onsdag, juli 06, 2005

Naturlig make-up, inte så jäkla lätt

Man vill ju gärna se fräsch, pigg och somrig ut just nu. Skira färger i ett solkysst ansikte. Men jag tycker ofta att det är svårare att lägga en "naturlig" make-up. Naturligheten sitter ju inte i att man använder så få produkter som möjligt.
Just basen, som känns viktigast, kan vara svår att få till i värmen. Antingen jobbar jag lite på det, eller så skippar jag maken helt. Lite tips:
Använd en lätt dagkräm med spf. Aningens concealer under ögonen och primer eller concealer på ögonlocket. Borsta löst transparent puder över ansiktet. Lite bronzingpuder över panna, kinder och haka.
Jag använder en ljus skugga med lite skimmer, t ex "nylon" från MAC, i ögonvråna och längs nedre fransraden. Ett välkänt knep för att få pigga, öppna ögon. Det är snyggt med lite av samma skugga som highlighter precis under brynen. Ögonlocken målas med en rosabeige skugga t ex "platinum beige" från Loréal. Måla tunt med brun eyeliner längs fransarna, flytande som inte smetar ut i värmen. Böj ögonfransarna och skippa mascaran, eller använd en ofärgad. Avsluta med lite läppbalsam.
En fräsch och "omålad" look!

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för tipset! Jag hade väldigt problem med det i morse, HUR i hela friden lägger man en fräsch make när det är närmare 30 grader ute?!

5:32 em  
Blogger helena said...

Jag känner likadant.
Antingen får man helt enkelt jobba för det, eller skippa det helt.

5:43 em  
Blogger Maria said...

Jag skippar. Lite tonad dagkräm och mascara på sin höjd. Ibland böjer jag bara fransarna och struntar i mascaran oxå. Svetten rinner ju av en nu på dagarna liksom. Men hade jag jobbat hade jag fixat lite mer. Dock aldrig puder i värmen, klarar det inte!!!

9:40 fm  
Anonymous Anonym said...

eller...så satsar man på hudvård så att man faktiskt kan se naturlig ut och verkligen vara det också. det har jag gjort. tröttnade på att sminka mig naturligt med tusen olika produkter.nu har jag babyhud och jag behöver bara lite concealer och kanske mascara.det är värt att tänka på du.

1:33 em  
Blogger helena said...

Hej Clara!
Tyvärr finns det nog ingen hudvård i världen som kan hindra mig från att svettas i värmen. Men jag skulle bli jätteglad om du tipsar om vad du använder, babyhy vill man ju ha :)
Jag behöver inget smink överhuvudtaget. Jag gör det för att det är kul och lustfyllt.

4:01 em  
Anonymous Anonym said...

Det här låter ju skitäckligt men jag försöker att inte tvätta ansiktet HELA tiden. huden blir knäpp av alla "onaturliga" rengöringsprodukter och behöver vila ibland. Jag försöker också(och detta är svårt eftersom jag älskar krämer) att inte använda dag/nattkrämer varje dag. Huden, särskilt nu på sommaren, behöver inte så mycket fukt(såvida man inte solar). Förr i tiden smörjde jag in mig morgon och kväll, tvättade ansiktet i tid och otid, använde varenda produkt biotherm gjort, och min hud blev knäckt.
Mitt tips, egentligen, nu när jag redogjort för mina skönhetsrutiner så utförligt, är att lära känna huden. Det låter ju jättetöntigt men genom att inte smörja och använda rengöringsprodukter som man gör av ren rutin, får huden tid att själv "lösa problemen". Det tar ett tag och det kanske inte är så jättekul under tiden. Men nu har jag bebisrumpehud så jag är nöjd.
Och om du är som jag, och inte kan hålla dig ifrån krämerna så rekommenderar jag Evians produkter under vår och sommar. Dom är gelbaserade och väldigt lätta och stör inte huden vid daglig användning utan bara friskar upp den. Jag är inte säker på att de finns i Sverige. I Frankrike ligger de på samma prisskala som Lumenes produkter.Billigt och bra alltså. Sen är ju alltid Dr Hauschka en favorit...
Ja, eller så kan man ju sminka sig naturligt. Det låter nästan lättare nu när jag läst igenom vad jag skrivit...

2:28 em  
Blogger helena said...

Ja det är bra att låta hyn vila. Jag kör ordentlig rengöring på kvällen, på morgonen använder jag oftast bara lite kallt vatten för att "väcka" hyn lite. Jag kör dagkräm på natten också, nattkrämer är för feta tycker jag.
Har också gjort misstaget att använda biotherm, det funkade inte alls. Men de är ju inte dirket kända för att vara skonsamma.

2:43 em  
Anonymous Anonym said...

jag vet. man vaknar på morgonen och det känns som om krämen runnit nerför ansiktet och fastnat i ens fina lakan. det är det värsta jag vet. krämsmetade lakan.uäh.synd på biotherm, men visst känns dom clean? biotherms grejer ser liksom rena ut på nåt sätt.

8:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home