för en så är det ju en toppenprodukt.

malin: dyrt leksakskit då :)

sorbonne: men det finns ju samtidigt de som gillar den, så är du sugen så testa.

12:04 em  
Anonymous Anonym said...

S: Vill man verkligen testa en produkt som Easy Looks när man är bortrest. 1, det verkar inte så smidigt och praktiskt, ganska kladdigt 2, jag brukar själv köra med "säkra kort" när jag är bortrest. Brukar inte vara så sugen på att exprimentera med nya looker då 3, 89 kr för 3 appliceringar är INTE billigt...

3:59 em  
Anonymous Anonym said...

Hmm höll nästan på att bli övertygad om att Easylooks var dåligt... sen läser jag att du rekommenderar IsaDora?!? välmachat och klart?! nej då försvann mitt förtroende. till närmaste affär och handla en EasyLooks!! : )

10:32 em  
Blogger helena said...

agnes: Jag rekommenderar IsaDora i detta avseende för att de är bättre i kvaliteten, billigare i längden och ja även snyggare i kombinationerna än EasyLooks. Jag hyllar inte IsaDora utan försöker mest visa på i vilken klass EasyLook konkurerar (och förlorar).

1:17 em  
Anonymous Anonym said...

Relaxa lite nu tjejjer! EasyLooks är ju kul, smartast på 10 år och det är grym kvalitet! I like!!!

6:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag testade produkten i helgen och kvalitén var super, bättre än min laura mercier foundation! Var iofs också fundersam över återförslutningen, mailade dem och fick ett snabbt svar att de ska förbättra förpackningen till nästa kollektion, som kommer ut i januari, så det löser sig väl =)

6:28 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

6:40 em  
Blogger helena said...

lipglosslover: det är väl jättebra om du har hittat en produkt som du gillar och som funkar för dig. Men "smartast på tio år", det hade jag inte hållt med om ens om jag hade tyckt att den hade bra kvalitet.

mimmi: EasyLooks foundation kan va hur bra som helst, men det kvittar ju om färgen inte stämmer.
Bra att de tänker till lite kring förpackningen tills nästa kollektion, för som sagt idén i sig är inte tokig alls.

6:56 em  
Anonymous Anonym said...

Jag testade Bronze me looken och tyckte den var grymt. Kör oftast samma make men älskar att bli stylad och fixad och tänkte att det kunde vara en kul grej att få en expertmake gjord hemma i badrummet. Följde instruktionerna till punkt å pricka och blev en riktig puma ;) Kan iofs hålla med om att ögonskuggan kanske var väl krämig men såg man till att"smootha" ut den ordentligt och inte ta för mycket blev det kalas.
Är glossberoende och missbrukar läppglans i alla dess former (favoriten nu är Dior Addict Lipgloss *älska*)därför var jag också skeptiskt till hur jag skulle kunna få med mig hela kittet utan kladd. Men det var ju lätt som en plätt - sköt in det i omslaget igen och vek ihop =) Och är det så att de kommer bli helt återförslutningsbara till nästa look så är det ju ännu bättre. Nä jag gillade verkligen idén och kommer definitivt testa igen. Kanske Silver night eller vad den heter till afterworken på fredag ?=) Kram till alla sminkjunkies

1:37 em  
Anonymous Anonym said...

JAg provade silver nights i helgen och det var supersnyggt! jag hade aldrig sminkat mig så om jag inte köpt en easylooks. nu ska jag köpa en sån blush som finns i easylooken den är jättecool- mörk o den liksom modelerar fram jättefina kindben!

6:21 em  
Anonymous Anonym said...

urk vad ofräscht! tack för upplysningen, det där kommer aldrig över min tröskel.

6:06 em  
Anonymous Anonym said...

Easylooks är ju rena gegget. Stay away!

7:28 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller helt med dig LGB! Pinsamt dålig hållbarhet måste jag säga. Smink som vandrar efter nån halvtimma bara är inge kul alls.

7:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home