torsdag, juli 21, 2005

Rapport från ansiktsbehandlingen

Just nu ser jag ut som om jag har drabbats av en smärre allergisk reaktion. Låter det äckligt med portömning? In that case, sluta läs nu.
Detta ingick (blev jag utsatt för):
rengöring
skrubb
ånga
portömning
ansiktsmask
Allt var väldigt behagligt fram till portömningen. Rena tortyren! Eftersom jag är alldeles livrädd för sprutor började jag bli rejält orolig när hudterapeuten informerade om att hon nu skulle sticka hål på inkapslingar med en steril nål. Men det var ingenting i jämförelse med klämmandet. Ouch!
Mina hårda små pluttar kallade hon för inkapslade pormaskar. De är tydligen vanliga vid blandhy. De blir hårda för att de döda hudcellerna inte försvinner som de ska. Och täpper då till talgkanalerna. Man gör mer skada än nytta om man klämmer på dessa själv. För att undvika att få nya ska jag använda produkter med aha-syra. Jag köpte på mig en rengöringsgel från MD. Tänker testa deras dagkräm när cliniquen är slut.
Vi pratade en hel del om makeup produkter. Jag blev tipsad om i.d foundation. De ska visst vara antibakteriella och vårdande om jag förstod det rätt.
Jag fick två rätt generella tips. Skippa solkrämen för ansiktet som finns på apoteket, den täpper till porerna rejält. Använd istället en bra dagkräm med spf och keps eller sitt i skuggan. Ansiktsvatten ska aldrig innehålla alkohol, oavsett hudtyp. Fr o m nu går alltså mitt ansiktsvatten från clinique fetbort. Varning utfärdades också för snuskotvålen från clinique, ni vet den gula fasta.
Bli inte avskräckta för att det gör ont när de klämmer. Det är värt det! Nu är jag rätt rödprickig, men det dämpas ju. Och alla hårda pluttar är borta :) Sen är det ju rätt lyxigt att bli ompysslad på det sättet, och få bra tips från ett riktigt proffs.

23 Comments:

Anonymous Anonym said...

cliniquetvålen måste vara deras i särklass sämsta produkt - har aldrig köpt men fått med några gånger i de små sminkväskorna jag fått i överflöd... jag fattar inte hur man ska använda den - man känner sig inte ren iaf...

Låter skönt, en sån rengöring ska jag nog boka in efter sommaren så är man skitsnygg när jobbet börjar igen...

7:08 em  
Blogger helena said...

Jag köpte den när deras tre stegs rengöring kom. Först när jag stod där och löddrade upp den slog det mig hur ohygieniskt det egentligen är. Fast tvål slutade väl folk använda till händerna för längesen? Hon på Hudoteket kunde inte fatta att de ens fick idén.
Men jag kommer aldrig sluta med deras ansiktsskrubb, den är bara bäst :)

7:24 em  
Anonymous Anonym said...

Ojojoj, vilka flashbacks man fick till senaste ansiktsbehandlingen nu som bara var TORTYR! Har också lite problem med sk inkapslingar och hudterapeuten tipsade mig om att göra 3-4 st behandlingar med just AHA-syra (vilket jag tycker låter läskigt, det där med syra just!). Tack för tipset om ansiktsvatten utan alkohol förresten, jättebra att ha i minnet till nästa köp!

7:29 em  
Blogger Elin said...

Jag anv Cliniques mascara och "almost makeup" som jag är nöjd med men deras hudprodukter har aldrig känts bra. Nu måste jag gå och läsa på min ansiktsvattenflaska från Biotherm :)

7:38 em  
Blogger helena said...

Hör gärna av dig ellinor om du stöter på ett bra ansiktsvatten utan alkohol. Det verkar lite svårt att hitta några utan överhuvudtaget tycker jag.
Aha-syra är fruktsyra fick jag lära mig. Men vi kan förkorta det till aha och glömma syrabiten tycker jag ;)

7:39 em  
Blogger helena said...

Återkom med resultatet elin!

7:41 em  
Anonymous Anonym said...

jag använder cliniques ansiktsvatten utan alkohol, det finns en sån variant. det är bra!

8:20 em  
Blogger Elin said...

ingen sprit här inte :)

jag köpte ny rengöring, ansiktsvatten, dagkräm och ögonkräm från biotherm för halva priset nu när jag var på semester, och lite till, bland annat Nars orgasm som jag tycker väldigt mkt om :)

9:24 em  
Anonymous Anonym said...

oj... inser hur mycket jag är i behov av en rejäl ansiktsbehandling! det blir till att beställa tid inom kort... :)

9:36 em  
Blogger helena said...

