onsdag, oktober 12, 2005

ebay bluff

Tror jag har råkat ut för ett bluff försök på ebay. Såg precis att jag fått meddelande i mailen från en annan medlem. Meddelandet såg precis ut som det gör när de skickas från ebay, men det var till en person med annat användarnamn än jag. Eftersom jag är lite trög inser jag ju inte att det kan vara en bluff, utan börjar mest tänka i banorna att nu har ebays automatiska meddelandesystem kajkat ur.
Jag följer iaf länken till den auktion som frågan ska röra. Då kommer jag till en registreringssida där de vill att jag ska logga in med mina uppgifter. Men adressen ser konstig ut, det står inte ebay någonstans i adressfältet och då kan det väl bara inte vara riktigt?
Jag tror att det brukar stå signin.ebay.com osv i vanliga fall på login sidan. Så ha lite uppsikt nu om ni handlar där.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Låter skumt, tycker verkligen inte att du ska logga in där, du borde nog skicka vidare det där mailet till ebay.

12:49 em  
Blogger helena said...

Nej, man ska nog vara lite försiktig med sånt där. Alltid se till att man har öppnat upp ett nytt fönster och inte följt en länk till registreringssidan.

1:03 em  
Anonymous Anonym said...

Du har råkat ut för en typisk phising! Många får mail från "banker", "auktionssidor" etc där de ber att man loggar in/registrerar sig och där man bland annat ska uppge sitt kontonummer etc...Mailen kan se riktiga ut med företagets vanliga loggor etc. Man ska aldrig logga in eller registrera sig via email. De riktiga företagen har redan din information se det är helt onödigt! Och de riktiga företagen ber dig aldrig om denna informationen!!!

1:10 em  
Blogger Maria said...

Ja, det är nog bluff! Jag har fått massor av mail från ebay ang betalning fast jag inte handlat där på typ ett år!!!

9:38 em  
Anonymous Anonym said...

Illa, bäst man passar sig mao. Du har du något tips på en bra budgetfoundation. Min favorit från Make Up Store är slut i lager (kommer Toast någonsin tillbaka?) och jag behöver en ersättare? En billig quick fix tills jag vet hur det går med "MUS" favoriten ;)

8:10 fm  
Blogger helena said...

my: använder en från MAC just nu som är helt ok. Annars har jag inte hittat den ultimata varken bland budget el "lyx".
Men varför inte testa den senaste från Max Factor, där det ingår en primer också.
Sen jag började med primer (änvänder en från Lumene) kommer jag aldrig att sluta!

11:49 fm  
Blogger Maria said...

Alltså (undrar amatören) hur funkar primer? Är nyfiken på just den nya från MF men då man inte vet poängen med det...hihi.

10:06 em  
Anonymous Anonym said...

Tusen tack för varningen, det är ofta jag loggar in från mailen...

11:57 em  
Anonymous Anonym said...

AKTA ER! trader har blivit utsatt fr en liknande bluff! LOGGA ALDRIG IN MED ERA PERSONLIGA UPPGIFTER!!!

11:48 fm  
Blogger helena said...

desiree: man måste logga in med användarnamn och lösen för att komma in på sidan. Grejen är väl snarare att man aldrig ska logga in via mail, och alltid se till att öppnar ett nytt fönster när man går in. Stäng fönstret när ni är klara om ni ska surfa vidare på andra sidor.

2:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home