torsdag, december 29, 2005

Spicegold

Skulle egentligen kolla på Noubas marmorerade skuggor. Men de hade inte dem på Kicks inne i stan. Så jag fick kika lite på de lösa skuggorna i serien Spicegold istället.
Dessa två fick följa med mig hem. Den lila heter 152 och den gröna 35. Det är ingen hejd på fantasin när de funderar ut passande namn.
Kameran gör dem inte riktigt rättvisa. Den gröna är helt fantastisk. Först ser den mörkt blå/grön ut, lite havsfärgad. Ju mer man suddar den desto grönare blir den, för att sedan gå via moss/kaki till djupt guldgrön.
Den lila är guldigt skimrande och övergår i en grålila nyans ju mer man jobbar in den.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här har ingenting med ditt inlägg att göra men jag behöver hjälp! Mitt älskade Sephora-rouge (impulsköp när jag inte hittade NARS och som visade sig vara alledeles alldeles underbart) for i golvet och kvar blev bara smulor!!
Har du något tips på vilket märke jag skall satsa på om jag vill ha något som liksom mitt Sephora-rouge sitter som berget? Antar att NARS är första valet, men det kanske kan bli lite knepigt att hitta.... Hoppas du kan hjälpa mig!

4:16 em  
Blogger helena said...

Nars är det första fasta rouget som jag verkligen har tyckt varit riktigt bra. Men det är som du säger inte så lätt att få tag på.
MakeUp Stores duger bra, men det är inte 100%igt.
Jag har fått ett rouge från Chanel rekommenderat ett par ggr, men inte kikat på det än. Minns inte vad det heter men det ska vara okrossbart.

Har ni andra några förslag på sådär riktigt bra rouge som sitter som berget?

4:19 em  
Anonymous Anonym said...

Chanel har underbara rouge. Några exempel är: Be-Bop, Orchid Rose, Reflex.
Andra bra puderrouge: Dior, FACE Stockholm...

4:33 em  
Anonymous Anonym said...

Har ni något tips på bra cremerouge också?

6:08 em  
Blogger helena said...

MAC har väldigt bra krämrouge. Min favorit är Fabulush

7:04 em  
Anonymous Anonym said...

hm, kan den gröna vara ett alternativ till MUS -skuggan som du har som jag inte har - vad heter den nu... Dramaqueen on the loose?

10:00 em  
Blogger annalin said...

Hello LgB, god fortsättning! Jag fick ett lip balm från Cheeky Chimp i julklapp och det är riktigt mjukt och skönt, fast det är ju ingen färg, men ändå! Har du testat något därifrån? Hittade en länk: http://www.officedog.co.uk/636.group.html Hälsn annalin

10:01 em  
Blogger helena said...

sara: ja, när man arbetar in den ordentligt så liknar den dramaqueen. Den är inte lika pigmentrik så färgen blir inte lika mörk och djup, men den är väldigt snygg så kolla in den.

annalin: god fortsättning på dig med :)
kollade på det där balmet nu, himla söta burkar.

10:51 em  
Anonymous Anonym said...

blunt: Lancôme (Color Focus Blush) och Becca har jättebra kräm rouge!

11:30 em  
Anonymous Anonym said...

Funkar det bra med lösa skuggor eller har man dem över hela ansiktet sen? Blir det inte flygigt?

11:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Många och bra tips, tack! Nu kan jag ge mig ut på sminkshopping!

11:22 fm  
Blogger helena said...

anonym: Det tog ett tag innan jag vande mig vid lösa skuggor. Det kräver en lite annorlunda teknik.
Doppa penseln i skugga och använd sedan locket eller baksidan på handen för att arbeta in skuggan ordentligt i penseln. Slå av överflödig skugga och måla.
Börja med en liten mängd skugga och bygg på i lager för att få mer intensitet.
Vilken typ av pensel man använder är en smaksak. Till en lös skugga som är lite mörkare vill jag ha en ganska liten och medelhård pensel. Både för mjuka och för hårda kan sprätta iväg färgen.
Vill man ha en riktigt färgrik look så kan man antingen använda en blöt pensel, eller fästa skuggan på ett lite fuktigt ögonlock. Lägg en concealer på ögonlocket, men pudra inte över. Tryck sen lätt på den lösa skuggan som får fästa i concealern.
Det är värt lite bök för att lära sig tekniken. En lös skugga är ofta "flerbottnad" och man kan få väldigt olika effekter beroende på hur den läggs.

11:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Varför kan man inte använda rouge om det gått sönder? Det borde ju funka bra att applicera ändå?
Eller så kan man väl stoppa det i en burk och skaka tills det blir lösrouge?

1:22 em  
Blogger helena said...

Klart man kan använda rouge som har gått sönder. Möjligtvis blir det lite större mängd på borsten men det är ju bara tt slå av.
Problemet är väl snarare att det smular och skitar ner i väskan. Och har man tappat allt i golvet kanske man inte vill sopa upp bitarna och lägga tillbaka det i burken.

1:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home