måndag, juni 26, 2006

killar och smink, vad säger ni?

Lyfter fram en kommentar från Samuel till inlägget om MACs "killkollektion".

Helt ärligt nu tjejer, är det verkligen ok med killar som sminkar sig? Jag är uppriktigt nyfiken. Jag undrar t ex om det finns nån gräns för vad som känns ok eller om ni som tycker att killar kan sminka sig verkligen tycker att allt är tillåtet.

Ja, vad säger ni tjejer (och killar med för den delen), är det ok att killar sminkar sig? Och hur långt får de isåfall gå?

31 Comments:

Blogger sparris said...

Jag har inga problem med smink på killar. Kör på!
Kan ha nåt att göra med att jag växte upp på 80-talet, kanske? ^^

7:17 em  
Anonymous Anonym said...

Nej usch, jag tycker inte att killar ska sminka sig, dom är redan så fina som dom är. Tycker bara att de förlorar sin manlighet när dom börjar hålla på att spackla sig. Smink är till för tjejer, och där ska det stanna.

7:35 em  
Anonymous Anonym said...

jag har alltid trott att jag inte har några som helst problem med killar som sminkar sig. vaför ska detta nöje enbart vara tjejer förunnat? jämställdhet bör helt logiskt även gälla detta område. men ju mer jag tänker på det desto mer osäker blir jag. jag känner mig smått hotad av killar som sminkar mig mer än jag. förmodligen bottnar denna misstro mot killar som sminkar sig i oro. när pojkvänner spenderar mer tid och pengar på skönhetsproduker än jag blir jag orolig. orolig över vilka krav han ställer på MIG och MITT utseende.

förmodligen behövs det bara lite tid att vänja sig vid mejkade killar. se bara på de gamla egyptierna! där hade vi snubbar som visste hur en khôlpenna skulle hanteras ;)

7:35 em  
Anonymous Anonym said...

Mitt ex andvänder concealer.. Och först tänkte jag shit! Sminkar han sig.. men det vart ingen mer smink än så. Sen använder han också ansiktsmasker..Men det gjorde mig inget alls. Inget man kanske är van vid att killar gör. Men de ska helst inte använda mer smink eller tid än vad vi tjejer använder tycker jag. =)

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

Oops, felstavat på "andvänder", använder ska det ju va :)

8:26 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker inte det låter så lockande med en kille som sminkar sig, men om man redan älskar snubben och han börjar sminka sig efteråt så är nog inte det ett så stort problem. Men om jag precis träffat en kille och märker att han har smink så skulle jag nog inte vara kvar länge till. Däremot funkar nog ansiktsprodukter mot finnar m.m.

8:52 em  
Anonymous Anonym said...

Foundation, concealer och puder känns ok, det är ju sånt som inte "syns". Men en man med ögonskugga, mascara eller läppglans skulle jag inte tända på, det har jag väldigt svårt att tänka mig i alla fall.

9:07 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker om killar som tar hand om sig själva.Ansiktsmasker och sånt är ok. Men vid smink går gränsen. Det blir för mycket.

9:09 em  
Anonymous Anonym said...

Luminous Bronzer Shimmering Body Lotion, testat den färdigt än? väntar otåligt på recension :D

sådär apropå.

9:48 em  
Anonymous Anonym said...

Smink är helt ok, men det måste se HELT naturligt ut. Det är större krav på killars make up att den ser "osminkad" ut, ingen hajar ju till om det syns att en tjej är sminkad, även om det alltid är rätt fult att se uppenbart mejkad ut.

10:18 em  
Blogger Knaster said...

Yes yes yes! Jag tycker att det är fantastiskt snyggt med sminkade killar! För mig sitter inte "manligheten" i sådant.

Min pojkvän plockar ögonbrynen och sminkar sig lite när vi ska ut (förvisso på synthklubbar, där det är accepterat) med foundation, puder och eyeliner. Jag uppmuntar honom till att våga experimentera mera.

10:24 em  
Blogger Johanna said...

Men gud, jag måste hålla med föregående talare (cindy). Den s.k "manligheten" sitter absolut inte i beslut om sminkets vara eller inte vara. Det är för mej självklart att inte ifrågasätta andra människors val att använda smink, män eller kvinnor.

Jag är alltså för. Och man får gå hur långt som helst.

10:56 em  
Anonymous Anonym said...

Som kille kan jag säga att få av oss sträcker oss längre än bodyscrub och ansiktsrengöring förutom sedvanliga duschar. Tror inte smink kommer slå igenom någonsin förutom hos vissa som är tillräckligt coola för att ha det (Dave Navarro...Peter Siepen??)...

11:24 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det räcker med lite concealer och annat som döljer skavanker. Tycker inte det är fint med mascara mm på killar. Men såklart är det bra att de sköter sin hud med sköna produkter.

9:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Killar ska absolut sminka sig! Det är fånigt att tro att det är snygga naturligt när de flesta tjejer sminkar sig varje dag. Visst killar ska inte ha läppstift eller ögonskugga, men foundation, neutralt bronzingpowder, brun utan sol, färga ögonfransarna, osv osv, väldigt naturligt alltså, borde vara en självklarhet!

10:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker concealer är helt ok, men helst inte mer än så på "vanliga" killar. Har man en speciell stil, t.ex. svartrockare, hårdrockare är mer smink ok.

10:39 fm  
Anonymous Anonym said...

