måndag, mars 20, 2006

Deo-snack

Skulle vi kunna ha en deo-diskussion nu?
Den där perfekta eftersökes.
För att styra upp det hela så vill jag att ni skriver vilket märke det gäller, vilken typ (roll-on, stick, spray) och prisklass. Om din favorit har några speciella egenskaper förutom att den gör jobbet, så skriv ner dem också.
Om ni har andra erfarenheter av samma deo som en tidigare kommentator har hyllat, så skriv inte bara att ni inte gillar den utan försök precisera vad det är som inte funkar.
Shoot!

60 Comments:

Anonymous Anonym said...

Min absoluta favorit ever heter Naturelle och är rosa! :)
Den varken kladdar eller färgar av sig och fungerar perfekt direkt efter rakning då den inte svider det minsta. Deodoranten kostar 14,50 och är en roll-on. Bättre finns inte!

6:18 em  
Anonymous Anonym said...

Bats roll-on oparfymerad för 34:- på Apoteket är en höjdare. Den innehåller varken konserveringsmedel, färgämnen eller parfym vilket gör den bra för känslig hud och jag kan rolla på den efter att jag rakat mig utan att det svider. Det enda minuset är att den tar lite lång tid på sig att torka.

6:19 em  
Anonymous Anonym said...

Doves torrstick fungerar väldigt bra, jag svettas noll med dem. Dessutom luktar de gott och svider inte (vilket torrstick iofs inte brukar göra). Däremot så måste man vara försiktig eftersom de lätt kladdar av sig vitt på kläderna när man tar på sig dem, men om man bara är lite försiktig så är det helt klart värt det. De är helt klart de bästa deosarna jag någonsin har testat faktiskt.

6:38 em  
Anonymous Anonym said...

Jag använder Doves roll-on, och det är den enda deodoranten som jag provat hittills som håller måttet... Har använt den länge nu och har svårt att använda andra, för jag tycker inte om när det luktar sådär starkt.. Vill inte heller ha oparfymerad för det känns inte riktigt rätt.. Men Doves roll-on kan jag rekommendera! =)

6:56 em  
Anonymous Anonym said...

jag håller med Nettan, BATS, roll on eller creme, enklast med roll :)

7:10 em  
Anonymous Anonym said...

Min favoritdeo är h&ms "heavenly", för ynka 19,50. Den luktar fräsht hela dagen och håller all svett borta. Gillar inte Bats, eftersom den ger svårborttagna fläckar då den lossnar eller hur jag ska uttrycka mig.

7:38 em  
Anonymous Anonym said...

Min favvo är Biotherms spray, det är en blå flaska och den heter helt enkelt bara "Deo Spray". Den är bra för den luktar inte så mycket, och innehåller inte aluminiumklorid som kan vara skadligt.

7:58 em  
Anonymous Anonym said...

Älskar också Naturelles deo. Har testat mååångga olika deoderanter och den är den enda som luktar likadant när dagen är slut som den gjorde när man tog på den. Billig och bra och luktar fräscht. Föredrar den rosa, men den gröna är också ok.

8:12 em  
Anonymous Anonym said...

Hejsan!
Dom som inte testat "absolut torr" från apoteket bör kila iväg och införskaffa en NU! Kostar ca 45kr och användes högst en gång i veckan, och den gör dig ABSOLUT SNUSTORR under armarna. Sedan är det fritt fram att använda sin favorit-deo varje dag, utan att behöva bry sig om den egentligen fungerar.
Så, "absolut torr" från apoteket är ett hett tips.

8:19 em  
Anonymous Anonym said...

http://huden.nu/produkter/absoluttorr/

Här kommer en länk.

8:23 em  
Blogger Fru Choklad said...

Jag gillar Nivea Pure Invisible Protection. Den gör det den ska hela dagen. Den luktar inget speciellt så jag kan ha vilken lotion el EdT jag vill utan att det "skär sig" OCH om man som jag har mycket svarta kläder så slipper man faktiskt de vita märkena på kläderna som annars deodoranter kan lämna efter sig. Prima tycker jag

9:49 em  
Anonymous Anonym said...

karin: det där låter ju livsfarligt! vad innehåller den egentligen?

