tisdag, februari 28, 2006

Nja, det blev inte särskilt bra

Det började så bra med ljusa rosa och lila pasteller, men uppenbarligen var hon inte nöjd med resultatet för plötsligt hade hon använt sju olika skuggor.
Fint? Visst, men kladdar man ihop en massa färger så blir resultatet till sist ändå brunt. Och då har man lagt ner en väldans massa jobb i onödan.
Det konstigaste var nog ändå att hon flera ggr berömde mina "täta, välformade" ögonbryn, samtidigt som hon fyllde i och ändrade formen på dem med en väldigt mörkbrun penna. Jag har en tendens att se lätt galen ut om mina bryn markeras för mycket, så jag hastade hem med blicken fäst långt ner i marken :)
Som avslutning fick jag kritvit kajal innanför fransarna och en mycked markerad underläpp.
Jag är uppriktigt förvånad över både färgval och teknik. Sån tur att detta var gratis.

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tyvärr är rätt många "makeupartister" inte särskilt skickliga. Jag har testat åtskilliga och jag tycker nästan bara det är M.A.C.-tjejerna på NK och Wenche på COW som riktigt håller måttet.

12:53 em  
Anonymous Anonym said...

Usch, det låter verkligen inget vidare. hatar när man får den där känslan av att det här hade jag ju gjort bättre själv. Det händer tyvärr alltför ofta.

1:14 em  
Blogger helena said...

Ja, jag blev riktigt förvånad när jag fick se mig själv i spegeln. Det var inte fult (om man bortser från brynen) men ändå helt fel liksom.
Det här med färgerna kan ju bero på tycke och smak och det har jag överseende med, men man måste ju ändå kunna förutsätta att de kan tekniken och har "öga" för hur man bäst framhäver kundernas drag.
Det är aldrig kul med mejk som ser slarvigt ut.

1:22 em  
Anonymous Anonym said...

MUS är mycket bättre än Body Shop på "konsultationer". Jag har provat båda två och upplever MUS mer kunniga och mer intresserade, dessutom har de fler och roligare färger att välja mellan.

2:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hahaha! Jag tycker det låter fantastiskt roligt! Nästa gång kanske du kan få bli sminkad som tiger eller pirat istället för clown. ;)

2:05 em  
Anonymous Anonym said...

Hmm.. jag har fått erbjudande om en gratis makeuprådgivning på body shop, blir lite tveksam till det nu, men det är ju gratis. Kanske går bättre för mig.

2:47 em  
Anonymous Anonym said...

ibland undrar jag om de är utbildade, de som arbetar på body shop... Jag har bett om hjälp flera gånger där, men aldrig fått någon bra sådan tycker jag... det kanske bara är i västerås det är så...

3:10 em  
Blogger Morgondimma said...

En dramatisk make-up på mej skulle bli helt fel, jag SKA vara lite dimmig i konturerna. Och en make-up rådgivare med någon som helst utbildning ska se det, tycker jag.

3:38 em  
Anonymous Anonym said...

Usch, vad skrämd jag blir när man läser om det här. Det är en av mina mardrömmar att få en make up eller konsultation som blir helt fel. Jag vill INTE se ut som ett prostituerat skelett, vilket det lätt blir om man gör bara lite fel. Jag har lite erfarenhet av teatersminkning och det blir alltid fel när man överlåter till andra att sminka en.

Tur att det var gratis, alltså.

4:45 em  
Blogger helena said...

onesama: ja så måste det ju ha varit, jag var på mc donalds och fick en ansiktsmålning :)

K: ja, jag tror inte det hade så mkt med Body shop att göra, utan snarare med tjejen som sminkade mig.

hedgehog: här har de väldigt blandad personal, mkt unga tjejer som precis gått ut gymnasiet och sen ett par äldre som säkert är utbildade.

sara s: jag skulle ju bara dit och få lite tips, så det känns ändå ok. Hade ju varit värre om man gick dit strax innan en fest eller liknande för att bli mejkad :)

4:58 em  
Blogger schmut said...

du, det där låter snarare som verklighet än undantag. ett stort skäl till varför jag undviker att be om tips i butiker; de gör om alla efter samma modell. vem gillar inte korall-färgat läppstift och tegelfärgat rouge? supermycket spackel á la Glamour? heh...
däremot Face och Make up store brukar ha expediter som är mer 'egensinniga' med egna idéer. kanske för att de har mer bredd i färgskalorna och också bara säljer just smink. på Face i Stockholm för några år sedan träffade jag på världens roligaste makeup artist; han gjorde om mig till italiensk scream-queen, vilket hade varit illa på Ebba von Sydow men mig passade det som hand i handsken. jag har aldrig köpt så mycket smink som där...

5:29 em  
Anonymous Anonym said...

bildbevis?! :)

5:56 em  
Anonymous Anonym said...

Låter nästan lite som när jag var liten och lånade mammas smink. Jag stoppade på mig alla ögonskuggor jag hittade. Vid närmare eftertanke så stoppade jag nog på mig allt smink jag hittade den gången...

9:40 fm  
Blogger Har Anand Kaur said...

Det låter som en helt bisarr makeup-konsultation. Fick hon sålt något? ;-)

9:51 fm  
Blogger helena said...

schmut: man ska kanske hålla sig till de man vet ger en bra råd som funkat förr.

anonym: nope, sminkade av mig rätt snabbt faktiskt :)

tillie: jag köpte lite annat jag skulle ha, men inget av det hon hade använt. Tror det kanske sände en signal :)

11:16 fm  
Anonymous Anonym said...

MUS är riktigt bra :) Body shop har jag aldrig riktigt gillat.

11:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Du är säkert så duktig på att sminka dig att bara jätteduktiga makeupartister imponerar på dig ;D

2:13 em  
Anonymous Anonym said...

Vill slå ett slag för Mary Kay’s kostnadsfria makeup- och hudvårdsrådgivningar. De är helt toppen och man blir inte påprackad en massa produkter som man inte vill ha.

Jag länkar till Johanna, som hjälpt mig med både makeup och hudvård. Toppenduktig tjej, så kontakta gärna henne om du bor omkring Göteborg. Är supernöjd med de konsultationer jag varit på hos henne, så det lär bli fler i framtiden!

http://johanna.holm.marykay.se är hennes hemsida.

//Emma

10:01 em  
Anonymous Anonym said...

den bäste makeupartisten som någonsin sminkat mig är killen som jobbar på nyöppnade COW på NK i stockholm, tror han hette Robert om ni ska hitta honom. han va superbra i färgvalet, lika säker som Wenche i tekniken (blivit sminkad av henne med innan) och astrevlig. plus att han hade massa tips på hur jag kunde förändra min eyeliner. ive tried it och jag e världens snyggaste flikka nu! =)
jag älskar COW, dom e verkligen proffs allihop....

12:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home