måndag, juni 27, 2005

Om mitt bloggande

Den här kedjebloggen har jag följt med stort intresse. Anna ville att LipGloss Bitch ska svara på dessa.

1. Berätta om ögonblicket då du förstod att du skulle ägna ditt liv åt att skriva.
När jag gick på mellanstadiet hade vi en vikarie som hette Veronica. Hon sa alltid att jag kommer att bli författare. La skrivandet på hyllan, men är nu oerhört sugen på att sätta igång "på riktigt".

2. Berätta om det ögonblick i ditt liv då du insåg att du inte var världens centrum.

Inte världens centrum?

3. Vad hade du för åsikt om bloggar exakt en månad innan du själv började blogga?

Jag visste inte att begreppet blogg fanns.

4. Hur känner du idag när du läser ditt första blogginlägg?

Kul, bara kul. Det var extra roligt att köra igång LipGloss Bitch bloggen. Jag hade länge funderat på vad jag skulle göra av detta alterego, hon var bara tvungen att få komma ut :)

5. Känner du att du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg? Eller tänjs den gränsen hela tiden?

Mina båda bloggar är väldigt lagom när det gäller det privata. Jag vet inte om jag utnyttjar bloggen tillräckligt för att ventilera det jag känner. Jag har undvikit att skriva en hel del. Kanske inte för att jag oroar mig för att personer i min närhet ska kunna läsa det. Utan mest för att allt blir verkligt och påtagligt när man väl har skrivit ner det.

6. Skulle du kunna tänka dig att överge allt annat skrivande och bara skriva blogg, om din blogg rent teorietiskt blev lika läst?

Jag skriver inte så mycket annat just nu. Men jag vill nog utveckla mig och skriva annat också.

7. Om din blogg bara kunde läsas av fem personer i världen, vilka skulle det då vara?

Jag vill att alla ska läsa min blogg.

8. Händer det att du står inför frågan: Ska jag skriva om detta tema i bloggen eller i en artikel/roman?

Nej, men ibland kan jag känna att det här inlägget skulle kunna bli en krönika, eller det här skulle jag vilja spinna vidare på.

9. I vilken utsträckning funderar du på vad du skrivit i din blogg och på vad du ska skriva härnäst i din blogg?

Det mesta poppar upp av sig självt. Det här måste jag blogga om! Men när jag shoppar kollar jag numera lite grundligare upp saker och ting, för att kunna göra en bra jämförelse eller liknande i bloggen senare. Jag ställer fler frågor till expediterna och surfar runt för att kolla upp var man kan hitta mer info om produkten etc. Jag vill inte bara tycka en massa utan vill kunna komma med lite faktisk information ibland också.

10. Vad tycker dina närstående om att du har börjat blogga?

Sambon tycker nog det är en rätt bra hobby :)

11. Tror du att du fortfarande skriver blogg om två år?

Ja, det tror jag nog att jag gör.

12. Hur tror du att din blogg har förändrats om två år?

Den kommer såklart att utvecklas tillsammans med mig.

13. Hur många andra bloggar besöker du kontinuerligt? Nämn fem favoriter och förklara kort varför du återvänder till dem.

Jag har väl en 40st i favvolistan på nyligen. De läser jag när de har uppdaterats. Sen har jag ett par utländska jag kollar. Jag kollar dessutom alltid in de bloggar som mina favoriter rekommenderar. Är alltid på jakt efter nya roliga :)
Svårt att säga fem st. Har ni sett en kommentar från mig i en blogg så vet ni att det är en jag gillar :)

14. Skulle det vara svårt att sluta blogga nu? Varför?
Det skulle vara oerhört svårt att sluta. Inläggen poppar ju upp i huvudet hela tiden. Vart skulle man göra av allt det. Min sambo skulle aldrig orka höra mitt pladder om det senaste lipglosset :)

15. Några bloggande skribenter som jag skulle vilja svarade på dessa frågor:

Jag vill verkligen att alla svarar på dessa frågor. Det är ju den absolut mest intressanta kedjebloggen som dykt upp hittills.
Fler författare borde blogga, t ex Liza Marklund, Minette Walters, Katarina Mazetti, Mitch Albom.
(om någon har stött på nåt bloggliknande av nån av dessa så hör gärna av er)

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Inte i världens centrum" är ett påstående jag aldrig kommer att förstå. Man är väl verkligen i världens _centrum_ varje dag så länge man lever och andas i denna kropp.

12:46 em  
Blogger helena said...

Precis så tänker jag med. Mitt universum utgår ju ifrån mig.

12:50 em  
Blogger anna said...

intressant intressant... och jag håller med om att det är den mest intressanta kedjebloggen som skickats ut...

4:08 em  
Blogger Maria said...

Håller med, bra frågor så jag var så klart tvungen att svara på dem....

Maria

8:29 fm  

Skicka en kommentar

<< Home