måndag, augusti 07, 2006

Reklamation?

Det blir reklamation av senaste i.d inköpet. Jag skaffade en nyans mörkare foundation nu till sommaren, men vad den kliar! Har inte haft några problem med min ljusare variant, så det hela är något märkligt.
Var uppe och pratade med dem jag köpt den av. Fick där höra att de minsann aldrig hört talats om nåt liknande, "är det kanske borsten det är fel på"?
Hm, jag har använt min ljusa foundation utan några problem efter att jag införskaffade den mörkare. Först tänkte jag att det var värmen som gjorde att jag reagerade, sen kom jag på att nyanskillnaden kanske innebar att de också har lite olika innehåll, men så var tydligen inte fallet.
Det hela slutade iaf med att jag fick med mig burken hem igen. De skulle höra av sig till sin leverantör och fråga om detta var ett problem som de godtar för reklamation.
Jag ska väl inte döma ut dem innan det här är utrett, men är det inte lite konstigt att de inte bara tar burken och ger mig ett tillgodokvitto? Jag menar, detta ställes hudterapeuter gör jag mina ansiktsbehandlingar hos, där köper jag också större delen av min hudvård. Jag blir rekommenderad en produkt till min hy, som sedan visar sig irritera, men de är ändå inte säkra på om jag ska få reklamera den. Känns det seriöst och tryggt?

33 Comments:

Blogger schmut said...

nu vet jag inte hur I.D säljs, men det kan ju vara an attans okunnig expedit, dvs ensommarvikarie.
om det är deras praxis att göra så, så hade jag nog varit tveksam till att köpa deras produkter.

däremot har jag hört liknande historier om deras produkter, de är inte så hudvänliga för alla...

8:44 em  
Anonymous Anonym said...

Vill egentligen inte framstå som en sur språkpolis men kan inte låta bli... Väldigt många extra m smög sig in här! Reklamation, reklamera och döma heter det!

Tack för en trevlig blogg!

8:45 em  
Anonymous Anonym said...

Näe vad dåligt, de borde ju ha tagit tillbaks den med en gång! Om den kliar så är den förmodligen gammal...även smink har ju ett bäst före datum.

8:52 em  
Anonymous Anonym said...

Visst är det skillnad på innehållet i de olika nyanserna. En vild gissning kan ju vara att det är mer bismuth oxychloride i den mörkare. Den har en tendens att få det att klia.

Jag har faktiskt slutat med I.D och gått över till EM, kliar inte det minsta och kostar en fjärdedel av vad jag pungar ut med för I.D

Skrev om det för ett tag sen

http://monarda.webblogg.se/080706124813_mineraler.html

9:00 em  
Blogger helena said...

Får se vad det hela leder till, men jag tycker det är förvånande att de inte vill reklammera innan de hört med sin i.d-leverantör. Eftersom de inte bara säljer makeup utan också utför en mängd behandlingar så känns det lite oseriöst att de inte reagerar och säger att jag inte ska använda produkten om den irriterar min hy.

schmut: tror tyvärr inte hon var vikarie, hon sa själv att hon arbetat med i.d länge.

hanna f: bäst före 2008 står det på burken, och så är det ju en "torr" produkt som inte ska härskna. Jag tror inte jag tål det helt enkelt, trist bara att säljaren inte tyckte det var så "allvarligt".

catarina: ja, jag tyckte då inte att det vore så konstigt om de innehåller lite olika mängd av olika saker. Det gör ju allt annat som har olika färg.

9:48 em  
Anonymous Anonym said...

de kanske tror att det var något annat i din hudvård som du reagerade på och inte foundationen. de kanske inte tror på dig helt enkelt. hur många gånger har du använt den? har du gjort nåt särskilt då? ätit nåt särskilt?
har precis köpt två olika nyanser av id samt alla borstar och insett att den är skitdålig. täcker inte och blir kakig. nyanserna är heller inte klockrena. warmth och borstarna är väl helt ok men själva basen? pyttsan!

10:08 em  
Blogger helena said...

carina: var ju konsekvent med felet iaf :)

10:15 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Jag tycker verkligen att det är SKITDÅLIGT att du inte fick byta på en gång speciellt med tanke på att du är en återkommande kund på salongen! Hur seriöst är det liksom! Byt ställe om de inte ger med sig, det skulle jag göra i alla fall!

