söndag, mars 19, 2006

Dove Summer Glow

Dove Summer Glow är en body lotion som innehåller lite brun-utan-sol. Den ska användas dagligen för att gradvis bygga upp en lätt solbränna.
Detta lät alldeles utmärkt och jag ville testa direkt. Just nu säljs den på Åhléns till kampanjpriset 39kr, ordinarie pris är 50kr.
Doften är ganska markant, en blandning av den klassiska Dovedoften och citrus. Helt ok för min del, men är man doftkänslig så ska man avstå för den sitter i flera timmar.
Som body lotion är det här en krämig och bra produkt. Den är smidig att smörja in och går ganska snabbt in i huden, men ändå tillräckligt vårdande för att min ganska torra hud ska bli nöjd.
BUS-effekten lär vara olika från person till person, själv är jag en riktig blekis och fick färg redan första dagen. Jag använder inte vanlig BUS regelbundet för att det krävs så mycket jobb för att få det snyggt. Så för mig lät Summer Glow perfekt, ett smidigt sätt att få en snygg lite lagom bränna.
Tyvärr är det för mycket BUS i. Efter andra appliceringen så har jag nu lika mycket färg som jag får när jag använder en ren BUS-produkt. Och då har själva idén med Summer Glow gått förlorad. Jag hade önskat att färgen byggts upp gradvis under kanske en vecka och att man sen underhöll den med en insmörjning varannan, var tredje dag.

LipGloss Bitch ger betyget: 2

På mig blev resultatet i och för sig ganska jämnt och snyggt, men tonen drar åt orange.
Summer Glow är en väldigt bra idé, nu är det bara att vänta på att någon ska utveckla den fullt ut.

28 Comments:

Blogger helena said...

Jag tror det har en hållbarhet som en vanlig bus-produkt, men jag får återkomma om det.

11:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Du vet att man kan välja två olika nyanser va? en för vit till normal och en från normal till lite mörkare hy.. typ.

12:09 em  
Blogger helena said...

Det fanns bara en variant där jag köpte den, men det står "fair" på så det bör vara den ljusaste.

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

åh nej! jag va sugen på att testa den men jag vill ju inte bli brun! jag vill bara få en jämnare färg med lite "gyllene lyster". attans också!

12:34 em  
Anonymous Anonym said...

Fair to Normal Skin är den ljusa och Normal to Darker Skin är den mörka.

Konstigt att du fick färg så snabbt av den ljusa, den gav inget resultat på mig. Knas. Ska pröva den mer i veckan å se hur det blir!

Själv tycker jag att den håller längre än en riktig BUS. Jag har hittils smörjt in mig två gånger, typ en gång på kvällen och sen dagen efter. Det har hållt i 1½ vecka. När det väl försvinner så blir det snyggare än en BUS då den inte "flagnar" på vissa ställen, utan försvinner gradvis.

12:36 em  
Anonymous Anonym said...

Men du kanske fick färg så fort p.g.a att du är lite torr? Ifall du smörjer in dig med vanlig hudkräm först och sen summer glowen så blir det kanske bättre :)

3:05 em  
Anonymous Anonym said...

Ska man smörja in sig på ansiktet oxå? Om inte, ser det inte konstig ut att man har mörk hud i övriga delen i kroppen och en blek face?

3:49 em  
Blogger helena said...

anonym: så kan det ju vara. Men då är det ju ännu mindre vits med en bodylotion som innehåller en gnutta BUS, jag menar vem vill smörja sig med bodylotion innan bodylotion liksom :)

modeamatören: bus i ansiktet är alltid vanskligt, ska man ha det så är det bäst med en som är anpassad för just ansiktet. Jag skulle personligen satsa på en färgad dagkräm istället.
En misslyckad busning på kroppen går ju att dölja, det är svårare med ansiktet.

4:22 em  
Blogger Hanna said...

Du skriver att du väntar på att någon ska utveckla idén - det har redan gjorts!
Vad jag vet har både Nivea, Natusan och Clarins nappat på idén med en kombinerad BUS/bodylotion. Och kanske ännu fler?
Jag tänkte iaf testa Niveas som är både för kroppen och ansiktet.

4:40 em  
Blogger helena said...

hanna: tack för tipset! Men att de har liknande produkter betyder ju inte att de har utvecklat idén, det återstår ju att se.
Vore jättekul om du hörde av dig med en liten recension när du har testat nivean :)
Det är ju toppen om det är nån av budgetvarianterna som lyckas!

5:05 em  
Blogger Sandra said...

Ok jag var för nyfiken så jag gick o köpte en jag med. I Ica butiken fanns det bara en kvar- den lite mörkare för 41.50kr.Jag har smörjt benen tre gånger- var tvungen att testa redan när jag kom hem- men resten av kroppen har jag bara hunnit med två gånger. Benen har faktiskt rejält med färg -inte så orangefärgat faktiskt på mig, som är riktigt blek. Tyvärr var jag inte så noga första gången med strykningen så ena smalbenet är ganska ojämn.Men annars helt OK. Tyvärr är jag inte så förtjust i lukten som sitter i hela tiden. Benen ska jag inte smörja mer utan nu ska jag se hur länge det sitter kvar.
Tack för tipset Lipgloss ;)

7:03 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har testat Natusan, den ljusare, och är jättenöjd. Jag är väldigt blek och den ger längsamt en naturlig jämn färg. Luktar inte så konstigt och verkar hålla ganska bra.

