torsdag, september 29, 2005

Trista mail

Nu har jag vid två olika tillfällen fått mail från personer som känner att de är tvugna att tala om för mig att jag är en ytlig bimbo. Vem tror du att du är? frågade den senaste.
Första tjejen som mailade svarade jag, men hon gav sig tyvärr inte ändå. Vissa verkar helt enkelt inte fatta. Nu när jag häromdagen fick ett liknande mail från en annan tjej så brydde jag mig helt enkelt inte om att svara. Idag fick jag då ytterligare ett mail från denna tjej.
"Fan vad feg du är som inte svarar. Du uppmanar folk att maila till dig, men när man gör det så skiter du i det. Tål du inte kritik?"
Jag vill klaragöra ett par saker.
Jag tål absolut kritik så länge den är saklig. Jag är inte intresserad av att besvara kritik om min person från folk jag inte ens har talat med. Jag är inte min blogg. Bloggen handlar om ett av mina intressen. Det jag skriver om baseras på mina upplevelser, tankar och åsikter om olika produkter och märken. Jag skriver aldrig någon på näsan och talar om för dem att de ska tycka som jag. Varför är det så provocerande att skriva om skönhetsprodukter? Att jag tycker det är roligt att sminka mig innebär inte att jag inte är intresserad av politik, litteratur etc. Jag är lite mer komplicerad än så.
Ni andra bloggare, får ni också konstiga mail? Hur hanterar ni det?

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

skit i dom - jag får ofta kommentarer, mer förut... Det var en riktigt otrevlig diskussion i min blogg där en kvinna gav sig på mig för att jag skrev att jag drömde om att skriva på heltid.

Hon menade då att jag var ett dåligt barnombud, eftersom jag hade andra drömmar. Hon var riktigt otrevlig.

sen får jag en del slängar om att jag är moraltant - typ. Ibland tar jag åt mig, men oftast skiter jag i det. Det är människor som inte har något vidare spännande liv som håller på är min mening.

Vi som läser här älskar din blogg, eller båda dina bloggar. Skit i dom som beter sig som töntar! Kritik är en sak - påhopp något helt annat. Påhopp bemöter jag inte heller, för då blir de bara triggade att fortsätta. du gör helt rätt som skiter i dumma mail.

Du kan också svara generellt i bloggen, eftersom de som klagar uppenbarligen läser ;)

5:17 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har inte fått något (ännu) men jag väntar på smällen. Jag har också svårt att fårstå hur det kan vara så provocerande med ytliga saker. Folk borde väl ändå förstå att även om det är ens intresse så står man inte framför spegeln hela dagarna och om man nu skulle göra det...so what! Det är som du säger, din blogg, dina intressen.

Förstår inte hur de kunde uttrycka sig så när de inte ens känner dig. Man ska väl ta det med en nypa salt men jag skulle ändå ta åt mig. Jag vet inte hur jag skulle hantera det....

5:21 em  
Blogger helena said...

Jag blev så chockad när jag fick första mailet. Det här är ju bara min lilla blog liksom, vem skulle ta sig tid att skriva ett långt mail om vad jag är för en människa.
Visst fattar jag att folk kan få en bild av mig som ytlig, men jag förutsätter nog ändå att de tänker ett steg till. Det man läser i en blogg är ju inte hela bilden.
Hade det varit kritik som rör ett specifikt inlägg så får man ju ta det.
Det är väl bara att inse att man inte kan uppskattas av alla, märkligt bara att de som mailat det här så uppenbart fortsätter att läsa min blogg.

5:33 em  
Anonymous Anonym said...

Vissa människor förstår helt enkelt inte att man kan ha vitt skilda intressen. Brukar kallas för fördomar. Men jag gillar din blogg skarpt iallafall!

5:40 em  
Anonymous Anonym said...

Fortsätt att skriva! Vi som läser din/dina bloggar gör det för att vi gillar dig :)Vi har precis som du andra intressen men behöver denna oas av flärd i vår vardag...

6:55 em  
Anonymous Anonym said...

Fjantigt tycker jag. Det här är en blogg som handlar om smink och skönhet. Det innebär naturligtvis inte att du är en ytlig person utan andra intressen. Det är ju bara att kolla in din andra blogg, Helenas funderingar för att inse att det här inte är allt du är. Fortsätt blogga om skönhet och smink, vi är många som uppskattar det.

7:01 em  
Anonymous Anonym said...

uppskattar verkligen alla tipps på smink och andra produkter då jag själv är en nybörjare på området och behöver inspiration och ideer. det finns faktiskt en möjlighet att personen/personerna som lagt ner tid på dessa mail egentligen är en kille eller tjej som sitter och har tråkigt och därför älskar att "reta upp" folk för att se vad de får för reaktioner....en tanke bara.

