måndag, maj 01, 2006

Fokus - Estée Lauder

Estée Lauder startade sitt företag tillsammans med sin man Joseph 1946. Märket lanserades med fyra hudvårdsprodukter.
1953 introducerade man klassikern Youth-dew, en doftsatt badolja som också fungerade som parfym. Detta var en milstolpe då kvinnor tidigare hade förlitat sig på att deras män skulle köpa parfymer åt dem i present. Youth-dew skapades för kvinnor, att köpa till dem själva.
Estée Lauder var också en pionjär när det gäller marknadsföring. På Times topp 100 lista över "Builders and Titans" kan man läsa att hon förföljde bossarna på New York City department stores tills hon fick en plats på Saks Fifths Avenue 1948. Väl där utvecklade hon en teknik med personlig försäljning som visade sig vara mycket lyckad. Det var också Estée Lauder som införde konceptet med Gift with Purchase.
Företaget utvecklade ytterligare fyra internationellt kända märken Aramis 1964, Clinique 1968, Prescriptives 1979 och Origins 1990.
Under 90-talet skaffade Estée Lauder sig stort ägande i bl a MAC, Bobbi Brown och Stila.
Läs mer:
The Estée Lauder Companies INC.
Estée Lauder


DayWear Plus, dagkräm för normal/bland hy. Innehåller SPF 30.
Youth-Dew, Eau deParfum Spray
Pure Color Eyeliner, en av mina favoriter från Estée Lauder. Lättjobbad, hållbar med snygg lite metallisk finish.
MagnaScopic, ytterligare en favorit. En mascara som ger volym och smidigt plockar upp även de minsta fransarna inne i vrårna.
Amber Bronze Lipgloss balm, detta var favoriten till läpparna förra sommaren. Ett tjockt ganska glossigt läppbalsam med aningens honungston och SPF 15.
Tender Blush, snyggt rouge i snygg dosa.

Estée Lauder är ett märke som för mig alltid har känts ganska damigt. Men det är väl bara att acceptera att man har kommit upp i åren då, för jag hittar ständigt nya favoriter här.

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här kan fan inte vara sant. En hel blogg om bara smink. Hur jävla bombad är du egentligen?

1:04 em  
Anonymous Anonym said...

Är det inte därför man bloggar, för man har ett intresse?!!!

1:47 em  
Anonymous Anonym said...

Snälla nån, varför kan folk inte bara vara snälla mot varandra istället?
Tråkigt att behöva se såna där påhopp i kommentarerna, och förbannat onödigt.
Jag, en 25-årig kille, halkade förbi den här bloggen ifrån en länk, inte för att jag själv använder smink så mycket =) men tycker att det är kul när folk lägger ner så mycket jobb på sitt intresse och dessutom delar med sig av det till resten av världen. Och skulle jag nån gång få för mig att börja, så vet jag ju var jag ska börja nånstans. Här! You go girl!

2:20 em  
Anonymous Anonym said...

men skit i att läsa den om du nu tycker att den är så värdelös.

Jag personligen uppskattar den mycket

2:34 em  
Blogger sparris said...

@anonymous#1:
Den där kommentaren sa allt vi behöver veta om dig, och inget om LGB.

2:41 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

3:53 em  
Anonymous Anonym said...

Tillåter du inga som helst kritiska kommentarer här eller? Du verkar ju radera allt.

4:39 em  
Anonymous Anonym said...

Undrar hur vi skulle lukta om männen valde parfymer åt oss. Hmm... måste nästan testas ;)

4:43 em  
Anonymous Anonym said...

Skit vad många flummiga kommentarer du har fått idag!
Jag tror inte att en kille skulle få så mycket skit om han startade en blogg om billack.

4:46 em  
Blogger helena said...

anonym nr femtielva: jodå kritik får man visst komma med. Hittills idag har jag raderat ett gäng könsord, nån galning som tyckte att våldtäkt är en utomordentligt bra straffmetod för oss ytlighetsbloggare, och ett allmänt påhopp på mina läsare.
Har du vettigt formulerad kritik angående mina inlägg att komma med, så varsågod.

li: jag blev intervjuad för en artikel i svd som publicerades igår angående vissa typer av kommentarer och trakasserier som en del bloggare råkar ut för. De länkade hit, så det var inte direkt oväntat att det skulle trigga de här människorna.

4:55 em  
Anonymous Anonym said...

