torsdag, januari 12, 2006

Hårkris

Vilken grym hårkris jag har just nu. Har precis insett att jag har väldigt mycket mer hår på huvudet än vad jag trott. Jag är ingen långhårig människa. Jag har försökt i omgångar men det är inte jag. Nu har jag en såndär hemsk draperande lugg som liksom smiter runt hela vägen ner till käklinjen. Inte bra. Jag har väldigt mycket panna och ett runt ansikte. Så de senaste månaderna har jag i princip alltid haft tofs. Vilket inte funkar nu när jag är inne i ett psoriasis-skov eftersom mitt sätter sig kring hårfästet i nacken.
Sist jag skulle klippa mig funderade jag på att kapa luggen. Frisören märkte väl min tvekan och när hon sen fick höra att jag ska gifta mig i sommar så vägrade hon resolut att klippa den. För tänk om jag vill ha en fin håruppsättning.
Helst vill jag sticka till frissan på stört, men jag ska ta det kallt. Annars är risken att jag kapar allt och blir missnöjd. Jag ska boka en tid några veckor framåt och låta en ny kortare frisyr mogna till sig i tanken.
För jag är ingen "fin håruppsättning"-människa heller. Så varför skulle jag vara det när jag gifter mig?
Frisyrtips till ett grymt rakt, mellantjockt och supermjukt mörkt hår emottages tacksamt :)

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag gillar att locka håret. Antingen mycket eller mindre. Jag har hopplöst rakt hår men det går att behålla frisyren med hjälp av gele och hårspray :)) Lite vågor eller lockar lyfter frisyren direkt :)

10:58 em  
Blogger Karolina Lassbo said...

Ja spar håret till en fin håruppsättning! Bröllopet är The Big Day, hur du ser ut fram tills dess spelar inte så stor roll! ;)

1:17 fm  
Anonymous Anonym said...

jag har samma problem - det är alltför dyrt med extensions och mitt hår är bebistunt. jag kikar här för fina tips jag med =)

8:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha, det här inlägget skulle kunna varit skrivet av mig - jag känner precis likadant! Och luggen - det är verkligen där det blir besvärligt... Så jag kommer också att kika in här för tips!

Men: vem har sagt att man inte kan ha en fin håruppsättning bara för att man har lite lugg? Låter som ett konstigt tycker jag!!

8:51 fm  
Anonymous Anonym said...

grattis till bröllopet! jag gifter mig också i sommar! Klart du ska känna att du är du på ditt bröllop:) Den dagen handlar ju om dig (och din man då:))
Jag gifter mig i sommar jag med:)

9:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är väldigt nöjd med min frisyr, en typ av ganska kort page med sidbena, assymetrisk lugg (är bra när man har runt ansikte), lite uppklippt och något kortare baktill än fram. Jag har ganska tjockt, halt och rakt hår, mellanbrunt av naturen men nu tonat till mörkare brunt med en dragning åt rött.

9:32 fm  
Blogger Therése said...

Hmm, känner igen mig åsså..Har förvisso en rejäl kalufs som inte e så mkt att göra åt..vill gärna klippa mig men jag ska åsså gifta mig i år, i höst, så då blir de ju att man sparar!

Men efter bröllopet, då! då! blir de en ny friss =)

10:18 fm  
Blogger helena said...

tess och irmeli: Grattis!!!

Det där med avancerade håruppsättningar är inget för mig. Jag är rätt inställd på att min psoriasis kommer att bryta ut då (det är stressrelaterat) och då vill jag ändå ha håret utsläppt. Nej, det blir definitivt saxen.
Assymetrisk lugg låter som nåt för mig.

11:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tillhör falangen som tycker att du ska vänta med att klippa dig. Det kan nämligen vara himla bra att ha möjligheten att välja frisyr till bröllopet.

Fram tills dess så kör med hästsvans och föna den där draperade luggen så att den håller sig hyfsat på plats. Eller kör lite 60-tal med luggen mjukt fönad och osynligt fastsatt med en liten hårklämma bakom örat. En annan variant är att sätta diadem på 60-talsfrisyren.

12:29 em  
Anonymous Anonym said...

Äsch, det är mycket coolare att ha en snygg frisyr än att bara ha en trad. håruppsättning. Tycker att du tänker helt rätt när du konstaterar att håruppsättning inte är du. För övrigt verkar det vara lite grann av vår tidstrend att spara ut håret till håruppsättning. Trender förändras och det finns ingen anledning att gå omkring och se risig ut i håret ett halvår för att ha en uppsättning en enda dag. Var stylish istället för tråk-traditionell! Inspireras av bilder från andra tider 10/20/30/40/50/60-tal, exempelvis. Och ha det framförallt roligt & bli inte en bridezilla...

1:59 em  
Anonymous Anonym said...

Det finns ju extensions nuförtiden - allt behöver ju inte vara äkta!

3:06 em  
Blogger helena said...

Klippning blir det absolut. Det har jag bestämt mig för. Ska fundera ut hur jag vill ha det bara.

10:59 fm  
Blogger helena said...

kanon, tack för tipset!

10:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home