onsdag, februari 08, 2006

Lyx vs Budget - läpparna


Allroundprodukter som kan användas för att mjuka upp och återfukta det mesta.
Lyx:
Eight hour cream från Elizabeth Arden
Budget:
Klöver vaselin

Läppbalsam som vårdar samtidigt som det ger lite färg.
Lyx:
Fat Balm från Eyeko
Budget:
Labello Strawberry

Klara fruktiga gloss som ger läpparna en fyllig och lackad look.
Lyx:
Juicy Tubes från Lancôme
Budget:
Sheer colour juicy från Oriflame

Mjuka läppglans med täckande färg och skimmer.
Lux:
Chromeglass från MAC
Budget:
Volume shine från Nivea

Det här mellantinget passar dem som vill ha ett glansigt och lätt läppstift som inte är så täckande.
Lyx:
Almost Lipstick från Clinique
Budget:
Water shine fusion från Maybelline

Läppstift i rött.
Lyx:
Ritual Rouge från Helena Rubinstein
Budget:
Perfect moisture lipstick från IsaDora




Färg som håller hela dagen.
Lyx:
Juicy Wear från Lancôme
Budget:
Lipfinity från Max Factor

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

En smådum fråga men vad är egentligen skillnaden mellan eyeliner och kajal. Eyeliner finns väl i pennform också.

2:07 em  
Anonymous Anonym said...

I min värld är eyeliner flytande och kajal en penna.

3:04 em  
Anonymous Anonym said...

Både Eight hour cream och Vaseline innehåller ju mineralolja. Mineralolja rubbar hudens naturliga förmåga att återfukta sig och skapar då ett beroende, plus att de inte innehåller naturliga oljor och tas inte upp i huden. Porerna täpps till, huden blir bara torrare i längden av dessa produkter och finnar lagras under hudytan.
Inte bra! Använd nåt som inte innehåller paraffin eller petrolatum istället, tex Försvarets hudsalva, inte så lyxig men bra!

5:53 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Undrar om du har något tips på bra löspuder..?

7:01 em  
Anonymous Anonym said...

ooh måstse testa labellon!

8:30 em  
Blogger cherrybop said...

Varning: Vaselin är verkligen inte till för att ha på läpparna! Jag använde det till läpparna och mina läppar torkade ut fullständigt + att jag blev beroende och det slutade med att jag smörjde läpparna varannan minut.. :/
Idominsalva däremot tycker jag är ett bra budgetalternativ, som man kan ha på läpparna och på uttorkade händer och annat! :)

9:35 em  
Blogger helena said...

Skulle jag bara använda produkter utan mineralolja så skulle jag väl i princip få sluta sminka mig helt.
Jag har aldrig upplevt eight hour som uttorkande.

li: vet inte hur man ska definiera skillnaden egentligen (om det nu är någon), för visst finns eyeliner i pennform. Sen har man ju kohlpennor också.

anonym: jag tycker Lancômes löspuder är väldigt bra, fast det är parfymerat och gillar man inte det så tycker jag man ska kolla in Clarins istället.

10:24 em  
Anonymous Anonym said...

Det där med mineraloljor är väldigt omdebatterat, jag tycker man ska prova sig fram. De flesta produkter innehåller dessa oljor så de är svåra att undvika. Jag har dock slutat bry mig om ifall de finns i produkterna eller inte eftersom jag inte tycker de känns uttorkande utan tvärtom.

8:56 fm  
Blogger Fru Choklad said...

Det är ju helt sant att mineralolja inte är bra, så för min del går klövervaselin fetbort (ha ha), men som du själv påpekar. Ska man välja bort mineralolja så får man sluta sminka sig helt i princip eftersom merparten av alla krämer, stift osv innehåller mineralolja. (även idomin) Min värsta chock i vaselinträsket var när jag fick reda på att min älskade Eight hour innehåller 55% vaselin. 55%!!!!!! Med tanke på vad den kostar så börjar man ju undra om det är värt det. Jakten på den ultimata läppvårdaren fortsätter!
Rött läppstift! Ah jag minns med vemod nr 22 från Chanel. Den var underbar! Tyvärr så finns den inte längre :(
Läppglans: Silk gloss från Max Factor är inte dumt heller!
Färg som håller hela dagen: Det är inte alltid som dyrt = bäst! Jag tycker nog att Lipfinity från Max Factor ännu så länge är den bästa på marknaden. Och när vi ändå pratar Lipfinity så vet jag att många tycker den är svår att få bort. Testa Loréals Eyemakeup remover (Den tvådelade formulan. Kommer inte ihåg vad den heter just nu) Den är utmärkt att ta bort både eyemakeup och lipfinity med!

