söndag, juli 03, 2005

Boktips

En av världens främsta make-up artister, Kevyn Aucoin, har skrivit böckerna Making faces och Face forward. Böckerna är fyllda av inspirerande bilder, tips och idéer.
Här finns grundliga steg för steg beskrivningar till hur man fixar allt från sotiga ögon till ny form på läpparna. Han tipsar också om hudvård och vilka verktyg man behöver. Perfekt för "nybörjaren" som vill lära sig tekniken, men även mer vana kan hitta en massa matnyttigt.
Kevyn Aucoin visar hur man kan skulptera fram ett helt annat ansikte.
I Face forward får vi t ex se Susan Sarandon makead som Bette Davis, Christina Ricci som Edith Piaf och Winona Ryder som Elizabeth Taylor. Många av dem går knappt att känna igen. Det är otrolig skickligt gjort.
Jag har lärt mig jättemycket nytt när det gäller sminktekniker från de här båda böckerna. Men framförallt är de inspirerande.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Är Face Forward en ny bok? Jag har Making Faces sen innan men har aldrig ens hört talas om den andra boken. Kevyn är ju så fantastiskt underbar så det är nästan otroligt.


Och förresten, jag har blivit beroende av din blogg, det här är inte bra :)

3:29 em  
Blogger helena said...

Kom ut år 2000. Så den kom efter Making faces.
2003 kom boken A beautiful life ut. Den verkar ha sammanställts efter att Kevyn gick bort, vilket jag tror var 2002. I den ska det också finnas tips, men jag tror den mest är en biografi över hans liv.

Man måste ju gilla att folk blir beroende av ens blogg. Jag är precis likadan. Hur hinner man med egentligen :)

3:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Var hittar man den? Behöver den NU! Har sminkat mig ungefär likadant de sista 15 åren....det behövs nått nytt.

4:15 em  
Blogger helena said...

Jag köpte mina på adlibris. Tror säkert de säljs där fortfarande. Satsa på Making faces om du nöjer dig med att köpa en. Jag lovar dig, du kommer att bli så inspirerad :)

5:30 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Tack!

10:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home