lördag, februari 11, 2006

i.d

i.d bareMinerals från Bare Escentuals är makeup i puderform som inte innehåller några konserveringsmedel, talk, olja eller parfym som hyn kan reagera mot. Makeupen är så ren att man kan sova i den.
i.d kan användas av alla, men passar särskilt allergiker och människor med känslig hy, rosacea, rynkor, finnar, pigmentsfläckar eller ärr.
i.d foundation appliceras med en buff- eller kabukiborste, med lätta cirkulerande rörelser borstar (buffar) man på pudret som smälter när det kommer i kontakt med huden. Ju mer man buffar desto bättre täckning.

När man börjar använda i.d får man vara beredd på att ändra sina sminkrutiner. Jag kan intyga att det känns rätt märkligt i början att borsta på foundation. Dessutom är det lite trixigt, tekniken är a och o. Tar man för mycket, eller inte arbetar in det ordentligt i borsten innan man börjar, så är det svårt att få det jämnt och snyggt.
Är man van vid att använda flytande foundation och vet hur man lägger det snyggt och utan skarvar, så är det resultatmässigt ingen större skillnad i jämförelse med i.d. Ska man byta så ska man snarare göra det för att man vill ha en renare produkt i ansiktet.

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

Idag såg jag en ung tjej (kanske 14-15år) som verkligen inte kunde det här med foundation. Hon såg ut att ha en orange mask på sig. Och vid käken så såg man hennes vita hy som en skarv.

7:55 em  
Anonymous Anonym said...

Men törs man hoppas på att man får lite bättre hy framöver med i.d. om man har hudproblem?

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Har använt ID i 3 månader nu. Först kändes det torrt & ovant men jag har mindre småfinnar nu. Största fördelen är att man inte blir blank och oljig efter några timmar. Allra bäst håller det om man inte glömmer Mineral Veil utanpå. Ett tips till den som har stora porer är att gnugga med fingertoppen efter borsten då blir det riktigt jämnt & fint.
Hälsningar Åsa

11:24 em  
Blogger helena said...

li: ja, foundation är jättesvårt

anonym: märker man att man får finnar av sin foundation så tycker jag definitivt att det kan vara värt att byta.

åsa: till vardags använder jag inte mineral vielen, och det funkar utmärkt ändå, så det är toppen.

en flicka: i gbg tror jag man kan köpa det på åhléns. Annars har en del hudsalonger märket.
Kolla in webshopen på hudoteket så kan du se lite prisuppgifter. www.hudoteket.se

12:39 em  
Anonymous Anonym said...

låter bra grej
varför är det bra om man har pigmentfläckar tex?

3:26 em  
Blogger helena said...

extra bra om man har pigmentsfläckar eller ärr som man vill täcka över, och så innehåller det solskydd.

4:09 em  
Anonymous Anonym said...

Måste fråga en sak, hur applicerar man krämrouge?

6:17 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är svårt att få i.d. foundationen att täcka ordentligt. Borde man investera i en kabuki-borste kanske?

7:59 em  
Anonymous Anonym said...

Låter onekligen spännande. Var kab man köpa i.d? (Ursäkta en novis fråga)

9:20 em  
Anonymous Anonym said...

Både Panache och Grand Parfymeri i Gbg har i.d.

9:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej! Hur gör du med concealer? Använder du din YSL ihop med i.d. eller har du i.d.'s concealer?

10:19 fm  
Blogger Therése said...

Nu vet jag ju att denna fråga inte tillhör detta inlägg egentligen, men jag tänkte höra om du kan rekommendera BUS (Brun utan sol) av något särskilt märke?

