måndag, januari 16, 2006

BröllopsGuidens "lilla brudmake-skola"

BröllopsGuiden har en liten steg-för-steg lektion till hur man lägger sin egna brudmakeup.

Steg 2, Grundering - Den s k makeup bascremen ("brunkräm") appliceras på ansiktet med en svamp till en jämn och fin yta.
Steg 11, Applicera på ögonskuggan med en skummgummi- applicator. Tänk på att en brudmake inte är någon galamake. Välj softa och mjuka färger.
Steg 15, Fyll i läpparna med pensel. Det blir bättre resultat än med vanligt läppstift. Lägg på och bit av med papper. Pudra och lägg på läppstift. Upprepa 5-6 gånger.

In och kolla. Tycker det här är lite charmigt. Vilket år skrevs den?
Observera läppstiftsritualen, "upprepa 5-6 ggr". Vilken tur att det finns Lipfinity numera.
Och missa inte punkt 13. Där får vi lära oss hur rouge ska appliceras, med tydligt visande pilar. Att ha rouge i pannan känns inte riktigt genomtänkt dock.

Mitt bästa tips om man vill lägga sin egna brud/balmakeup är att öva på den några ggr innan, så man vet hur det blir och känner sig säker på tekniken när det är dags för den stora dagen.

11 Comments:

Blogger Alison said...

Hahaha! Vad sägs om: "Använd vattenfast mascara eller vanlig mascara. Den vanliga har fördelen att om du skulle börja gråta glädjetårar är den lätt att torka bort från kinderna." Eh?

1:36 fm  
Anonymous Anonym said...

Tänker du sminka dig själv inför bröllopet?

10:38 fm  
Blogger Therése said...

Hihi, lite roligt faktiskt!

Jag har nog tänkt att lägga min egen make up när det är dags. Men funderar på att gå och bli sminkad så att man kan få lite tips.

Skulle vilja ha lite sotiga ögon och ljusa läppar. Lite 60-tal över det hela..

Har du funderat nå på hur du ska ha det?

11:54 fm  
Blogger helena said...

alison: det är nästan lite sött.

Jag väger lite fram och tillbaka om jag ska mejka mig själv. Om jag gör det själv så blir det såklart till att gå kurs och få lite nya roliga tips först.
Har en massa bilder i huvudet på hur jag skulle vilja ha det. Men det hänger ju på vilken stil jag väljer på klänningen osv.
Jag kommer ändra mig hundra ggr innan jag har bestämt mig :)

12:19 em  
Blogger Therése said...

Jisses, behöver du verkligen gå kurs för det..det är ju nästan som om man skulle kunna gå en kurs hos dig =)

1:04 em  
Blogger helena said...

*s* det behöver jag absolut. Ett proffs kan ju ge en massa bra idéer och se saker på ett annat sätt. Dessutom kan de ju tipsa om en massa nya roliga produkter och färger.

1:11 em  
Anonymous Anonym said...

Hjälp hon ser ju ut som en spökbrud på slutet.

Gillar särskilt alla procedurerna runt pudret, måste nog köpa mig en puderkvast ;)

1:26 em  
Anonymous Anonym said...

hihi - helt galet. (fast jag har ofta lite rouge i pannan måste jag erkänna - och en dutt på hakan - och sminkösen på MAC klämde tom dit en sväng över näsan ;)

Jag sminkade mig själv faktiskt - jag tyckte det kändes bäst, enklast o säkrast. Fast jag hade provsminkat mig själv några gånger innan för att se hur jag ville göra, och jag hade väldigt ljus och enkel sminkning - inga sotningar eller saker som kan gå fel.

2:02 em  
Anonymous Anonym said...

Hihi.. "Börja med att göra rent ansiktet med tvål och vatten"?? Gaaahhh, så obehagligt..
Min mamma blev en gång sminkad inför ett bröllopp, fast hon var gäst. Måste varit en sån kvinna som skrivit detta som sminkade henne. Varenda por var igenfylld med foundation, puder och concealer. Hon fick lov att torka bort en hel del. Det måste vara gamla skolan det där. Fatta hur stelt ansiktet måste kännas sen.. Fast rolig läsning var det:-)

2:26 em  
Blogger helena said...

anna: jag har lite rouge i pannan också ibland. Men just i beskrivningen så kändes det så definitivt, "rouge ska läggas på här", ingen anpassning till ansiktsform, hudton el liknande. Resultatet kan bli rätt festligt :)

charlottah: ja, det måste vara ett par år sen den skrevs :)

4:27 em  
Anonymous Anonym said...

Oooh... det här var det roligaste avbrottet fån min körkortsteori som jag kunde få! *s* "Allt enligt make-up artisten Kerstin"...Jo jag tackar!

2:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home