lördag, januari 20, 2007

Unisex, oh no!

Make Up Store har släppt sin första doft, Celebration. Det är en unisex doft som lanseras i begränsad upplaga.
Va!? Hörde jag unisex och doft i samma mening?? Ryyys.
Trendmässigt så verkar det ju vara tidigt 90-tal som gäller, men åh vad jag hade önskat att detta inte skulle gälla dofterna också. Jag har splashat på mig CK One, och dess likar, så det räcker för en hel livstid under gymnasiet. Huah, bara tanken på det ger mig kväljningar.
Varför i hela fridens namn rotade Make Up Store fram den idén? Och tänk om den slår... tänk om a l l a tonåringar 2007 har precis samma smak som a l l a tonåringar 1993? HJÄLP!

Vad har ni för gamla "favoriter" som ni får rysningar av att tänka på idag?

21 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har du gått och luktat på den? Det enda bra med den är att den är snygg. Bara dom hade satsat lika mycket på doften som på flaskan!

2:37 em  
Anonymous Anonym said...

Opium och Müsk - hur i all världen tänkte man???
Vaniljparfymen från Yves Rocher är också hur äcklig som helst idag...

2:38 em  
Anonymous Anonym said...

Jane Hellen! Alla.

Fast det var ju så piffigt med schampo och balsamflaskorna som var trekantiga med skuret tryck men om man ställde ihop dem så blev det en hel bild på Pamela eller Natalie!

Lika med duschkrämen och body lotion-flaskorna.

Jag hade komplett set schampo, balsam, duschkräm, body lotion, deodorant, deo spray och läppglans. De röda flaskorna - Anna - minns jag bestämt!

Sen de där äckliga doftoljorna på Body Shop. Man köpte en liten flaska olja och fick man välja doft själva som de droppade i flaskan. Musk, vanilj, jordgubb och massa andra sliskiga äckliga söta dofter! :)

2:38 em  
Anonymous Anonym said...

Pierre Robert också!!! Minns ni!?
Och LDB Rich!

2:39 em  
Blogger helena said...

makemeup: oh no, min näsa kommer inte i närheten av den där om jag får lov att bestämma. Men flaskan är snygg!

hedgehog: jag lånade mammas opium ibland när man skulle på nåt disco, vilken grej liksom, en 12 13 åring i den parfymen :)

petra: och date!
Dewberry och Fuzzie peach från body shop stod riktigt högt i kurs hos mig :)

2:52 em  
Anonymous Anonym said...

benetton hade den värsta parfymen....som man alltid fick för den var ju så trendig men ändå vuxen.
jag hällde ut min i vasken för att de skulle tro att jag använt den...

däremot är unisex en ganska bra idé eftersom dofter utvecklar sig olika på olika människor. tex så kan gubbdoften old spice lukta vanilj på en tjej och kärringdoften opium lukta barr...så iställetför att dela upp dofterna på kön borde man gå på hur de faktiskt luktar på folk.

3:10 em  
Anonymous Anonym said...

Calvin Klein med sin förbaskade skruvkork, jo jag minns. Och body shops små sprayflaskor- favoriten var då peach...? Och så fanns/finns det en parfym man kunde köpa i typ vanlig affär x´clamation lr nåt, luktade typ vanilj...ja huu
Men vem vet, om 10-20 år minns vi kanske med samma ånger alla godis parfymer som är populära nu ;)

3:25 em  
Anonymous Anonym said...

Date Michelle... haha. Jag älskade den, söt och varm, lite som en varm tröja.. tänkte jag DÅ. Idag inser jag att den är sliskig och luktar kvalmigt efter bara någon timme. Men tar mig nostalgiskt (och rätt trevligt) tillbaka till 90-talet, det gör den! Så länge kan får sätta på korken igen utan att behöva splasha den på mig.

3:28 em  
Anonymous Anonym said...

CK Summer är ju grymt goood även om det är unisex, men jag kan hålla med om att det är lite konstigt av MUS att producera en unisex parfym. Hallå, dom säljer inte ens herrsmink!?