10:39 fm  
Blogger helena said...

anonym: antingen applicerar du på bar hud eller på din foundation, men ha inget puder på. Jag ler och duttar med fingertopparna på den bulligaste delen av kinden, sen duttar man ut färgen åt alla håll så man får en kindros.

madde: kabuki ger mer täckning än den vanliga buffborsten. Du kan också använda en concealerpensel och täcka mer punktvis, där det behövs, innan du buffar.

husmusen: i storstäderna verkar det som man kan köpa det på åhléns, annars har lite olika hudsalonger märket. Hudotekets webshop (www.hudoteket.se) och HQhair (www.hqhair.com) säljer det också.

fru hjelm: jag har inte testat i.ds concealer, men jag tycker att deras foundation inte funkar så bra just under ögonen. Så använder jag concealer så kör jag med ysl.

tess: jag blev glatt överraskad över niveas bus spray i somras. Den ger ganska svag färg, men jag är en riktig blekis så det såg naturligt och fint ut på mig.

12:30 em  
Anonymous Anonym said...

Okej, så det är helt fel att "suga in kinderna" och sedan applicera då?

4:32 em  
Blogger helena said...

Vill man ge ansiktet en lite annan form eller kontur så tänker du helt rätt med att "suga in" kinderna och applicera färg där så man får en skugga. Men då är det lättare att jobba med en torr produkt.

Krämrouge passar bättre när man vill framhäva kindens äpple, den bulliga delen.

En enkel regel är att: för att skapa kontur eller förminska så använder man mörka lite dova färger, för att förstora eller framhäva använder man ljusa eller skimrande färger.

4:43 em  
Anonymous Anonym said...

husmusen: Kicks i PUB huset säljer id. Sen har jag sett ibland när man går förbi frisörer o hudvårdssalonger att de säljer id... kolla på www.idmakeup.se tror jag om det finns ngn att ringa för att få veta din närmaste återförsäljare. Är ju bra om man kan få hjälp att välja färg o lära sig lite teknik, sen kan man ju beställa från nätet.

Lipglossbitch: vad är det med borstarna som gör att de täcker olika egentligen? om du förstår hur jag menar :)

10:14 em  
Blogger helena said...

an det ha med tätheten på stråna att göra kanske? Den korta kabukiborsten känns iaf tätare och fastare än buffborsten med längre skaft.

11:42 em  
Anonymous Anonym said...

det kanske är tätare...jag tycker jag knappt ser att jag lagt på ngt...kanske färgen är så perfekt :)

Hur mkt går det åt till hela ditt ansikte? typ en knack i locket liksom:)

5:33 em  
Blogger helena said...

Det går åt lite mer än de där kornen som det har sagts ska räcka måste jag erkänna, men det är fortfarande väldigt drygt.
Och ja Linda, syns det inte så har du hittat perfekt nyans, kanon ju :)
Känner du att du vill täcka nåt lite mer rejält så satsa på att jobba punktvis med en concealerborste. Du behöver inte köpa en dyr i.d till det, jag kör med en mindre borste i mård som jag har köpt på kicks, och det funkar utmärkt.

8:28 em  
Anonymous Anonym said...

jag har gjort 3 hål i min o knackar väl ut i locket en 3ggr...
Jag fick nog perfekt nyans :) sen brukar jag gå över med bronzer nr2 från FACE, jättefint :)
Man tänker ju att man gör fel kanske när det inte syns..Sen enda jag vill täcka mer är ju under ögonen o där använder jag niveas stick

12:19 em  
Anonymous Anonym said...

Lipglossbitch:
Har du någon bra men helst billig (under 200 kr) rougeborste att rekommendera? Har funderat på Id's men tk att den är för dyr..

7:30 em  
Blogger helena said...

Har du kollat på face, deras borstar är i regel bra.

8:39 em  
Anonymous Anonym said...

hej har köpt i.d s foundation men tycker det blir lite metalliskt glansigt inte oljigt glansigt eller så, har inte fet hy.. någon annan som märkt det?

8:19 em  
Anonymous Anonym said...

Det finns reflekterande pigment i i.d fuondation, så att hyn ska upplevas som slätare. Det är den bästa foundation jag köpt och då har jag prövat nästan allt. Färgvalet på foundation är otroligt viktigt, ser helt sjukt ut om man har en färg som inte passar till sin hy.

12:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home