Med tanke på trycket på hur kvinnor skall se ut så är det bra med kanaler för tips och diskussion. Att vilja se bra ut handlar om att få respekt i den hårda världen vi lever i. Jag upplever det själv, om jag går ut utan att sminka mig och fixa håret så blir jag ignorerad i butiker och på gator. Ser jag bra ut viker folk undan där jag går på trottoaren samtidigt som de ser vänligt på mig, är jag osminkad går de rakt fram och förväntar sig att jag skall vika undan. Jag kan t o m få blickar som talar om att jag inte duger. Eftersom jag upplever båda sätten att se på mig så kan jag helt klart avgöra vilket som är vilket. Så det är inte så enkelt som att säga att man är bombad. Det är så mycket mer komplicerat. Förresten så gäller det även män mer och mer. Prova att ta på dig lite hudkräm och mascara och se hur du blir bemött. Kanske kommer du att få vänligare attityder och därmed bli vänligare själv. Jag känner själv att jag blir snällare mot andra om andra är snälla mot mig. Kanske skulle det ha samma effekt för dig? Föör som det är nu så verkar du inte må riktigt bra.

För att ta upp det som det här inlägget faktiskt handlade om: Jag är svårt såld på Estée Lauder. Detta är inget medvetet val utan det är bara så att många av deras grejor funkar super på mig. Jag handlade rätt mycket på SAKS 5th Ave när jag var där förra sommaren. Idealist, Enlighten, Fruition. De två senare var utgående så jag passade på medan de fortfarande fanns kvar. Enlighten har jag använt sedan den kom ut och jag har låtit kompisar testa den och de har blivit väldigt överraskade över resultatet. Jag vet inte vad jag kommer att fortsätta med när de här flaskorna tagit slut men jag köpte några stycken så de kommer räcka nåt år till, minst :-).

I a f, expediterna var fantastiskt trevliga och jag blev kvar ett bra tag för att prata och fick en massa prover. Väldigt trevlig upplevelse.

4:57 em  
Blogger sparris said...

lisa: Men jisses...

Jag kanske är naiv, men jag har aldrig nånsin uppfattat någon skillnad i hur jag blir bemött oavsett om jag ser ut som fan eller är sminkad till tänderna.
Å andra sidan märker jag aldrig om en kille tittar uppskattande på mig heller så jag kanske missar alltihop :D

5:22 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! jag har en liten fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på. Kan man använda Dove Summer Glow lotion, den ljusa, även i ansiktet?
Har hört att vissa använder det, har även hört vissa som säger att man bör unvika det... Så jag vänder mig till dig :)
Ha det bra!

8:22 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Jag tycker att Estée Lauder verkar superbra och lite lyxig sådär. Visst är det sant att den känns lite damig, men damig är lika med lyx kanske man kan säga istället då ;)

Jo, det är en liten fråga och skulle bli jätteglad med lite hjälp från er alla sminkgurus. Jo, jag letar med ljus och lykta efter en bra concealer att ta bort mörka ringar under ögonen med. Min hy är bra i övrigt, så jag har inga finnar eller plitor jag ska täcka över, det är bara dom dumma ringarna jag vill få bort.

Tacksam! Kram Emma

8:29 em  
Blogger helena said...

Jag skulle rekommendera att man använder b.u.s anpassat just för ansiktet om man vill ha det där. Det finns i många märken, så det ska nog inte vara något problem att hitta någon.

emma: då är det en flytande concealer du ska ha. Testa t ex YSL touche eclat "guldpennan", den är min favorit. Men just nu använder jag Cliniques airbrush och hittills känns den mkt bra också + att den är billigare än YSL.

8:56 em  
Anonymous Anonym said...

snälla ge oss en recension av cliniques airbrush!!!!!

9:31 em  
Anonymous Anonym said...

Hittade hit via artikeln om "bloggmobbing" i SvD. Min fråga till dig: Du döper bloggen till Lipgloss bitch, vad förväntade du dig för reaktioner på det? Skyll dig själv!

9:56 em  
Anonymous Anonym said...

Sorbet i Gbg (prylaffär) säljer Lipgloss bitch-necessärer! :)

12:13 fm  
Blogger helena said...

Recension av cliniques airbrush kommer i veckan.

anonym: förstår inte riktigt ditt resonemang. Vad anser du är en naturlig reaktion på en bloggtitel som min?

7:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är ett stort fan av EL - daywear plus är favoriten (dock inte den tintade versionen, utan den vanliga i burk (fast just att den är i burk är väl sämre men jaja... ) )

8:37 fm  
Anonymous Anonym said...

insperarad av elles artickel?
;)

5:20 em  
Anonymous Anonym said...

Intressant med faktarutorna om de gamla märkena, ofta vet man ingenting om deras historia!

5:20 em  
Anonymous Anonym said...

Apropå ingenting, vore inte det här nåt att ha alla gloss i? http://www.bluebox.se/showinfo.asp?id=999333&page=1&countrs=8&size=8&method=search&alt=&sokfalt=gloss&visa=

9:46 em  
Anonymous Anonym said...

MagnaScopic, är den något för mig som har känsliga ögon? Eller vågar man inte testa?

12:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home