7:22 em  
Anonymous Anonym said...

åh! vad irriterad jag blir på alla dessa människor som mår så dåligt att det måste läsa något det tydligen inte är intresserade av för att få "klaga" och därigenom kanske låssas att dem är lite bättre.

Det är så patetiskt, att i landet som fick yttrande frihet först i hela världen kan vissa ändå inte acceptera att man FÅR SKRIVA VAD MAN VILL I SIN EGEN BLOGG. Det är ju det en blogg är till för! att skriva det man vill!! Låter som att vissa bara har ett enoooormt behov att att få ut sina agressationer på någon oskyldig (du, i detta fallet)

Om dem inte var intresserade behöver dem ju inte läsa din blogg, utan läsa någon annan blogg.

Så, försök att inte ta åt dig (lättare sagt än gjort, jagvet), för vi är MÅNGA SOM ÄLSKAR DET DU SKRIVER! Ingen ska få bestämma över din EGEN BLOGG. Sen är det sååå sorligt att det inte har något bättre för sig, och tydligen mår så dåligt med sig själva.

Tycker också att det är ett bevis att du gör något bra. Folk som gör/skriver medelmåttiga saker stör sig inte folk på liksom. Det är när någon gör något speciellt som vissa goes bananas.

Din blogg är bäst! Dom förtjänar inte ens dina svar, för dom vill ju bara fortsätta bråka. Någon riktigt bra psykolog som kan hjälpa dem ta itu med sina agressitioner och problem behöver dem nog däremot.

Kramar.

7:49 em  
Anonymous Anonym said...

Sånt där skit är så fruktansvärt irriterande, det måste vara människor med otroligt dålig självdistans och självuppfattning som skriver sådant.

Sedan så är det så att detta är DIN blog, du får skriva precis vad du vill i den och utan att behöva oroa dig för kritik. Jag har varit med om liknande saker och till slut så får man helt enkelt ignorera det och trösta sig med att människan i fråga inte vet vad hon/han pratar om. De känner inte dig.

Jag ÄLSKAR personligen din blog, den är den första jag besöker i min dagliga bloggläsning. Så låt inte småsinta människor "get to you". We love you!

7:55 em  
Anonymous Anonym said...

Strunta i det där!!

Jag måste hålla med någon av ovanstående: om man kommer in på en blogg och känner att den inte har något att ge en, varför i hela fridens namn fortsätter man att läsa den? Det förstår inte jag.

Jag menar, hade jag inte gillat att läsa allt du skriver om smink mm här hade jag ju inte kommit tillbaka varje dag!

Keep up the good work, du bloggar urbra!! Och är en bra stöttepelare för oss som inte har full koll på beautymarknaden - du behövs!!

8:43 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har också varit med om att få påhopp för att vi är ytliga. Det här är fortfarande den värsta (och den roligaste ;))

"följde länk från linda skugges blogg och hamnade här. den hjärndödaste bloggcommunity jag sett. kan det vara sant att ni lever såhär trista liv? har ni verkligen inget annat i huvudet än smink smink smink smink och kläder kläder kläder? hur orkar ni leva med era döda hjärnor?"

jag börjar fortfarande fnissa lite när jag ser den. För det är så jag tar det - lite fnissigt - den som skrev ovanstående kommentar har ju uppenbarligen ingen som helst koll på vad vi sysslar med när vi inte njuter av livet (som jag tycker att man gör när man intresserar sig för vackra saker). Så jag tycker som så - publicera mailet så vi andra får fnissa lite grann, eller uppröras, och sen kan vi återgå till att oh!a och ah!a över dina vackra ögonskugger och sköna krämer precis som vi alltid njuter av att göra! DU har en outstanding blogg!

9:11 em  
Blogger Karolina Lassbo said...

Jag vet hur det känns och det är bara försöka att ignorera! Människorna som kritiserar är bara avundsjuka innerst inne. Jag har blivit kritiserad och trakasserad redan från första dagen jag bloggade. Jurister och andra akademiker skriver till mig och tycker jag är töntig som har en rosa glamourblogg. Att det inte är accepterat i en akademisk värld att vara ytlig och att jag ska sluta omedelbart. Andra människor skriver bara rent elaka saker om hur korkad och ful de tycker att jag är. Och framför allt så ifrågasätter dom vem jag tror att jag är och hur jag kan vara så egoistisk och självisk som har en blogg med min egen bild på framsidan, som om jag tror att någon vill läsa.

Ibland svarar jag och ibland inte.
Tyvärr så krävs det nästan 10 positiva mail för att glömma ett negativt, men för all del, låt dem inte trycka ner dig!

Du har fi fan din yttrandefrihet!

Stor kram från Karro på Glamourbloggen

10:03 em  
Blogger helena said...

