tisdag, november 22, 2005

Modepanelsfrågor

Malin har lagt ut några av de frågor man diskuterade i modepanelen under Bloggforum.
Här är mina tankar kring dem.

Varför bloggar du?
Jag började testa på i april och föll direkt för formen. En månad senare startade jag LipGloss Bitch för att jag tycker att smink är så oerhört kul och jag hade inte hittat någon blogg som fokuserade helt på detta. Jag fick snabbt bra respons och det är förutsättningen för att jag fortsätter att blogga.
Hur bloggar du?
Mycket skrivs spontant när jag kommer att tänka på det. De inläggen är ofta rätt personliga och kan handla om dagens mejk, en favoritprodukt eller liknande. Ibland skriver jag inlägg och lägger på hög så jag kan publicera dem allt efter som. De inläggen brukar oftast röra nyheter eller frågeställningar som jag vill fundera lite mer på.
Hur hittar du ämnen, till exempel?
Mycket rör mina egna erfarenheter av olika produkter. Annars hittar jag ämnen bland olika märkens nyhetsbrev och hemsidor, tidningar, diskussioner med kompisar och shoppingturer. Ibland spinner jag vidare på inlägg i andras bloggar eller på kommentarer jag fått.
Hur tänker du dig din läsare?
Jag har en rätt blandad skara tjejer som kommenterar och mailar mig. Åldersmässigt så tror jag mina läsare ligger mellan 14 och 50, med tyngdpunkten kring 30.
Hur behåller man sina läsare?
Man uppdaterar regelbundet och skriver inlägg som bjuder in till kommentarer. Jag försöker också att besvara så många av kommentarerna som möjligt. Sen är det klart att man får jobba lite också för att hitta nya roliga saker att skriva om.
Måste man hålla sig till ämnet?
Nej. Jag är av den åsikten att man får skriva precis vad man vill i sin blogg. Jag tror det blir mer personligt om man tillåter sig att sväva ut lite ibland. Det är ju det som i mångt och mycket skiljer bloggen ifrån en modetidning t ex.
Varför är just modebloggarna så vällästa?
Svårt att säga. Kan det vara så enkelt som att mode/trender/smink är kul?
Har man någon sorts makt eller ansvar när man har många läsare?
Man har definitivt ett ansvar. Jag tycker t ex det är viktigt att mina läsare vet att jag inte är utbildad makeup artist eller liknande, utan att detta är mitt intresse. Det jag kan har jag lärt mig genom att själv testa och genom att fråga duktiga människor som jobbar med sånt här. Jag vill att mina läsare ska förstå att det mesta handlar om tycke och smak. Smink ska vara njutbart och kreativt.
Eftersom jag får en del "erbjudanden" som brukar gå ut på att de vill att jag testar saker och sedan skriver om dem i bloggen, så har jag förstått att jag till viss del har makt.
Tänker du på den?
Ja, absolut. Det kommer väl med tiden. Man blir mer och mer medveten om hur folk reagerar på olika inlägg osv.
Hur förhåller du dig till reklam och "manuell spamming"?
Det är olika från gång till gång. Jag försöker gå på magkänslan. Jag vill gärna att mina läsare tipsar om bra sidor och produkter. Men samtidigt så vill jag kunna stå för det. Även om det är kommentarer av andra så har jag ju ett ansvar för allt som publiceras på min blogg.
Hur förhåller du dig till upphovsrätten?
Det är en jungel och jag vet egentligen alldeles för lite om det. Men jag tänker såhär: Jag tar en bild från en hemsida t ex clinique. Bilderna där antar jag är köpta, så det är clinique som äger upphovsrätten. Jag länkar självklart till sidan och jag tjänar själv inga pengar på att bilden finns på min blogg. Jag skulle aldrig ta en bild från en sida och sedan skriva ner märket i fråga i inlägget.