3:44 em  
Anonymous Anonym said...

hmm ja CK one kom ju för några år sedan och den funkar ju faktiskt på både tjejer och killar....

3:52 em  
Anonymous Anonym said...

Hmm, jeg prøvde Celebration i dag, og jeg tror ikke akkurat den egner seg for menn. På meg minnet den om en litt friskere/mindre søt utgave av CK Euphoria, og jeg likte den såpass godt at jeg vurderer å kjøpe den. Men hele konseptet unisex er mislykket; bare tenk på Gaulthier2; for feminin for menn, for maskulin for mange kvinner (men jeg liker den også).

4:38 em  
Anonymous Anonym said...

I slutet av det ljuva 80talet skulle jag som nukläckt/livrädd uska ta tempen på en ursnygg 20årig kille, han hade hög feber och hela rummet stank av Lagerfeldt. Det gav mig såna nojjor att jag fortfarande kan nosa mig till den doften/stanken på kilometers avstånd och JO, folk har den FORTFARANDE som sin favourit...*stoppar huvudet i toa* / Esmi

5:18 em  
Blogger helena said...

schmut: nej som idé är unisex inte tokig alls, men det får allt döpas om till nåt annat om jag ska sluta förknippa det med annat än ck one :)

goddess: ja var sak har ju sin tid :)

emma: jag var också helt såld på date, man var inte liiite cool om man lyckades bli en av de första i klassen med den senaste doften

moa: ck summer har jag inte sniffat på

em: ja den kom för rätt många år sen, just i syfte att funka för både killar och tjejer. Tror det var med CK one som hela grejen blev så stor

prinsesse: åh jag kan visst tänka mig att den inte doftar så tokigt, men jag fick verkligen taskiga flashbacks när jag läste "unisex doft" :)

Esmi: jag har oxå sånt där doftminne, mysigt när en doft tar en tillbaka till mormors kök på landet, mindre mysigt när det handlar om att ta tempen på folk :)

5:37 em  
Anonymous Anonym said...

Jag får rysningar när jag tänker tillbaka på Lou-Lou (från Cacharel om jag inte minns fel), söt och sliskig och en ständig följeslagare när jag hängde på krogen 3 kvällar i veckan (den får mig dessutom att minnas en herrans massa hangovers). Oscar de la Renta som var alldeles för "vuxen" för att passa mig egentligen. Opium för att en äldre arbetskamrat alltid dränkte in sig i den på morgnarna. Dewberry hade jag också ett tag, tills en klasskamrat påstod att den luktade snus(!), då tappade jag sugen. :-)

9:03 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gillade verkligen CKOne, och kommer definitivt att sniffa på den i alla fall.

9:35 fm  
Blogger helena said...

maria: ja Lou Lou, det var syrrans favorit :)

bjooti: MUS parfymen kan ju mkt väl dofta alldeles underbart´

12:34 em  
Anonymous Anonym said...

Det låter inte lockande med en unisexparfym direkt. CK summer var inget för mig, fick den i födelsedagspresent i somras. Ja, CK one, Exklamation och Body Shops alla snuskiga dofter har jag fått en överdos av. Jag håller dessutom på att kräkas varje gång jag känner doften av Fahrenheit som alla killar hade i tonåren...den luktar snusk, fattar inte att jag gillade den på killar när jag var yngre.

mvh

sura tanten

12:45 em  
Anonymous Anonym said...

Fast jag kan ju inte låta bli att liksom gilla ck one lite fortfarande. luktar lite ibland och ler.

12:55 em  
Anonymous Anonym said...

Ck one, body shops små flaskor, Lou Lou, Benetton o Oilly...listann kan göras lång med äckliga parfymer

1:07 em  
Anonymous Anonym said...

Men har ni glömt bort ETERNITY??? Bläääk, vilka rysningar den ger idag. jag snodde alltid av storasyrran när jag skulle vara fin...

1:43 em  
Anonymous Anonym said...

Jag får rysningar av Tommy Girl som jag faktiskt använde ett tag-URK!

7:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home