onsdag, februari 22, 2006

Vi har tröttnat

Som bloggare får vi massor med roliga, trevliga och intressanta kommentarer från våra läsare. Det är denna kommunikation som gör att vi fortsätter att skriva.
Tyvärr får vi och många med oss också en hel del mindre trevliga, ibland rent av råa och sexistiska kommentarer och mail. I tron om att de är anonyma passar en del på att vräka ur sig både det ena och det andra.


Självklart måste man inse att folk kan ha en helt annan åsikt än ens egen, och väljer man att ha en kommentarsfunktion så måste man vara beredd på att det kan bli debatt.
Problemet är när kritiken rör den egna personen snarare än det man skriver. En del förlorar helt de gränser man ändå har i det ”vanliga” sociala livet. Man går inte fram till kassörskan på Ica och säger att hennes mun är perfekt för att köra in en kuk i Man säger inte till en person på bussen att de där jeansen ser du tjock ut i. Man säger inte heller i verkliga livet till en person man aldrig träffat att han eller hon är en skenhelig idiot eller en bimbo. Men en blogg publiceras på nätet, en kommentar eller ett mail skickas lätt iväg utan att man behöver se adressaten i ögonen.

Det är svårt att bemöta anonyma och elaka kommentarer, skrivna enbart för att såra. Om man försöker försvara sig blir det ofta värre. Om man raderar är man en fegis och om man ignorerar är man en nonchalant idiot. Vi kan inte vinna mot de anonyma rösterna – hur vi än gör.

När vi och andra kvinnliga bloggare tar upp problemet får vi ofta kommentaren att vi inte ska bry oss. Att de inte är värda uppmärksamheten. Det är sant, uppmärksamheten är nog det många vill åt. Men ska vi verkligen sluta bry oss? Vi tycker att problemet är större än så.

Alla som bloggar lämnar ut sig – lämnar ut en liten del av sig själva. En vald del – självklart. En blogg är aldrig hela sanningen om en människa. Ändå väljer många vuxna att tro det – och kritiserar som om det var det.

Friends har en uppmärksammad kampanj där de talar om att tekniken har gjort det möjligt för mobbarna att följa med sina offer hem. Unga tjejer och killar blir hotade och hånade via sms, mail och i diverse forum på nätet.
Vi får kommentarer och mail från vuxna människor som beter sig som idioter.
Om vi inte försöker göra något åt detta så godkänner vi ju ett hårdare debattklimat där ”söndra och härska” tekniken får fritt spelrum. Vad sänder det för signaler till ungdomarna?
När har vi fått nog, vart drar vi gränsen?

Om du tycker som oss, skriv en kommentar och länka till det här inlägget om du har en egen blogg - visa att vi är många som har tröttnat på elakheter i bloggvärlden.

Helena på LipGlossBitch och Sara på Hedgehog

31 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mycket, mycket bra inlägg. Jag har länkat.

5:12 em  
Anonymous Anonym said...

japp - jag har postat mitt nu med!

5:15 em  
Blogger anna said...

word.

5:27 em  
Blogger Nat said...

Count me in! Har länkat.

6:49 em  
Anonymous Anonym said...

Har länkat till Sara.

6:54 em  
Anonymous Anonym said...

jag har också länkat :)

6:56 em  
Anonymous Anonym said...

Länkning är gjord!

7:04 em  
Blogger Morgondimma said...

Jag har också länkat.

7:29 em  
Blogger Fru Choklad said...

Bra inlägg Går hem till bloggen och länkar omgående!

8:41 em  
Anonymous Anonym said...

Länkat och klart! Bra initiativ!

8:51 em  
Blogger Smarta Sara said...

Hej. Jag heter Sara och har nyss lyckats länka till er båda.

10:20 em  
Anonymous Anonym said...

Länk finns hos mig också nu. Bra skrivet!!

10:47 em  
Blogger Cornelia said...

Bra skrivet! Jag länkar!

10:48 em  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet. Det går och se, genom att du kollar IP-nr vem som skrev de elaka inlägget.

11:00 em  
Blogger helena said...

Tack allihopa!

11:03 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har också länkat. Bra skrivet.

8:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Bara tjejer som skriver... hur bra ni än skriver så verkar ni missa målgruppen!! Men lycka till ändå, jag kan mot alla odds faktiskt ha fel ibland!!!

9:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Länk hos mig med.. men kan inte låta bli att undra vad Gloom menar med att ha "missat målgruppen"..?

11:45 fm  
Blogger Therése said...

Underbar protest! Självklart att jag länkar!

12:25 em  
Anonymous Anonym said...

jag har ingen egen blogg och kan inte länka. men bra skrivet! stöttar er till tusen!

12:53 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har länkat!

9:05 em  
Anonymous Anonym said...

Folk som gör sig roliga och smarta på andras bekostnad får mig verkligen att må illa, usch! Go girls! Jag har länkat

9:15 em  
Blogger helena said...

gloom: jag förstår inte riktigt vad du menar.

10:13 em  
Anonymous Anonym said...

SUPER!!! Ska genast länka!!

11:46 em  
Blogger carina said...

Håller med till fullo och har länkat...

12:19 em  
Anonymous Anonym said...

så sant! kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

4:12 em  
Blogger helena said...

Sia: Alla reagerar vi olika på den här typen av kommentarer. Och ingens känslor är väl mer rätt en någon annans.
Jag har min personliga gräns och när den överträds kan jag inte bara skratta åt det.
Det har aldrig legat för mig att bara rycka på axlarna åt saker som jag tycker är fel.

5:36 em  
Blogger helena said...

Ja, vi tycker nog rätt lika i grunden, men vi har helt enkelt olika åsikter om hur man ska hantera det. "Ska" är väl inte rätt ord kanske, hur man "vill" hantera det kanske är bättre. Men du förstår vad jag menar.

6:17 em  
Anonymous Anonym said...

Klockrent! Jag länkar.

11:47 em  
Blogger vaskrensarn said...

Hej!

Jag halkar ofta in på bloggar som jag snabbt inser inte tar upp något som intresserar mig (som denna, hehehe), men det betyder inte att jag känner ett behov av att lämna trista anonyma spår. För övrigt: det mesta går att spåra. Jag tror att skit-skrivandet oftast sker i den falska tryggheten hemma. Idioter som lämnar kommentarer från bibliotek är nog svårare att komma åt, men jag tror sällan att dessa personer är så medvetna. Själv kanske jag lider av förföljesemani men jag håller alla ica-kasörskefantasierna inne i hjärnan. Fast jag handlar mest på Netto.

1:27 em  
Blogger helena said...

Hej! Du har så rätt man stöter ständigt på saker man inte gillar. Och jag är verkligen inget helgon utan det händer att även jag tänker både det ena och det andra om folk :) Men om det inte kommer någon som helst nytta av att jag talar om precis vad jag tänker så kan jag lika gärna hålla tyst.

1:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home