9:52 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar LdB:s gröna, Active. Doftar supergott hela dagen.

10:11 em  
Anonymous Anonym said...

Absolut torr brukar jag använda på sommaren då och då.Pefekt att ha på krogen varma sommarkvällar. Max en gång/vecka då. Använd den inte när du nyss har rakat, då svider det som attan. Funkar jättebra annars. Men somsagt, använd den inte ofta.

10:15 em  
Anonymous Anonym said...

Jag testade Apotekets Absolut Torr en gång, men var tvungen att tvätta bort den efter en kort stund då mina armhålor höll på att brinna upp!! Det var något av det värsta jag varit med om :( Fast jag vet inte, jag kanske är ovanligt känslig?

10:18 em  
Anonymous Anonym said...

Biotherms deo roll-on. Doftar nytvättat och är krämig i konsistensen, lämnar inga fläckar och håller en fräsch hela dagen. Ingen svettlukt där inte. Riktigt guld värd, 175 kr.

10:18 em  
Anonymous Anonym said...

Läste att en del rekomenderar Absolut torr från Apoteket och jag måste hålla med om att den är läskigt effektiv då man inte ens blir fukigt i armhålorna. Att det sved som satan i Maria´s armhålor kan kan olika orsaker, själv så kan jag inte använda medlet om det inte har gått minst 48 timmar sedan jag rakade mig i armhålan och sen är det super duper viktigt att armhålan är kruttorr när man stryker på medlet.

10:30 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Använd absolut torr sparsamt! Läs vad den innehåller!!
Tänk på att det går direkt in i kroppen via den relativt tunna huden i armhålorna. Har länge letat efter en deo utan aluminium, såg ovan att Biotherm har en utan. Ska genast testa. Inte kul med metaller som går rakt in i kroppen, speciellt inte alunimium som tar väldigt många år att bryta ner.

10:32 em  
Blogger helena said...

Absolut torr är en produkt som ska användas om man svettas ymnigt, när inga deodoranter hjälper.
Svettas man mer "rimligt" så ska man nog snarare testa sig fram till en vanlig deo som funkar.

10:53 em  
Anonymous Anonym said...

saltkristall som man blöter i vatten o har på.bakteriedödande, luktfri (bra om man som jag gillar att ha parfym)
Dessutom en produkt helt utan kemikalier, helt ofarlig att använda precis efter man rakat sig.

10:57 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med om Dove cremestick deos, jag har flera olika och de funkar toppen. Annars är Våg Roll-on antiperspirant från apoteket ett tips, den e ganska unisex i doften vilket kan vara bra ibland ;)

11:01 em  
Anonymous Anonym said...

Ninjo: vart kan man få tag på det där nånstans? Lipgloss bitch, löve you're blogg :) (Y)

11:02 em  
Anonymous Anonym said...

ninjo: hur funkar saltkristall egentligen? ger den samma effekt som en vanlig deo?

jag har precis köpt en "naturlig" deo på lush. ser ut som en bit tvål. den funkar väl helt ok mot fukt, men dofterna som fanns att välja mellan var lite skumma, några av dem luktade faktiskt svett(!)

11:08 em  
Anonymous Anonym said...

ps. lush's deo kostar 59 kr hektot, och ett hekto är mer än nog

11:10 em  
Blogger Karin L said...

Estée Lauders "Deo" deodorant/antiperspirant roll-on doftar diskret fräscht, toppen om man är känslig mot doft-clash med parfymen. Den är mild för huden (jag får lätt klåda av andra deo), effektiv och mycket dryg! Nackdelen är priset, tror det var 165:- fast det är den verkligen värd! Tvekade inte att re-shoppa då den gamla tog slut.

11:48 em  
Anonymous Anonym said...

varnig för lush, som sagt lucktar den äckligt och dessutom river den i armhålan då den är hård. dyr.

11:59 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att Rexonas actvie reserv med Aloe Vera är jätte bra. Det är ett torrstick och jag har aldrig märkt att det har lämnat märken på tröjan. Den Luktar fräscht och gott och jag har inga problem med att använda den efter rakning. Efter ett hårt träningspass så känner jag fortfarande lukten. Jag kan också tipsa om min lillasysters deo, en från Palmolive som är helt grön och lite storleken större, ett torrstick.