10:55 fm  
Anonymous Anonym said...

För produkter utan mineralolja:
www.dermanord.se
Har inte testat sminket ännu men hudkrämerna och rengöringen är underbara

10:58 fm  
Blogger helena said...

Nu ska jag inte påstå att jag har hängt med i precis alla svängar när det gäller mineraloljan. Men jag tycker man måste se sansat på det här. Det finns naturligtvis bra och mindre bra produkter. Men alla som sminkar sig bör väl vara införstådda med att det finns skitämnen i princip allt man använder.
Jag tycker man märker ganska snabbt om en produkt funkar för en eller inte, och det är högst individuellt.

blingbling: ja, nånstans därute måste den perfekta läpprodukten finnas :)
Jag håller med dig om lipfinity, lancomes variant är en sämre kopia även om jag gillar glanset man får till bättre.

11:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Finns Eyekos fatbalm att köpa någonstans i sthlm eller kan man bara beställa det från internet?

1:33 em  
Blogger helena said...

emma: har tidigare fått en kommentar om att det ska finnas på oasis på biblioteksgatan i sthm

1:37 em  
Anonymous Anonym said...

Finns det inte en Oasis-butik på NK i Stockholm? I Göteborg finns den och där säljer de Eyeko.

1:42 em  
Anonymous Anonym said...

Tack! Nu är jag lycklig ;)

2:11 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker det är en ruskigt bra kategori med budget och lyx! super!

2:16 em  
Anonymous Anonym said...

varför är inte försvarets hudsalva med då? hälsningar soffan

2:48 em  
Anonymous Anonym said...

Clinique har också mineralolja i sina produkter. Dumt. Det är ju ett någorlunda dyrt märke så de borde ju ha råd med växtoljor istället för rester från bensintillverkning (som vaselin, parafinum liquidum, mineralolja same shit).

3:06 em  
Blogger helena said...

soffan: menar du varför det inte är med här i inlägget?
Har ingen bättre förklaring än att jag inte kan ha med allt, och jag valde helt enkelt ut de här produkterna.
Läs gärna det här som handlar om just Lyx/budget inläggen och hur jag väljer.
http://www.lipglossbitch.se/blog/2006/02/bara-fr-tydlighetens-skull.html

3:40 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar Lyx vs Buget hur mycket som helst! Det är underhållande att läsa och jag får massa bra tips! Tack! :)

4:15 em  
Anonymous Anonym said...

min kompis använde 8hour cream rätt ofta på munnen, hon fick irriterad hud runt munnen , och smörjde på mera! det hjälpte inte.. hon gick till hudläkaren, det visade sig att hon fått någon reaktion mot 8h cream, så hon fick sluta använda den i ansiktet! Den är ju säkert rätt stark när man tänker efter, så ansiktsanvändande bör kanske övervägas...

10:37 em  
Blogger helena said...

Å andra sidan har jag använt eight hour cream i sju år utan några som helst problem.
Det som funkar för en person kanske inte funkar för nästa.
Jag svär vid min YSL concealer, medan hedgehog-sara fick utslag av den, jag kan inte använda cliniques tre stegs system medan andra tycker det är det bästa de testat.

10:45 em  
Blogger Johanna said...

Jag är helt besatt av att hitta bästa "färgen-håller-hela-dagen"-produkten. Vill rekommendera Noubas Millebaci, sitter som berget utan att torka ut. Blir visserligen inte glansigt, men det har jag inte varit ute efter heller. Bara att applicera på torra läppar, och funkar att ta bort med vanlig Nivea. Den knallröda färgen är min bästa vän!

1:47 em  
Anonymous Anonym said...

Hej, jag undrar om det är någon som vet vart man får tag på Labello Strawberry eller Cherry?
Trodde inte att dom fanns att få tag på i Sverige, har jagat som en galning efter Cherry som ger så där underbart naturligt röda läppar.

2:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home