Hoppas att det löser sig! :-)

11:16 em  
Blogger Sandra said...

Tycker också att man ska värna om sina kunder.Förra året hjälpte jag en hudterapeut med några brudsminkningar. Denna hudterapeut jobbade bara med i.d. (i stort sett iallafall)så jag fick snabbkurs i hur man ska lägga i.d make-up och vilka borstar m.m. Man har ju som regel att ha en konsultation eller prov make-up innan stora dagen D, och nästan hälften av brudarna kom tillbaka och tyckte att det kliade! Vi hade nog nästan 20 brudar som vi sminkade förra sommaren. Vi trodde det berodde på värmen...då...
De som inte var nöjda fick en ny provmake-up och då använde vi mestadels produkter från Dior.
Jag själv är sedan dess inte överförtjust i i.d, men en del har varit bra.
Jag vet inte om denna hudterapeut använder och säljer i.d längre hon finns inte kvar i min stad längre.Men jag vet att försäljningen gick dåligt och att hon var missnöjd själv efter detta.
Hoppas det löser sig, de kostar ju lite faktiskt...vet inte hur konsumentköpslagen står sig....men man kan väl alltid dra upp nåt sånt så man låter lite "påläst"?!!! ;P

11:40 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker själv att du borde kontakta eller kolla upp konsumentverket eller konsumentköplagen, allmänna reklamationsnämnden. Sedan kan du "hota" med det om de vägrar samarbeta och sätta verklighet bakom hotet om de inte ger sig. Otroligt dålig kundservice måste jag säga. Alla serviceminded ställen vet att "kunden har alltid rätt", mister de en kund och får dåligt rykte kommer ju inte många våga gå dit och köpa deras produkter igen. Tycker absolut du ska byta salong om de fortsätter tjafsa. D everkar inte måna om din hud det minsta när de gör så. Det de månar om är sin egen plånbok....

Men jag har en fundering. När du hade lagt provmake inför bröllopet använde du ID om jag minns rätt och den kliade i värmen. Jag skulle tippa att du som många andra reagerar på bismuthen i ID samt värme. När det är varmt öppnar sig ju porerna och allt irriterande glider väl ner i dem förmodar jag. Men det säger ju sig självt att denna variant inte är exakt likadan som din andra ID eftersom dne är mörkare, förmodligen något färgämne eller om de bara har "naturliga" ämnen, något allergiframkallande som ger mörkare färg.

Tycker absolut du ska stå på dig, inte minst för att ID till slut kanske lyssnar på alla de kunder som reagerar negativt på deras produkter.

9:05 fm  
Anonymous Anonym said...

ett hett tips! everydayminerals.com, man kan få ett gratis prova på paket med tre foundations, en cincealer och ett rouge,GRATIS dessa produkter innehåller mycket mindre bismuth och kostar bara en fjärdedel av priset!

9:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Det enklaste är nog att ringa Dermarome som är återföräljaren i Sverige för id. Kontoret ligger i Stockholm så det är bara att kolla på eniro. De kommer helt säkert att hjälpa dig!

10:24 fm  
Anonymous Anonym said...

Är det någon som har beställd gratisprovet från Everydaymakeup.com?? Eller provat det?

10:36 fm  
Blogger Sandra said...

Har du något bra tips på löspuder samt borste till det och en borste till rouge??

Älskar din blogg

10:39 fm  
Anonymous Anonym said...

förresten - fyllde du inte år igår? Grattis på födelsedagen =)

2:07 em  
Anonymous Anonym said...

Klart du har rätt att reklamera! Du ska inte behöva vänta på vad deras leverantör säger. Du har ett avtal (pga köpet) med butiken och är det något fel på produkten så är det mellan er och det får de stå för. Sen får se fixa med sin leveratör men det är upp till dem och har inget med dig att göra! Hoppas det löser sig :)!

2:34 em  
Blogger helena said...