Kram Emma

12:59 fm  
Anonymous Anonym said...

angåen absolut torr; jag använde den under kanske tre år, slutade med den för tre år sedan. MEN, effekten är kvar! jag blir ALDRIG fuktig under armarna. på ett sätt är det lite läskigt. men jag klagar inte..

6:36 fm  
Anonymous Anonym said...

saltkristallen har jag hittat på diverse hälsokostaffärer, eller på dermanord. Ganska dyr i inköp, men å andra sidan kan en sten räcka i ett år. Kanske ska tilläga att den fungerar endast mot lukt, inte mot fukt. Provar ni den så se till att blöta stenen med ljummet vatten, å gnid i ca 30 sekunder under varje arm. En annan bra effekt är att den inte lämnar nån hinna efter sig som vanlig deo (som kan fläcka kläder).

Kristallen fungerar bra på mig, och nu har även sambon börjat använda och tycker den är toppen. Men de kanske är från person till person?

Ang lush deon, jag provade deras talkdeo (just för att den är utan tillsatser) Jag fick röda ekesem redan första dagen, så jag fick slänga den.

9:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag använder Vichy deo från Apoteket (http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4693&ProductSKU=217016&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo) och är supernöjd! Den håller mig torr hela dagen, luktar milt och gott och svider bara pytte när jag rakat mig. Än så länge är det den bästa deo jag provat.

9:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Om man vill ha en deo utan aluminium och alkohol kan jag rekommendera Rosenseriens deo. Den håller sig fräsch och luktar svagt av citron. Kan köpas på hälsokostbutiker. Däremot håller inte deosar utan aluminium och alkohol tillbaka fukten lika bra som andra precis som någon skrev. Men saken är den att det är bra för kroppen att svetten kommer ut, det är inte bra att stänga in med hjälp av tex absolut torr. En "vanlig" deo som är super är annars Clarins deo roll on. Dock dyr, ca 190 kr.

10:07 fm  
Anonymous Anonym said...

För mig är Absolut Torr det ENDA som funkar.

Jag har tålig hud så AT irriterar inte mina armhålor. De första gångerna sved det ordentligt, men inte längre. Det är tydligen fukt på huden som gör att det svider. Kroppens andra svettkörtlar tar över arbetet så man svettas ändå så mycket som kroppen behöver.

Har man mycket känslig hud bör man vara försiktigt, men jag anser att man bör prova AT om armsvett (eller fotsvett) besvärar en. Det är ju ovanligt billigt att prova.

PS. i Tyskland har Vichy en liknande produkt. Den är mycket mildare, men i gengäld ska den användas oftare. Har vi tur tar Apoteket in även den i sortimentet.

10:54 fm  
Anonymous Anonym said...

Min absoluta favorit är fenjals roll on! Den luktar så otroligt gott, liksom mysig! Och doften håller i sig hela dan, den är effektiv oxå!!

Hela fenjalserien är attrekommendera förresten, mina absoluta favoriter! När jag bodde utomlands var mamma tvungen att skicka fenjaldeos med posten till mig... =)

11:38 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar oxå rexona-sticket Active Reserve med Aloe Vera. Den bästa jag provat helt enkelt! Luktar gott heeela dagen och svider inget heller.

Absolut Torr är rena mardrömmen för min känsliga hud, skulle inte ens våga rekommendera ngn att prova!

12:16 em  
Blogger helena said...

sara: vart får man tag i rosenserien?

sara s: klart man ska använda det om vanlig deo helt enkelt inte räcker till. Och som du säger, för en gång skulle finns det nåt effektivt som inte kostar skjortan.

sofia: fenjaldoften är helmysig, men den är farmor för mig :)

12:54 em  
Anonymous Anonym said...

Rosenserien finns hos Life och kan beställas via bodystore.nu

1:43 em  
Anonymous Anonym said...

Body Shops är bra. Luktar lagom och funkar riktigt bra!

7:00 em  
Blogger [A] said...

Nivea Fresh fungerar utmärkt och är riktigt billig runt 19 kr (kampanjer till och från på hm).
Doftar dessutom schysst.

7:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar Lumenes Body Aktiva Sensitive. Oparfymerad och utan alkohol men håller mig ändå fräsch. Jättebra för mig som är superkänslig, kan tom användas direkt efter rakning. Finns på Kicks ...

8:29 em  
Anonymous Anonym said...

Dove Fresh är den bästa jag testat. Billig, funkar bra och luktar gott.

11:38 fm  
Anonymous Anonym said...

Palmolives roll-on! Den är kanon.Använder Absolut torr ibland på sommaren, men under vintern tycker jag att det går precis lika bra med vanlig roll-on.

8:18 em  
Anonymous Anonym said...

Biotherms roll-on. Luktar väldigt fräscht, svider inte efter rakning och håller garanterat svetten borta! Trots relativt högt pris är den värd det!

4:56 em  
Anonymous Anonym said...

ACO´s roll on (grönaktig flaska med vitaktigt lock) är den enda deon jag kan tänka mig i hela världen. Enligt mig finns inte bättre och jag har inte provar någon annan på flera, flera år! Den sitter som berg hela dagen, det lovar jag!

7:57 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är antagligen väldigt onormal för INGEN deo funkar på mig. Varken bats eller absolut torr. Jag svettas exakt lika mkt ( o det är mkt) varje dag även när jag använder absolut torr. Har haft detta problem i 5-6 år nu och den har försvårat hela mitt liv. Hatar att aldrig kunna slänga på mig vilken tröja som helst och bara slappna av, detta problem har gjort mig mkt mer associal eftersom jag aldrig kan slappna av. När jag blir äldre ska jag se till att laserbehandlig eller vad det heter som gör att det inte "går" att svettas typ. Ni ska veta hur lyckliga ni ska vara tjejer!

9:01 em  
Anonymous Anonym said...

Har precis samma problem som petra! Ingen deo funkar på mig men det konstigaste är att på helger när jag är ledig svettas jag aldrig lika mycket som när jag går i skolan!

6:26 em  
Anonymous Anonym said...

Man måste bara testa Vichy från apoteket! (Absolut torr kliar ju armhålorna av en...) Men var noga att välja den som är 48 timmars. Den extra effektiva.

9:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Biotherms är den bästa jag provat. Diskret och effektiv. Dove funkar, men luktar mycket, sätter sig i kläderna.

10:51 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ingen som har provat botoxbehandling mot kraftiga svettningar? Jag börjar bli desperat, men är lite nervös, finns det några bieffekter?
Om du skulle vilja ta upp det här Helena skulle jag bli grymt glad!

4:38 em  
Anonymous Anonym said...

Jag upplever att svettningar och lukten under armarna bara blir värre av att jag använder Deo. Även då jag verkligen har väntat länge på att det ska torka. Sedan ungefär ett år tillbaka använder jag inte deo längre, det har blivit mycket bättre och det känns som om man sparar på kläderna, för det vita som deo orsakar är svårt att få bort i tvätten. Dock kan det hjälpa att förbehandla med ättika.

Ang. Absolut torr ska man nog vara mycket försiktig när man testar den första gången, min sambos händer svullnade upp och han fick stickningar i dem när han testade AT, det trots att han tvättade rent omgående. Men jag vet också att AT är det enda som fungerar på en del av mina vänner...

1:47 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är ett fan av parfymfria deos som inte konkurrerar med parfymen (+ att parfymdeos brukar tendera att lukta sjukt starkt efter ett tag..)
Mina tips är:
1. Deokristall - en sån där som man fuktar lätt och gnider på. Kostar typ 100 pix, räcker ett år minst - om man inte tappar den i golvet.. vilket jag brukar göra :)
2. Om ni har vägarna förbi USA: Mitchum unscented. En oparfymerad herrdeo (damdeoarna finns inte i oparfymerad variant) som slår allt i deoväg. Säljs överallt.

Ingen av tipsen lämnar några fläckar på kläderna

9:11 fm  
Anonymous Anonym said...