8:05 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har inte provat någon själv, men jag har hört att Natusans variant ska vara bäst, då den verkligen bygger upp gradvis. För skeptiker har dom även en garanti som lovar pengarna tillbaka om brännan uteblir! Sprang stan runt och letade efter Natusans variant (hittade bara niveas) men så fort jag ser den ska den bli min! ;D

4:32 em  
Anonymous Anonym said...

Hur blir det med händerna då? Måste man vara lika noga med att inte få för mycket på dem, och att tvätta jättenoga som med vanlig BUS? Det brukar ju bli jättefult på händerna, och mellan fingrarna..

10:34 em  
Blogger helena said...

Eftersom det blev en så kraftig bus-effekt så antar jag att det blir likadant på händerna om man inte tvättar dem noga. Så det måste man tänka på.

10:41 em  
Blogger Vivvi said...

Jag tycker inte att det luktar så himla mycket bus, det luktar mest ananas om min. :P Jag har använt den i bara två dagar och jag har inte märkt nån markant skillnad (Det ska jag nog inte heller...). Jag hoppas att det blir hyfsat iallafall, men man kanske inte ska förvänta sig så mycket av något som är så billigt, eller?
Superbra blogg LipGloss bitch!
Ha det gött!

2:18 em  
Anonymous Anonym said...

jag har testat natusan (den ljusa)nu, tycker att den funkar bättre än dove. den blir inte flammig och färgen drar inte mot orange som jag tyckter att dove gör.

3:01 em  
Anonymous Anonym said...

köpte Natusans Holiday Skin idag, så kommer bli spännande och se resultatet om några dagar.

jättesmidigt att smörja in lotionet. går in i huden snabbt och hudn känns babylen <3 får man en fin färg på huden så lär jag köpa en till flaska :P

2:04 em  
Anonymous Anonym said...

ÅH ni måste berätta, vart exakt hittade ni eran Natusan? har letat stjärten av mig, men hittar bara dove å nivea :/ HJÄLP!
(sthlm innerstad)

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Tjoho! =) Jag har just smörjt in mig med Dove, grr (: Jag gillar färgen, har den mörkare varianten, är vanligtvis blekfis men det blev jäkligt bra =) Behöver liksom inte vara lika noga som med BUS, fast lite av BUS-lukten finns i produkten tyvärr, vilket är jobbigt speicellt för mig. Senast jag smörjde in mig med BUS fick jag maginfluensa och spydde som en gris, så den lukten får mig att må lite illa ;P

10:17 em  
Anonymous Anonym said...

jag har testat den och ger den tummen upp! http://misscarleon.blogspot.com/2006/04/miss-carleon-testar-summer-glow-body.html

11:06 fm  
Anonymous Anonym said...

villken är billigast, & mest prisvärd, enligt er? Niveas, Natusan eller Doves? Då menar jag BUS-/lotions produkterna. tacksam för svar!

7:21 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har testat Natusans mörkare variant och både den ljusa och mörka ifrån Dove. Natusan ger en gradvis-BUS effekt som utlovat. Helt okej solbrännefärg! Men BUS-lukten sitter kvar i huden i flera dagar! :S Jag har skrubbat, peelat, använt väldoftande duschkräm men jag kännde fortfarande doften efter 2 dagar. Annars blev effekten bra och försvann sedan gradvis.

Doves ljusa gav mig en ca 2/3-dels BUS-effekt på en gång! Färgen drog även mot orange och småflagnade lite efter några dagar. Doften var dock bättre, även om den luktade endel BUS så försvann den efter dusch.

Doves mörkare är anledningen till att jag inte begav mig till bahuset i fredags. Full BUS-effekt på en gång!!! Nyansen är fin på vissa ställen men resultatet blev fläckigt. Ska ni använda denna produkt så duscha av den efter ca 1-2 timmar. Eller förresten... använd lika gärna vanligt BUS...!

Att tillägga är att jag har lite normal-ljusbrun-aktig hud och har lätt för att bli solbrännd. Tänkte att det här med lotion med lite BUS effekt är ju kul för å känna sig lite extra brun men icke.

För er som fortfarande letar så hittade jag Natusan på Hemköp, pris 39kr om jag inte minns fel.

3:44 em  
Blogger Karin said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

10:04 em  
Blogger Karin said...

Trodde som du och smetade på. :)

http://karinlangstromvinge.blogspot.com/2006/04/konstaterar.html

10:05 em  
Anonymous Anonym said...

Natusan holiday skin är LÄTT den bästa BUS krämerna jag har testat. Och jag har verkligen testat allt från det dyraste.. Äntligen har d elyckats lansera en super bra produkt. Jag får en jämn färg som håller i en vecka, smörjer in mig 3 gng i veckan typ. Flaskan kostar 40-50 kr.. jätte fin färg! speciellt för mig som är ganska ljus.

KÖP DEN TJEJER!

7:13 em  
Anonymous Anonym said...

din flaska måste ha varit felmärkt eller något. har testat både den mörka och ljusa. jag har riktigt vit hud och med den ljusa får jag jättefin och diskret färg efter några dagar men med den mörka blir man superorange på typ 1-2 dagar

10:30 em  
Anonymous Anonym said...

ÄLSKAR denna DOVE!!!!!!!!!!!!!!!!

9:56 fm  

Skicka en kommentar

<< Home