Jag väntar veckan ut och ser hur det hela utvecklar sig, kanske är det inga problem alls att få reklamera. Men blir det tjafs så är jag inte den som är den, självklart kommer jag att gå vidare med detta då.
Tyvärr har nog min "tillit" till dem fått sig en törn, oavsett hur det här slutar. Som sagt, det känns inte som om de månar om en direkt.

sandra: jag gillar Lancômes lösa transparenta puder skarpt, är man känslig för dofter så kan jag istället rekommendera Clarins.
När det gäller rougeborste så har jag Kicks egna, och den funkar utmärkt för det priset, ca 100kr. Annars tycker jag att både FACE, ochMakeUp Store har bra verktyg.

hedgehog-sara: jorå, vad söt du är som kommer ihåg :)

4:40 em  
Anonymous Anonym said...

Hej hej, jag vet inte om du kommer ihåg men förut skrev du att du köpt Åhlens egen shimmer lotion utan brun utan sol effekt, är den bra? Är nyfiken för jag tänkte nog ta och köpa den för den doftar såå gott i alla fall. Ha det så bra!

7:57 em  
Anonymous Anonym said...

Extremt dålig service av ett sådant ställe! Tycker inte man kan avfärda en sådan reaktion som att en persons hud börjat klia, speciellt inte när de är hudterapefter.

8:05 em  
Blogger helena said...

christin: jag har helt missat att recensera den. Här kommer en kortis - helt klart prisvärd, ger r e j ä l t med skimmer. Det blir nästan lite metallicvarning om man smörjer på för mycket. Snyggt på benen, där tycker jag också det funkar till vardags. I urringning och så blir det riktigt läckert till fest.

8:31 em  
Anonymous Anonym said...

fialotta: EM innehåller ingen bismuth alls, sorry om jag e petig ;)

Anonym: Ja, jag har beställt gratisprover från dem.

9:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är nu inne på EM's hemsida och tänkte beställa gratisprovet, hittar inte länken... Är det jag som är blind?=)
Vart ska jag klicka för att hitta rätt?

12:03 em  
Anonymous Anonym said...

Hittade det nu...

12:06 em  
Anonymous Anonym said...

"Bismuth"? Säger ni "iron", "oxygen" och "phosphorus" också? "Vismut" är det svenska namnet för det grundämnet.
/förbipasserande besserwisser

12:40 em  
Blogger helena said...

För min del är det alldeles utomordentligt om folk använder sig av den benämning som står på innehållsförteckningen, när man diskuterar just innehållet i en produkt.

1:58 em  
Anonymous Anonym said...

Kan någon berätta för mig vart man ska klicka för gratis kitet på em?`
Kan även tillägga att jag fått kliande utslag från glee rougen men jag har bara inte orkat gå tillbaka eftersom jag ändå vet hur det kommer att gå.

2:12 em  
Anonymous Anonym said...

Kiten finns högst upp i vänsterspalt, under "Custom Makeup Kits". Helt gratis blir det ju inte, du måste fortfarande betala frakten som är runt 5$, samma frakt som jag betalade för hela mitt stora kit lite senare.

Släng ner nån skugga eller blush när du ändå är igång ;)

11:30 em  
Anonymous Anonym said...

Har varit medom samma sak fast med ett annat märke, jag har känslig hy och jag blev rekommenderad en hudcreme och en rengöringsprodukt som var avsedd för känslig hy. De kostade ca 610:- tillsammans, det visade sig dock att min hy inte tålde dessa produkter och jag fick en kraftig hudirritation. Då jag tog med produkterna till inköpningsstället, Kicks i Valbo så sa expediterna bara att de inte reklamerade produkter pga att kunden inte tålde dem, det fick man ta ansvar för själv och prova sig fram till rätt produkt.

10:54 fm  
Anonymous Anonym said...

ikke bruk penger hos useriøse steder med dårlig kundebehandling. Si ifra om at du er misfornøyd og at du vil bytte pga dårlig service. Dette er uakseptabelt!

11:43 fm  
Anonymous Anonym said...

jag kan itne komma in på em.com, står bara "cooming soon" ? nån som vet?

1:59 em  
Anonymous Anonym said...

http://www.everydayminerals.com/

2:55 em  
Anonymous Anonym said...

Måste man betala tullavgifter när man beställer från everydayminerals.com??

4:52 em  
Anonymous Anonym said...

Hej. Jag gillar verkligen din blogg! :) Har precis bokat lite makeuprådgivning med i.d makeup, men blev lite ställd nu när det visar sig att det inte är så bra? Du säger att det kliar, får du utslag då också eller något sånt? :S

5:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home