torsdag, februari 09, 2006

om mineralolja

I kommentarerna till inlägget Lyx vs Budget - läpparna, påpekades det att t ex vaselin innehåller mineralolja. Nu i eftermiddag har det också kommit flera mail om detta.
Den senaste tiden har det pratats och skrivits en hel del om att många produkter har mineralolja som mjukgörare och att detta snarare skulle ha motsatt effekt. Jag har inte tagit upp detta i bloggen, dels för att jag helt enkelt inte tycker att jag har tillräckligt på fötterna och dels för att jag själv använder och gillar produkter som enligt de mer hetska motståndarna borde bannlysas.
Men eftersom mailen i huvudsak har varit frågor om vad mineralolja är, vad det kan ställa till med och vilka produkter som innehåller det, så ska jag läsa på och återkomma med ett inlägg i ämnet.

23 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kolla gärna Sanna Ehdins sida
"Den självläkande människan"
www.ehdin.com/Hudvard.html

4:22 em  
Anonymous Anonym said...

Läs detta, sen vill du aldrig mer använda nåt med mineralolja i :
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=2223

5:29 em  
Anonymous Anonym said...

gå gärna in på mineralolja.tk

5:55 em  
Blogger helena said...

Den mesta infon som finns är skriven av människor som vill visa på att ämnet är "skadligt".
Jag vill snarare försöka få en objektiv bild av vad det är för ett ämne och hur det används, och det är svårt när all info jag hittar är så färgad.

6:36 em  
Anonymous Anonym said...

Hej. Mineralolja är mjukgörande och väldigt billigt, vilket gör att det finns i många krämer i den lägre prisklassen.Problemet är att mineralolja täpper till porerna och ger fula finnar. Jag kan absolut inte använda produkter med mineral olja eftersom jag får finnar direkt.
Är det inte laolin som finns i vaselin?

7:07 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror inte Karolinska Institutet skulle säga att mineralolja var farligt om det inte var det. Googlar man lite så hittar man forskningsrapporter och massor av sidor om allt från hur det lagras i kroppen till hur bra det funkar till symaskiner och bilar.

7:19 em  
Blogger Fru Choklad said...

Jag gick en kurs i hur man gör egen hudvård för en herrans massa år sedan och då fick jag lära mig att mineralolja var en biprodukt vid bensintillverkning! Sant eller inte men så sa läraren. Äckligt va!?

Jag håller dock med dig. Man får se lite sansat på saken, men det skadar ju inte att vara lite medveten :)

På http://www.shenet.se/ bör du kunna hitta bra info om minneraloljor. Dessutom finns där MASSOR med spännande recept för den som vill göra egen kräm och dyl. Det finns även info om alla möjliga och omöjliga råvaror i kosmetika, vilket kan vara både kul och nyttigt. Historiedelen är kul den med!

8:35 em  
Blogger helena said...

misso: det är ingen som har sagt att man inte ska lita på karolinskas forskningsrapporter.

blingbling: shenet är ett bra tips, ska kika lite där.

10:21 em  
Anonymous Anonym said...

Hallå lipglossbitchen. Den här debatten har rasat i stort sett i varenda forum senaste året. Det verkar som om vissa tar det som ett personligt påhopp att inte alla tycker att produkter med mineralolja är uttorkande. Helt crazy.

1:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Hur vet man om det är mineralolja i ens ansiktskräm då?

2:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Mia:Vad använder du för produkter då som det inte är mineralolja i då?

2:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Ok, det här kan bli långt. Jag är ingen expert på mineraloja/hudvård, men tycker som LG B att lite saklighet kan behövas ibland.

Mineralolja framställs genom raffinering (destillering) av råolja precis som bensin. I raffineringsprocessen delas råoljan upp i olika produkter beroende av längden på kolkedjorna. Den ekonomiskt viktigaste produkten är den som kallas för bensin, men även övriga produkter har sina avsättningsområden. Till dessa hör bl.a mineralolja/vaselin/paraffinum liquidum. Jag misstänker att mineralojla är ett samlingsnamn för en viss typ av produkter med liknande, men olika, egenskaper.

En syntetisk olja (som mineralolja är) har bl.a fördelarna att den är:
*billig,
*kemiskt inert (dvs reagerar inte lätt med andra ämnen)
*lagringsbeständig (härsknar inte)
*ren (man vet precis vad den innehåller, dvs kolvätekedjor av den och den längden, få eller inga föroreningar.)

Att mineraloljan själv skulle verka uttorkande har jag svårt att tro. Namnet tyder ju på att det är en olja. De flesta känner nog till uttrycket "lika löser lika" vilket till vardags lättast kan illustreras av problemet att blanda vinäger och matolja. Om mineraloja är uttorkande skulle den alltså dra fukt (vatten) ur huden, men eftersom oljor och vatten inte kan blandas är detta omöjligt. Jag skulle tro att den ofta används som bärmaterial för en aktiv ingrediens (t.ex vatten). Det är ju inte ren mineralolja som används utan en blandning av bl.a olja, vatten och emulgeringsmedel.

Allt som kommer från naturen är inte automatiskt bra, och allt med synteiskt ursprung är inte med automatik dåligt.

10:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Hudläkare, forskare och andra experter är oeniga om mineraloljans effekt på huden. Än så länge finns det alltså ingen "sanning". Det vi kosnumenter kan göra är att använda produkter med mineralolja om det funkar på just min hud och undvika det om det inte funkar. Och vänta på att forskarvärlden ska enas.

11:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna: Dermalogicas produkter för ansiktet. Biotherm Anti-Drying Body Milk för kroppen mest, men ibland även bodybutter The body shop och lite grejer från LUSH. Det blir ju lite dyrare, men jag är så känslig och mina porer täpps igen.

12:29 em  
Anonymous Anonym said...

Kolla dermanord.se
I vänstra spalten finns olika rubriker, där står det om sånt här.
Jag vill helst ignorera allt om mineralolja...det vill nog skönhetsindustrin också. Den skulle gå omkull om alla visste. Det blir ju liksom inte så kul längre när man vet. Men jag kör på ändå!
Huvudsaken är att man blir lite klokare!

5:17 em  
Anonymous Anonym said...

ett tips till er som vill undvika mineraloljor är märket weleda www.weleda.se, finns bla på hälsokosten. de har inget smink men väldigt fina rengöringsprodukter och kroppsoljor. kankse finns det bättre produkter men jag gillar deras, de är "rena" och hyfsat billiga.

4:14 em  
Anonymous Anonym said...

Mia: men the body shop har alltså inte mineralolja i några av sina produkter?

6:33 em  
Anonymous Anonym said...

Jag skrev ett inlägg om mineralolja i min blogg. Jag tror inte man kan undvika det helt. Verkar finnas i det mesta, t.ex. tandkräm och schampoo utöver vaselin. Men jag tycker det är intressant att veta och dessutom tror jag att det fungerar olika på olika sorters hud. Som vanligt passar inte en produkt alla.

12:49 em  
Anonymous Anonym said...

Mineralolja är inte farligt men inte speciellt hudvårdande. Det används tex i Apotekets produkter. Det inte är allergiframkallande och en billig ingrediens.
Det man kan i frågasätta är hur pass mycket huden kan tillgodogöra sig av det.Risken finns, speciellt när det endast är vaselin/paraffinnum/stearin eller vad tillverkaren kallar det, i produkten att det inte blir spciellt bra resultat. Huden tillgodogör sig inte det så bra helt enkelt. Det bildas en skyddande hinna ovanpå och när den försvinner får du lägga på ett lager till. Lypsyl-beroendet är ett tecken på detta,,,
Jag väljer bort mineraloljor-det finns massa produkter utan- helt enkelt för att det fungerar sämre.

9:36 fm  
Blogger Darling said...

Mineralolja i sig är inte uttorkande utan snarare komodogent, dvs täpper igen porerna. På så sätt försämrar den hudens återfuktning och orsakar uttorkning. Eftersom den täpper igen porerna kan huden inte andas och svettas som den behöver, och orenheter och bakterier stannar kvar och utvecklar finnar. Mineralolja framställs ur råolja, precis som bensin, fotogen och asfalt. Det innehåller varken fettsyror eller vitaminer som vegetabiliska oljor gör. Mineralolja ger absolut ingen fukt och innehåller inga som helst vårdande mineraler, som namnet kan lura en till. Enda anledningen till att mineralolja så flitigt används i många skönhetsmedel är att det är billigt att framställa. Jag har gjort en research på mineralolja och andra portäppande ämnen och producerat resultaten på min blogg. Inlägget "Naturligt eller kemiskt" beskriver hur mineralolja påverkar huden. I inlägget "Knäck koden till friskare hy" tar jag upp hur man kan undvika mineralolja och andra portäppande ämnen i hudvård.

Lancome, Biotherm, L'oreal och Nivea använder sig rätt flitigt av mineralolja. Biotherm är värst eftersom några av deras krämer kan innehålla ända upp till 82 olika ingredienser, där större delen är kemiska, uttorkande och portäppande ämnen. Jämför det med tex Ole Henriksens och Decleors krämer som bara innehåller mellan fem och 12 ingredienser - mycket mildare och renare för huden!

Miss Jo
www.jolafemme.blogspot.com

9:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Vill ni använda hudvård och make-up som inte inneåller mineraolja så ska ni använda er av produkterna från Natures Of Scandinavia. Om ni vill så kan ni kontakta mig på CirkusCil@hotmail.com jag säljer nämligen dessa produkter.

1:29 em  
Anonymous Anonym said...

Onyanserad bild av mineraloljor!
När jag läser de olika inläggen om mineraloljor blir jag mörkrädd. Den information som sprids om mineraloljor på denna sida är inte annat än en stor MYT!Den enda som verkar ha koll och kunskap om ämnet är Hanna. Ni som uttrycker era åsikter, ni utgår från personligt tyckande och en marknad sm vill sälja produkter baserat på "skitsnack". Se till vetenskapliga studier istället. Mineralolja täpper inte till mer än vad andra oljor gör. Komedogener (d.v.s tilltäppning av talgkörteln) kan bero på ett flertal olika anledningar, dels själva ingrediensernas i hudkrämers renhet, dels själva koncentration i krämen. (Joint Symposium, Skin Care Cosmetics, 16-18 april, 1986, Stratford Upon Aven, England) Det finns flera vegetabliliska oljor som visat sig starkt komedogena i olika tester, bland annat olivolja, avacadoolja och jordnötsolja. (Kligman & Mills, Arch Derm, Vol. 106, Dec 1972)

11:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Länktips...

Paraffin;
http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html
Vaselin;
http://www.shenet.se/ravaror/vaselin.html
Mineralolja;
http://www.startplats.se/mineralolja.htm
Mineralolja;
http://www.dermanord.se/mineraloil/mineralolja.htm

12:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home