NEJ NEJ NEJ ! jämnställdhet i all ära men smink är kvinnligt och killar som sminkar sig är så löjligt. Fast jo, täckstift kan de väl få ha =/

10:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Äh! Själv ber farsgubben mig att lägga på lite concealer och fixa till "röda fläckar". Farsan är snart 60 år! Inget fel med lite concealer på killar men ögonskugga o läppglans... Nja.

2:33 em  
Anonymous Anonym said...

Svår fråga.....jag själv ser mer frågan som hur inte om. Jag känner inte många killar som sminkar sig, och de få som gör det ser faktiskt lite ruggiga ut, blir lite för mycket lixom.De har inte det "fina" handtaget utan lägger tjocka sträck, ex kajal...

Många "karlaktiga" killar använder ju faktiskt "täckstift" eller concealer. Typ aco som lyser lång väg, och framhäver mer än döljer. Bara de får grepp om hur man gör så varför inte?!

2:44 em  
Anonymous Anonym said...

Absolut INTE läppstift eller ett mörkare läppglans, möjligtvis ett väldigt ljust gloss isådanafall. Inte heller en grön eller blå ögonskugga.

Iofs sminkar sig många män i andra kulturer, men på detta område är jag väl konservativ då. Män kan gärna ha convealer, ögonbrynspenna och foundation om det inte syns, men inte mer än så. Samma med kläder, någonstans går min gräns. BH och väldigt "feminin" klänning går fetbort på män. Möjligtvis en vid klänniningstunika i neutral färg...

3:56 em  
Blogger sparris said...

Måste tillägga isf att de där sarongliknande kjolarna som en del killar hade för ett antal somrar sen var råsnyggt, tycker moi. :)

5:04 em  
Blogger helena said...

För mig är smink först och främst leklusta, klart jag unnar killarna det också :)
Alla passar inte i allt, och det gäller båda könen. Men vill man så ska man, det är väl aldrig fel med folk som gillar att göra sig fina och vågar lite?

5:34 em  
Blogger två said...

Kan man inte vända på frågan och undra om tjejer får sminka sig? Och hur långt får de gå? Oavsett om man är tjej eller kille är det uppenbart att man stöter på gränser och moral som talar för hur vi ser på kön och utseende.

7:07 em  
Anonymous Anonym said...

Självklart ska killar sminka sig om de vill och tjejer ska naturligtvis slippa sminka sig om de inte vill.

Frihet och valfrihet.
Stil och personlighet.


Tycker för övrigt att det är supersnyggt med långa tunikor och saronger på killar. Om bara fler vågade vara lite mer personligt klädda.

5:09 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag som arbetar som makeupartist är ju van att sminka killar men oftast är det ju i ett syfte inför fotografering t.ex. Däremot brukar jag då och då sminka mina killkompisar när vi ska på krogen men då säger jag till dom att det får räcka med concealer under ögonen, täcka röda prickar och så lite solpuder för att inte ska se så "glåmiga" ut. När "mina killar" börjar sminka sig mer än så till vardags, då är det för mycket.

12:12 em  
Anonymous Anonym said...

jag ahr absolut inget problem med smink på killar, men precis som de flesta andra tycker så går det väl liite väl långt vid läppglans och ögonskugga, färgade mascaror (vilket iofs inte ens jag använder) m.m. min egna åsikt, såklart.

3:37 em  
Anonymous Anonym said...

nja, jag ser helst att killar är naturliga.. liksom tjejer ser bäst ut när det är naturligt.

9:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är helt okej. Men visst ögonskugga i massor kanske inte är det jag tänker på. Men min kille tex han använder concealer varje dag och ibland även kajal. Då är han en snubbe som inte är sådär fåfängd egentligen.

12:36 em  
Anonymous Anonym said...

Självklart ska killar sminka sig!
Håller helt med Rightnow.webblogg.se, det är fånigt att tro att killar skulle vara naturligt snyggare än vi tjejer, för enligt den allmäna uppfattningen är det ju tyvärr ofta så att en osminkad tjej är en "oattraktiv" tjej. Som många har sagt innan så röstar inte heller jag för ögonskuggor, mascara eller lipgloss, men en naturlig foundation vid finare tillfällen och lite concealer innan på morgonen innan avfärden till jobbet/skolan för att täcka mindre hudskavanker, rouge för att friska upp ansiktet, lite lagom plockade ögonbryn (vem gillar ihopvuxna buskar?!)och ja, kanske till och med färgade ögonfransar! Har inte heller något problem med brun-utan-sol eller lite bronzing powder. En liten varning dock, för vi vill ju inte att det ska se alltför onaturligt ut, målet är att det ska vara fräscht!
Personligen önskar jag också att det ska bli mer allmänt accepterat att killar rakar sig under armarna, decimeter-stora, svarta hårbuskar är i alla fall inget jag anser behöver räddas för att manligheten ska bestå.

Jag skulle nog vilja påstå att det finns fler snygga tjejer än killar. Och jag ser ett samband. Så killar, start grooming!

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Det personliga bruket av smink lämnar jag till var och en, men ska jag dejta killen drar jag gränsen vid täckprodukter och underlag.

4:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att killar får göra vad dom vill så länge det inte syns. För mig är det helt okej om min kille sminkar sig, står en timme med plattången och nopprar ögonbrynen, så länge jag aldrig får reda på det. Jag vill ALDRIG se någon rand vid käklinjen eller några "tjejiga" ögonbryn.

12:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Home