Några kommentarer om tidigare deo-inlägg:

BATS (Apoteket): Jag brukade använda denna och tyckte den var toppen. Men de verkar ha ändrat något för nu håller den en bara torr, men långt ifrån luktfri. Riktigt snubbig lukt under armarna efter bara några timmar...

ABSOLUT TORR: ...är jag beroende av. Har man väl vant sig vid att aldrig vara fuktig under armarna är det svårt att återvända till den tiden.. :) I början bör den strykas på typ 1 gg i veckan, sen räcker det med ngn gång i måanden. Jag har använt den i flera år nu.
Den bör dock kompletteras med något som tar bort lukt - för sådan kommer ändå.

DOVE ..här har jag olika erfarenheter. De genomskinliga i olika dofter har jag ok erfarenhet av, men den vita håller ju bara några timmar.

..oj, nu såg jag ju att flera hade skrivit om kristallen som jag tipsade om i mitt förra inlägg.. :)

9:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Absolut Torr är ett mirakel! :D Har velat testa det länge, men det har inte blivit av. Men samtidigt så har jag verkligen lidit utav att man bli dyngsur av ingenting i stort sett. Men igår så köpte jag AT och testade, OCH DET FUNGERAR! Om ni visste hur lycklig jag är. :D

4:08 em  
Anonymous Anonym said...

Absolut torr ska man ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda på "ny"rakade armhålor!... Jag gjorde det misstaget en gång och jag gör det aldrig igen.. väldigt stark.. och man bör inte heller använda den för ofta.. så man blir "immun".. men den är otroligt bra.. man behöver ju knappt äns ha någon deo alls efter... och som sagt... ska inte användas som vanlig deo.. utan någon gång då och då... Kram på er!

2:27 fm  
Anonymous Anonym said...

Testade Absolut Torr igår... Följde anvisningarna och det sved ingenting. Grymt bra, den fungerar! Jag var tvungen att kolla armhålan flera gånger under dagen men inga svettfläckar överhuvudtaget. Inte ens vid ansträngning! Ingen deo som jag har testat har gett mig detta resultat, helt otroligt effektiv. Jag har känslig hud men fick inga känningar av Absolut Torr.

9:34 em  
Anonymous Anonym said...

Skriver till Petra..
Och ni andra såklart :P

Har ni provat Botox i svettkörtlarna. En mycket god vän till mig provade detta då han hade problem med "LPskivor" underarmarna ;) och han har inte använt deo på ett år..ingen lukt ingen svett inga problem. Kostar väl en slant och är väl inte helt bekvämt att göra..men resultatet är ganska otroligt. Jag skall definitivt undersöka detta då jag tycker att Rexona är det enda som funkar något så när..inte i närheten tillräckligt, bra

4:25 em  
Anonymous Anonym said...

prova ABSOLUT TORR! jag säger bara det! se bara till att inte vara nyrakad eller det minsta fuktig när du gör det så kommer allt gå toppen! i AT finns små jonföreningar som täpper till, så svettet tar en annan väg ut istället. jag betvivlar att det skulle vara farligt och jag tror inte alls att man blir immun - snarare tvärtom! det är faktiskt toppen!

2:07 fm  
Anonymous Anonym said...

jag kan bidra med lite info om botox-injektioner.. jag har oxå testat detta och har egentligen inget illa att säga om dem.. visst, de kostar lite mer än en deo (vilket man ändå borde använda för lukt-ändamål) och det är aldrig trevligt att bli stucken med nålar.. men det funkar. Hur länge och effektivt varierar lite från person till person men man borde förbli svettfri i åtminstone tre månader (sedan kommer det gradvis tillbaka). Man får flera stick i varje armhåla och varje känns ungefär som ett getingstick (eftersom botox är ett gift). Läkaren jag var hos rekommenderade att man kan använda absolut torr när man sakta börjar svettas igen för att förlänga effekten, då är huden även torr och AT svider inte;)

1:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Anonymous> Vilken Mitchum unscented deo menar du? Finns flera stycken olika. Titta på ebay.

9:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar Rexona Maximum Protection :)

Doftar svagt dagen efter, dock bra:)

OSYNLIG:D

12:45 em  
Anonymous Anonym said...

Rexona Maximum Protection funkar även bra att använda när man nyss rakat sig :P

10:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home