Vad bra det känns med allt det här stödet. Tack så mycket!
Jag får lära mig att skaka av mig helt enkelt. Det går inte göra alla till lags. Det är nog mest synd om dem som faktiskt orkar hålla på och vara så negativa.

10:15 em  
Anonymous Anonym said...

Varför finns det människor som inte kan njuta av livet? Är det inte nog med elände? Jag anser att man behöver glamour och flärd som en motsats till allt elände. Jag sätter stort värde på din blogg och håller på dig i alla lägen!!!
Länge leve glitter! Go girl!
:-)
Katarina (som till vardags är tvillingmamma och har nog med grå vardag utan flärd)

9:31 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, folk är tydligen riktigt korkade. Varför envisas de med att tro att en blogg visar upp hela sanningen om den som bloggar? Min egen blogg är jätteytlig, men jag är inte det. Jag förstår inte varför det provocerar vissa människor.

Nej, strunta i dem. Fortsätt blogga om smink. Jag älskar när du testar nya produkter och skriver om det i din blogg. Vi är många som gillar din blogg!

10:45 fm  
Blogger Eva-L said...

Jag har inte fått några elaka kommentarer än men jag fegbloggar å andra sidan.
Jag tycker din blogg är jättebra. Jag gillar också krämer och glitter. Ibalnd är det mycket roligare att läsa Proust om man har läppstift på sig.

12:35 em  
Anonymous Anonym said...

Vad trist att människor ids ödsla tid och skriva negativa mejl till dig och anklaga dig för att vara ytlig. Gillar man inte en blogg behöver man inte läsa.

Och precis som du skriver så är väl smink ett intresse precis som vilket annat. Bara för att man är intresserad av smink behöver inte betyda att man är en ytlig människa. Hallå!! En människa är väl mer än bara ett av sina intressen.

Fortsätt blogga, sluta inte pga feg kritik som inte är befogad.
Gillar din blogg och läser den varje dag! =)

3:00 em  
Anonymous Anonym said...

Varför kan inte smink skattas lika högt som konst? Att sminka sig fint ÄR en konst! Det, om något, är ju en fråga om färg och form!!!

3:52 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, tack gode gud för det (inga arga mail), men däremot tog jag nyss upp "problemet" på min sida... men att folk verkligen skickar och näst intill går till "attack" på det sättet...
VEM mer än "vi" måste försvara våra intressen på detta sätt??? SICK!

8:15 em  
Anonymous Anonym said...

oavsett vad du skriver om så kommer någon att ogilla det. jag får mest anonyma kommentarer (och ibland email) när jag skrivit något som kritiserar media..eller linda skugge. det mest brukar gå ut på att a) jag är ful b)jag är avundsjuk c)vem tror jag att jag är?

jag bryr mig inte så mycket. visserligen blir jag lite irriterad men det är mest när folk ger anonyma kommentarer och tror att anonymiteten innebär att man får vara hur elak som helst. ett email kan man ju svara på men en anonym kommentar..?

10:09 em  
Anonymous Anonym said...

Man kan ju undra vad skribenterna har för syfte med sina mejl och vad de hoppas ska hända?

10:26 fm  
Blogger anna said...

Åh vad dom är fåniga! Skit du i dom, det är ju din blogg, och bara din. Sen alla vi som läser och uppskattar den, vi finns ju här med, glöm inte det. Så ja, skit på dom.

Kram

5:10 em  
Anonymous Anonym said...

Jag får aldrig mejl, men oftast anonyma kommentarer om hur puckad jag är. Jag är så jävla less på anonyma personer som skriver om hur dum i huvudet man är för att man inte gillar att barn har string (skrev om det en gång och tydligen klär många sina syskon i detta): Okej om man vill ge konstruktiv kritik, men att inte ens våga lämna en mejladress och sen bara skriva skällsord är så pussy. Jag raderar numera ALLA kommentarer från anonyma skribenter, vilket de blir pissura för. Mne jag är så less på det. Jag uppmanar alla andra bloggare att göra samma sak för att slippa allt skitsnack och backstabbing.

5:41 em  
Anonymous Anonym said...

Sen som alltid i reaktionsförmågan är jag....Första ggn jag läste din blogg så måste jag erkänna att jag tyckte den var lite ytlig, men sedan jag läst in mig lite mer har jag ändrat åsikt totalt.....tror att folk som skickar mail o annan skit egentligen är avundsjuka för att de själva inte klarar av att föra fram sina åsikter på ett sätt som ger dem publik....att bli så upprörd över smink och mode så att man måste skicka anonyma mail säger väldigt mkt om den som gör det...lite fattigt livsinnehåll skulle jag tippa på :-))
Nej, blogga på....du har dina trogna fans......
kram!!!!

12:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home