torsdag, mars 02, 2006

MD formulations



Jag har använt MDs rengöring ett bra tag nu och tycker det funkar bra. Sist jag var på Hudoteket köpte jag ett prova-på-kit med produkter anpassade för vuxen hy som är i obalans och får finnar.

Facial Cleanser - en rengöring som används dag och kväll. Den exfolierar huden lätt och löser upp tilltäppta porer. Jag har sett en tydlig skillnad efter att jag börjat använda denna. Min hy är klarare och man känner att det blir ordentligt rent.
Vit-A-Plus clearing complex - används mer punktvis på drabbade områden för att dämpa finnar och förminska porerna. Den här var nästan lite för skarp för mig men den gör jobbet.
Advanced hydrating complex - en vattenbaserad, oljefri formula som enbart ger fukt. Jag är för torr på ytan för att klara mig med bara denna, jag har använt en lätt dagkräm också.
Vit-A-Plus eye creme - återfuktande ögonkräm som reducerar fina linjer och rynkor. Tycker inte att den är bättre än min vanliga ögongel, så jag har inte använt den så mycket.
Total Protector 30 - solskydd måste man vara noga med att ha när man använder produkter som exfolierar huden.

Rengöringen kommer jag fortsätta att använda, den är super.
Clearing complex är effektiv men samtidigt ganska skarp, och det höga priset gör också att jag nog inte kommer att köpa på mig en ny sådan tub. Dessutom tror jag mig ha hittat ett alternativ i Neutrogenas Rapid Clear, som används på samma sätt.

Till sommaren kommer jag definitivt satsa på MDs solskydd. Det känns inte så smart att utsätta huden för andra krämer med spf som ofta är feta och tilltäppande nu när man investerat en del i att försöka få bukt med de problemen.

16 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej hopp! Tack för en kanon-blogg! Inne o kikar nån gång ibland och det är lika roligt att läsa varje gång! :) Jag har väldigt känslig hy.. tänkte höra om du har något bra tips på en parfymfri rengöring eller makeup-borttagning som inte är för stark utan snäll mot mig som är torrboll..? Tack på förhand!

5:43 em  
Anonymous Anonym said...

Jag såg på hudoteket.se att det fanns startpaket även för unghud, frågan är om jag kan övertala mamma att jag ska få köpa ett för 460 kr ;P Jaja.

6:04 em  
Blogger helena said...

Clarins t ex har milda parfymfria produkter.

6:29 em  
Anonymous Anonym said...

varje gång jag noppar bort hårstrån mellan ögonbrynen får jag massa små pormaskar där. det verkar som om det liksom kommer ner smuts där jag tagit bort hår. har någon en lösning på detta? superrengöring, eller vad ska man göra?

7:21 em  
Anonymous Anonym said...

Det beror på hur du gör.Ta ansiktsvatten och rengör, försök att inte ta fingrar utan en bomullstuss indränkt i ansiktsvatten varje gång du noppar lite.smörj in med creme.Ånga precis innan är också bra ibland.Men det kanske är så här du gör.Starka krämer kan vara dumt att rekommendera när ögonområdet är så känsligt.Ha det bra o hoppas att det blir bättre

8:03 em  
Blogger helena said...

anna: tror precis som anonym på ansiktsvatten, alternativt sårtvätt.
Var försiktig med vad du smörjer dig med för kräm sen, den kan täppa till porerna så att det blir finnar.

10:09 em  
Anonymous Anonym said...

jag brukar använda ansiktsvatten efteråt men det hjälper inte, sårtvätt eller ånga kanske vore något. ska testa nästa gång.
tack för tips!

10:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har sett att priserna på hudvårdprodukter hos HQhair är väldigt mycket lägre än vad man får betala på skönhetssalonger där jag bor. Måste man betala tull om man beställer därifrån? Jag har läst att man ibland måste betala tull från Strawberrynet.

9:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Mycket intressant utvärdering, tackar för den! Nu vill jag såklart också veta: vilken dagcreme har du använt (jag har svårt att hitta en som känns tillräckligt lätt och som samtidigt räcker till för min, på sina ställen, ganska torra hud). Och vilken är din vanliga ögoncrème?

10:06 fm  
Blogger helena said...

anonym: inom EU riskerar man inte tullavgift, så HQhair är det lugnt att beställa ifrån.

mia: har använt garniers gröna och den nya serien från neutrogena som finns på apoteket nu. Det är budget men har funkat helt ok. Jag har ju varit helt såld på super defense från clinique tills jag fick veta att den antagligen är boven i dramat, så jag har inte hittat någon ny perfekt ännu att investera i.
Jag använder en ögongel från Clarins.

10:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Har tänkt köpa md formulations cleanser (den med syra i-låter nästan hemskt?!)Då rekomenderar hudoteket att man använder md´s solfaktor 30.Nu är frågan, måste jag köpa just md´s eller kan jag köpa ett annat märke med solfaktor 30 i?Just nu är jag i behov av rengöring och tänkte passa på att köpa md, men jag vet inte om jag vill lägga extra pengar för det är ju inte billigt(och just nu inte mycket i plånboken...)Eller ska jag vänta o inhandla allt på en gång?
Tack för det långa ordet!

5:31 em  
Blogger helena said...

Huvudsaken är att du använder något med hög spf i.
Att de rekommenderar MD kan också bero på att många krämer med spf är ganska feta och kan täppa igen porerna. Och det vill man kanske inte om man nu satsar på att bli av med de problemen.

6:09 em  
Anonymous Anonym said...

Vad kostar det om man vill köpa hela kitet? Och var kan man köpa det förutom Hudoteket? Finns de på Kicks????

12:01 em  
Blogger helena said...

Prova-på-kitet kostade 385kr tror jag.
Jag tror att det främst är hudsalonger som säljer MD, men jag vet inte hur det är i större städer, där kanske det kan finnas på Åhléns och liknande.

12:14 em  
Anonymous Anonym said...

Ett bra tips är att gå till te x. kicks och be om hjälp med att hitta produkter som passar din hudtyp. jag gjorde det och fick rådet att använda:
L´oréal Dermo-expertise, som jag bara älskar. den har verkligen gjort underverk.

Kram....

9:50 fm  
Blogger Jojjo said...

Jag är en trogen användare av Md's produkter, och precis som Lipgloss Bitch skriver kan man hitta dem på Åhléns i Stockholm annars mest på hudvårdssalonger. Ett tips är att kolla vilka salonger som säljer Decleors produkter - det är dom som har även MD. I min hemstad Gävle finns det t.ex ingen salong eller butik som säljer MD, men en salong som har Decleor ordnade så att jag kunde köpa det via henne.

Sen måste jag fråga om MD's ögonkräm... Jag tycker den är absolut det bästa jag någonsin provat! Är man trött och svullen i ögonen känns det som om blodkärlen drar ihop sig, och svullnaden lägger sig! Fick inte du den effekten eller vad är det för mirakelkräm du använder istället??

9:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home