Har jag fattat det rätt att biotherms ansiktsvatten inte innehåller alkohol och att clinique har en variant utan?
Då finns det ju ett par iaf då.

10:24 em  
Blogger Elin said...

på min står det;

"Biosource, softening lotion alcohol-free"

:o)

7:06 fm  
Anonymous Anonym said...

Cliniques superdefense creme innehåller nog tillräckligt med solskydd för de flesta hudtyper. Om man inte är superblond/rödlätt kanske. Mer än SPF 25 behöver i alla fall inte jag. På stranden har jag alltid ansiktet i skuggan när jag solar.

I.d. sminket är superbra, du kan till och med sova med det utan att det täpper till porerna. Jag tycker att det är lite väl dyrt och dessutom rätt tråkigt. Men funderar ändå på att köpa foundation i märket.


Nu har jag bokat in en behandling till mig själv. Ska bli helt underbart

8:45 fm  
Blogger helena said...

elin: super! då vet jag vad jag ska kolla efter.
hanna: den räcker absolut om man inte ligger och pressar. Men då är det ju bara att slänga på sig en keps. Det är just foundation från i.d jag har tänkt mig. Tråkigt smink går bort!

11:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Vågar man fråga vad en sån där ansiktsbehandlingår lös på i reda kronor? :)

12:46 em  
Blogger helena said...

550kr betalade jag för en timme. En traditionell ansiktsbehandling med massage kostar något mer. Men priserna varierar väldigt mellan olika ställen.

2:49 em  
Blogger sparris said...

Jag brukar använda Yves Rochers AHA-peeling från deras Beauté nature-serie. Funkar bra och känns mild. =)

9:07 em  
Blogger sparris said...

Föredrar också med alkohol. Kör med L300 från Apoteket. Men jag kan förstå att man vill undvika en sån ingrediens om man har känslig eller torr hy. =)

12:43 em  
Blogger helena said...

Alkoholen torkar ut det yttersta hudskiktet och där sitter ändå inte det "feta".
Har man hittat en rengöringsserie som funkar bra för ens hud så ska man såklart köra på den.
Själv är jag fortfarande "sökande" :) Men jag utgår från att hudterapeuten vet vad hon pratar om.

1:57 em  
Anonymous Anonym said...

Med en bra rengöring behövs inte ansiktsvatten. Ansiktsvatten är mest ett sätt att lura av folk lite mer pengar. Om man efter att ha tvättat ansiktet ändå inte känner sig ren då är det inte ansiktsvatten man skall leta efter, utan en ny rengöringsprodukt.

Vill man ha bra hudvård skall man sattsa på företag som uteslutande sysslar med hudvård. Murad och Dermalogica är helt out standing i hudvårdsvärlden. Alla deras produkter är väldigt bra och är relativt lätta att få tag på i Sverige även om man bor i mindre städer.

Om man har acne så är Murad bland det bästa du hittar i Sverige.

sephora.com har en riktigt bra hemsida där de reder ut hudproblem, svarar på frågor och tipsar om bra produkter.

1:38 fm  
Blogger helena said...

jag tror du har rätt där Johanna. Ansiktsvatten drar ihop porerna också, men kallt vatten har samma effekt.

7:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tittade runt lite på Kicks hemsida och då fick jag fram dethär

Ansiktsvatten
Använd ett ansiktsvatten för torr och känslig hy utan alkohol. Det finns många ansiktsvatten som är speciellt framtagna för torr och känslig hy, t ex Clarins Toning Lotion, L´Oréal Dermo Expertise Hydra Confort eller Lumene Milky Touch ansiktsvatten.

De produkterna som de föreslår måste ju då vara utan alkohol :-)

1:44 em  
Anonymous Anonym said...

Var också på ansiktsbehandling för ett tag sedan, och det gjorde så ONT! Jag var helt oförberedd...men det blev ju jättebra =)
Måste göra som Johanna och tipsa om Dermalogicas produkter. Rätt dyra men man får verkligen det man betalar för!

3:49 em  
Anonymous Anonym said...

ett gott råd till er alla angående hudvårdsprodukter är av märket DERMALOGICA. speciellt deras rengöring "special cleansing gel" är grymt bra. de flesta hudterapeuter rekommenderar dem. finns för alla hudsorter. TRY IT!!!

4:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home