onsdag, juni 29, 2005

Jag blev utmanad...

Nej, det går inte att låta bli. Jag har via en kommentar från Jessica blivit utmanad i en sminkduell.

1. Ungefär hur mycket lägger du på smink/hudvård per månad?
Det kan jag inte svara på, sambon läser ju ibland. Nejdå, jag köper inte för mer än jag har råd med. Men det varierar från månad till månad.
2. Vad väckte ditt intresse för smink?
Minns inte, började leka med smink tidigt. Men det utvecklades till en betydligt högre nivå när jag träffade kompisen L 1998. Hon säger ibland att hon har skapat ett monster :)
3. Favoritmärke? Varför?
Lancôme när det gäller puder och läppglans. Deras Juicy tubes har den där klistriga konsistensen som jag föredrar.
Estée Lauder har min favorit mascara Magna scopic och ursnygga förpackningar
MAC, älskar deras skuggor.
4. Var handlar du ditt smink? Favoritbutik/favoritsite?
Åhléns, Kicks, får åka till Göteborg för att få tag på FACE, Makeup Store och MAC.
5. Nämn något som kännetecknar din make-up.
Mycket läppglans såklart! Och att jag vågar testa och leka lite.
6. Vilket var ditt sämsta respektive bästa skönhetsköp någonsin?
Letar ständigt efter det bästa, men hittills är det concealern från YSL. Man kommer oerhört långt med enbart den och lite mascara.
Inga köp är väl egentligen dåliga, man lär sig nåt varje gång. Men jag blev förbaskad när de som sålde Make up store här i Jönne bytte till att sälja Mist Stockholm istället. De här skuggorna är precis lika bra påstår de. Men de är inte ens närheten! Nu har man tappat allt förtroende för folket i den tidigare favvobutiken.
7. Hur sminkade du dig för 5/10/15 år sedan?
För 15 år sen var jag tretton. Eftersom jag har gröna ögon trodde jag det allra snyggaste på mig var gräsgrön kajal och lika grön mascara. Till detta kommer att jag hade enorma cola-bottnar till glasögon. Ni förstår att jag var ursöt :)
För 10 år sen hade jag lärt mig hur man gör. Jag hade också blivit med linser. Då var det mycket fokus på ögonen, bruna och plommonlila toner. Jag körde också ofta Pamela Anderson lipsen, ljust läppstift med mörkt gärna brun läppenna till. På den tiden var foundation så täckande och matt att puder knappast behövdes ens under de svettigaste av disconätter.
För 5 år sedan hade jag upptäkt att smink kunde vara så mycket mer än isa dora, och att det inte bara är färgen på en ögonskugga som avgör om man ska köpa den eller inte. Jag var inne i en lila period. Allt från pastelligt till mörkt plommon funkade och fanns genomgående i hela makeupen i stort sett dagligen.
8. Bästa hudvårdsprodukterna?
Clinique har favoriterna än så länge, gillar t ex deras ansiktsskrubb och ansiktsvatten. Har precis skaffat mig Super defense dagkräm, den verkar jättebra.
Men varför envisas de med den gula tvålen? Jag använder inte fast tvål till händerna för att det är ohygieniskt, varför skulle man då använda det till ansiktet. Jag förstår inte grejen.
9. Bästa makeup-produkterna?
Känns som om jag har räknat upp de flesta redan. Men jag tycker också man kan nämna Max factors ögonskuggor. De är riktigt bra budgetvarianter med skön konsistens.
10. Bästa hårprodukterna?
Använder Brilliant brunette shampo o balsam. Suveränt för mitt hår.
Saltvattenspray, ger klart snyggast sommarhår. Finns ingen anledning att köpa en dyrare variant än HMs.
11. Bästa kroppsvårdsprodukterna?
Fenurilkräm från apoteket är det bästa för min hud. Men jag gillar också kroppssmören från Body Shop och Niveas shimmering lotion.
12. Bästa skönhetsbloggen?
Jag gillar i princip alla bloggar som tipsar, skriver listor och anser att smink faktiskt är värt att skriva hela inlägg om.

Skickar vidare till alla som vill. Och det vill ni väl?