lördag, november 04, 2006

busenkel eyeliner

En av de vanligaste frågorna på bloggen är Varför ska det va så himla svårt med eyeliner?
Mitt svar brukar vara öva, öva, öva. Använder man penna eller skugga så är det inga större problem, de suddar man ju ändå. Men flytande eyeliner är lurigt. Särskilt om man vill ha den där riktigt tunna linjen som förstärker fransraden och ger en intensiv blick, utan att ta över som det dominerande i mejken.
Ja, ni vet vad jag menar, minsta darr på handen och så blev det inte alls som man hade tänkt.
Nu tänker jag bjuda er på lösningen. Skaffa en flat eyelinerpensel av den här typen! Själv använder jag FACEs nr 16, märken som Japonesque och Smashbox t ex har den också.
Dutta penseln (torr el fuktig) i ögonskugga, kak- kräm- eller geleyeliner. Man använder toppen, "kapytan" på penseln. Tryck ytan intill fransraden, flytta dig inåt några några milimiter och tryck till igen. Resultatet blir en tunn, obruten linje precis intill ögonfransarna. Busenkelt!

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har en tunn vinklad akvarellpensel som har häng med mig (alldeles för)länge nu! Smashbox har också en vinklad borste som är snarlik den jag har, och jag rekommenderar dem verkligen.

1:14 em  
Anonymous Anonym said...

En filtspets är min favvo, om det kommer utanför är det bara att blöta en tops och jämna till.

1:57 em  
Anonymous Anonym said...

Eftersom ni nämner borstarna kan jag varmt rekomendera Bobbi Browns geleyeliner. Sitter som berg tills man vill ta bort den och otroligt lätt aplicerad, ingen kladd och ingen migration runt ögonlocket.
Vackra ögon i ett nafs!

4:59 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar oxå smala borstar till eyeliner, men föredrar en vinklad, det blir enklare att få till cateye med den.
MAC nr 266 är underbar, men akta er för den 266:an som ligger i holiday borstseten, den är mycket tjockare och med grövre hår, passar dock bra till ögonbrynen.

6:25 em  
Blogger helena said...

majagirl: håller med, bobbis geleyeliner är toppen. Svår att få tag på bara.

6:30 em  
Blogger helena said...

Nej, det här är ingen pensel att måla kråksparkar med, utan den är till just för att förstärka fransraden. I annat fall använder jag en toppenpensel köpt i en "konstnärsbutik" för typ 50-lappen. Där kan man verkligen fynda mårdpenslar.

6:33 em  
Blogger sparris said...

Vet du vad du skulle göra? Fixa nån som kan filma dig när du kommer med såna här tips, lägg upp resultatet på youtube eller nån annan server och länka härifrån et voilà! Instant makeup-tutorial! :)

5:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home