tisdag, juli 19, 2005

Hur man norpar åt sig flest provburkar

En del håller stenhårt i provburkarna men här kommer några knep.
Man måste vårda kontakterna. Ok, bor man i en större stad är det kanske inte så stor chans att expediten man handlar av känner igen dig. Men man kan smidigt påpeka att man handlat där innan. ”Sist jag var här köpte jag… och blev jättenöjd.”
Sen tycker jag det hör till att man om möjligt köper produkten man har testat på samma ställe man fick provet. Gör dem uppmärksamma på att man faktiskt köper en kräm som man testat. Då är det lätt att ragga nya prover.

Ställ lite frågor och var noga med att tala om vad ni vill ha ut av krämen. Då ser de att man är ”seriös” och då är det alltid lättare att få testa.
Jag passar på att fylla på badrumsskåpet när olika märken kör sina ”necessärerbjudanden”. Alltid är det nåt man inte testat innan som följer med.
Vad har ni för tips?

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är ett jättebra tips, jag som har stått bakom disken på en mindre ort (Halmstad) känner tyvärr igen de som aldrig köper utan alltid vill ha prover. Som tex. en tant som tigger prover från Kanebo. Krämen kostar 3600:-, då kan man ju tänka sig vad provet kostar.

Annars tycker jag man ska vara frikostig med prover, det är bara snorkiga expediter som beter sig snålt åt - det handlar ju om att vara service-minded :)

2:27 em  
Blogger helena said...

Det är min devis. Klart jag bett om prov nån gång på nåt jag redan testat för att burken tar slut innan löning kommer. Men jag är noga med att handla där jag får proverna också. Sånt ska gynnas!

2:38 em  
Anonymous Anonym said...

de flesta prover verkar ju faktiskt leta sig ut på tradera numer...

om man får prov eller inte, jag tror det ligger lite i hur man ser ut och hur expediten uppfattar en. jag bor i en studentstad och jag tror att det är attans sällan som någon under 35 får ett prov såvida de inte har en garderob och accessoarer som visar att plånboken är fet. de flesta expediter verkar tro att man är sniken och fattig student. det kvittar om jag köpt produkter för några hundralappar och ber om tips på specialprodukter vid samma tillfälle, jag har aldrig fått ett prov. jag har tom erbjudit mig betala för prover, men fått svaret att nej, de har inga prover.

3:59 em  
Blogger helena said...

Lisa: usch, tråkigt med såna expediter. Att de säger att de inte har prover är ju bara båg. De flesta har ju småburkar som de fyller på själva.
Passa på att shoppa när du är i nån annan stad, såna där affärer ska man inte gynna.

7:33 em  
Blogger Ilva said...

Jag bor i Italien o har far man nastan alltid prover, iallafall om du koper for over nagra hundra o det blir det ju latt. I gar fick jag t.o.m. en 'poche' fran Helena Rubenstein med en ogonpenna i, en sot liten svart aftonvaska/necessar med swarovskikristaller pa trots att jag kopt mest shampo o solkramer mm (jo ett gloss faktiskt!) Men annars sa brukar de osa ner kramprover, miniparfymflaskor mm. sa flytta hit!

7:03 fm  
Anonymous Anonym said...

När jag var i Frankrike i våras hade de nog en magisk gräns för proverna. Först köpte jag ett gloss från Armani fick inget prov sedan köpte jag (ett annat tillfälle) en Hermès parfym och proverna trillade i kassen...

9:25 fm  
Blogger helena said...

Ilva: Jag kommer!

Cissi: En kompis var nyligen i Paris. Hon fick prover hela tiden t om dubbla ibland. Trots att de hörde att hon var turist och antagligen inte kommer handla där igen. Det är väl kulturskillnader.

10:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Det roliga var att jag såg hur de plockade i allas kassar utom min.. men när jag väl köpte parfymen fick jag ett doftprov på en herrdoft. Lova att jag var lite sur! Var på Sephora o det var värsta rusningen när jag var där..

10:52 fm  
Anonymous Anonym said...

vet inte om det är sant, men i tyskland kan man gå o ta prover själv i sminaffärerna plus att de alltid slänger ner nåt extra när man köpt för en större summa pengar...

11:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home