tisdag, oktober 11, 2005

Ok, så här gick det... (obs gnälligt inlägg)

Cliniqueglosset luktar apa och jag ringer till butiken jag köpt det i för att fråga om de har fått in klagomål tidigare och vad de har för reklamationspolicy.
Idag gick jag dit för att låta surtanten jag hade i luren lukta på det själv. Hon kunde inte säga annat än att det luktade illa, men drog en lång utläggning om hur läppglans kan reagera i solen.
Under de tio minuter jag var i butiken sa jag tre ggr att jag använder läppglans varje dag, har testat en massa märken och har aldrig varit med om nåt liknande tidigare. Jag gjorde också klart för dem att jag tror att det rör sig om ett dåligt exemplar, eller ev en dålig sändning, och att jag tror att detta är tillfälligt.
Men till svar får jag hela tiden att Cliniques produkter är ju parfymfria och ska inte lukta frukt som andra gör. Vad nu detta har med saken att göra. Sen låter hon två andra expediter lukta på glanset. De tycker också att det luktar surt, men de har inte haft klagomål innan.
Nu står alltså tre expediter och luktar på glosset och tycker att det luktar illa, och funderar på vad detta kan bero på. En lång diskussion uppstår. Ingen tror att det kan vara fel på en sändning utan diskussionen rör bara vad jag kan ha gjort för att det ska bli såhär. En av dem börjar på fullaste allvar förklara för mig att läppglans inte är som läppstift, utan har ju ett hål... nåt kan ha kommit in i tuben via hålet. Man kan ha nåt på läpparna som kan ha kommit in i tuben och reagerat med innehållet. Hon är dessutom riktigt pedagogisk och visar vart hålet sitter på tuben.

Jag frågar om det har nåt med saken att göra, jag har ju använt glanset på samma sätt som alla mina andra. Och om det finns särskilda regler för hur man använder just Clinique glossen så ska det väl framgå på förpackningen. Dessutom är läppglans i regel märkt med 6 mån hållbarhet, och att det har så kort livslängd måste ju vara just för att man räknar med att skit kan komma in i tuben. Jag har haft min i 3 mån.
Men det här är naturligtvis ointressant, för de har ju inte fått in några klagomål tidigare.
Efter detta följer en stund då vi, alla tre, luktar oss igenom Cliniques alla läppglanstester i butiken. A l l a varianter, inte bara just Colour surge. De kladdar läppglans på min hand och tittar uppfordrande på mig medan jag sniffar och skakar på huvudet. Nej, det luktar inget särskilt.
Efter ca 15 nekanden säger surtanten: Ja, du får väl ett nytt då, här kan vi ju inte stå i evigheter.
Som om jag har bett om att få lukta mig igenom hela deras jäkla sortiment.

Suck! Nu sitter jag här med ett nytt gloss från Clinique, men inte är jag särskilt sugen på att sätta det på läpparna igen. Jag var tvungen att be om att få skriva på nån slags reklamationsblankett, så det är väl tveksamt om de kommer att meddela Clinique det här överhuvudtaget.

Jag hade aldrig gjort på det här viset om jag stått i butik. Det är helt ok att de frågar om produkten utsatts för starkt solljus eller liknande, och ge en förklaring till vad som eventuellt kan ha hänt. Men sen hade det varit bra med det. Att ifrågasätta sina kunder, jag kan inte förstå det. De kan ju få tycka att jag är hur knäpp och jobbig som helst, men att stå där och tjafsa, när det dessutom är andra kunder i butiken. De fick sig själva, och Clinique, att se riktigt dåliga ut.







22 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det enklaste för dom hade ju bara varit att konstatera "-Ja, det luktar illa, här får du ett nytt". jag jobbar själv i butik ( dock i en annan branch )och så här bör en reklamation inte behandlas.

9:43 em  
Blogger anna said...

Hade jag behandlat kunder så på stadium hade jag inte fått jobbet, den saken är säker....skittrist!

10:00 em  
Anonymous Anonym said...

Kunden har alltid rätt! man ska aldrig försöka "rätta" en kund eller säga att kunden har fel. Jag jobbar också i butik (dock inte lika fancy som Clinique) Men vad då, det ska väl inte göra någon skillnad? Det var bra att du stod på dig iaf!

10:32 em  
Anonymous Anonym said...

haha..nästa gång, ta med kamera. säg att det är till bloggen. få dem att posera med läppglanset.

10:36 em  
Blogger helena said...

För säkerhets skull ska jag påpeka att detta inte är en Clinique-butik, utan en parfymeria som säljer flera olika märken.

Lisa: jag skulle ju såklart haft digitalkameran med mig ifall om att :)

11:15 em  
Blogger Alison said...

Bra kämpat. Skrattade gott åt det där med att de visade dig var hålet satt.

Men trist att det ska vara så. Kommer ihåg en gång för länge sedan när jag skulle reklamera en Lancome-produkt på NK, utan kvitto (minns inte vad eller varför). Hade laddat ordentligt med argument men jag hann knappt få ur mig orden "hej, jag skulle vilja byta den här produkten" innan jag hade fått en ny. Där snackar vi service.

11:44 em  
Anonymous Anonym said...

Men herregud, vilka pinsamma damer...det är väl bara å ge ett nytt...vem vill seta gucka på lpparna som luktar urrrk?

12:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej
Tycker dina bloggar är mycket roliga, särskilt eftersom jag nyligen flyttat tillbaka till jkpg efter 6 år i sthlm. jag uppskattar därför allt lokalanknytningar!! Jag hade tänkt att fråga dig vart du köper alla schyssta märken du skriver om (vart i jkpg alltså),jag har antagit (vet inte varför) att det är på åhléns. men nu var ju expediterna så störda att jag inte blev så sugen på att köpa smink i jkpg...

6:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Vilken dålig service! Jättetrist.

7:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Damerna i den där butiken borde skämmas! Att låta dig stå där och pinas - så gör man inte! Tänker du handla där igen??? Hoppas inte! Bra att du stod på dig!
:-)
Katarina

8:48 fm  
Anonymous Anonym said...

hm, undras om de var sjuka när de skulle gå igenom kundrelationer?

Synd att man gör så, jag menar - de måste ju fatta att om du fått ett nytt direkt och trevligt bemötande kommer du ju garanterat tillbaka och handlar nästa gång...

Du skulle ha sagt "Vet ni inte vem jag är? det är jag som är LipGlossBitch" ;)

9:03 fm  
Blogger helena said...

jo: detta var inte på åhléns så du kan lugnt gå dit. Har du varit upp på A6 än? Mkt nytt där, Åhléns har större utbud där en inne i stan.
Jag handlar mest på Kicks inne i stan. Där finns min favvoexpedit. Kicks på A6 har lite fler av de dyrare märkena.

sara: jag skulle ju ha en sån där t-shirt med texten "jag kommer att blogga om det här" ;)

10:03 fm  
Anonymous Anonym said...

haha - ja, en sån t-shirt måste jag skaffa mig, det skulle nog hjälpa i såna här situationer. Och kanske på jobbintervjuer, bilprovningen etc ;)

10:54 fm  
Anonymous Anonym said...

Det där låter som där jag bor, I Belgien finns inte customer service i ordlistan, ledsen om jag använder din blogg för att gnälla och de här blev ganska långt men jag kände bara att jag måste berätta hur det går till här det kanska får någon att känan sig bätre.

Jag hade köpt en jättefin väska till en ny outfit som jag skulle ha på mig på min pojkväns bästa kompis bröllop.
En jättesöt vit sak från Massimo Dutti med små pärlor och diamanter, den hade en tunn kedja med glaspärlor som axelband/handtag.
Tyvärr hade de den inte i min vanliga butik så jag fick gå till den andra butiken lite längre ner på gatan.
Väskan kostade 89 Eur eller något sånt, så det var ju inte direkt någon bilig sak.

Hur som helst, på väg till kyrkan går kedjan av, bara så där, jag lyckas iaf fixa ihop den igen genom att öppna en av länkarna och knipa ihop den igen. Tyvärr händer samma sak igen ungefär 10 gånger under dagen och kvällen, inte så kul. Jag är glad att det inte var mitt bröllop.

Tillbaka efter bröllopet går jag till Massimo Dutti och räknar iskallt med att det inte ska vara några problem att byta den eller få pengarna tillbaka, Massimo Dutti är ju trots allt spanskt och jag vet vilken policy de har när det gäller reklamationer.

För ett ögonblick hade jag glömt att jag var i Belgien och att saker och ting inte fungerar som det borde. Varenda expedit tror att de är delägare i butiken de jobbar i och att det blir en ekonomist förlust för dem personligen om de reklamerar någonting. Detta är gansk lustigt eftersom de inte är särskilt intresserade av att sälja heller utan hellre pratar med kollegan eller går på lunchrast när man vill köpa ett nytt kök för 200 000kr, men det är en anna historia...

Skulle ha räknat ut att det inte skulle bli så lätt som jag förväntat mig, istället för att bara ge mig en ny väska börjar expediten ifrågasätta HUR jag har använt väskan och upplyser mig sedan om att det inte är en väska som ska användas dagtid, HALLÅ!!!
Sen berättar hon att de inte har haft några klagomål alls på den där väskan, men för att göra mig en tjänst kan hon behålla väskan där och kolla med sin manager som sedan kan ringa mig. Aldrig, jag vet precis hur det kommer sluta och jag är vid det här laget på väg att explodera, så innan det händer tar jag med mig väskan och lömnar butiken. Det kan hända att jag yttrade några otrevligheter mot expediten innan jag gick, men det kanske bara var i mitt huvud ;)

Jag går raka vägen till den andra butiken, där jag för övrigt hade köpt kläderna jag hade på mig på bröllopet, det är samma tjej där som hjälpte mig med kläderna, hon är spanjorska och jättetrevlig.
Jag berättar vad som hänt och hon säger då, till min stora förvåning, att alla väskor de sålt har kommit tillbaka, vilket är lite konstigt då den andra expediten inte hade fått tillbaka en enda väska!
Hon frågar om jag verkligen vill ha en ny väska, "den kommer ju ocskå bara gå sönder" det har hon ju rätt i, så jag köper en skjorta istället, och är himla glad äver servcen, plötsligt har jag glömt bort allt om Belgisk brist på service, men det tar tyvärr inte så lång tid innan man blir påmind igen.

Hoppas att jag inte har trampat någon belgare på tårna nu, men det är faktiskt så det fungerar här, tyvärr.

4:33 em  
Blogger Lisa said...

maila huvudkontoret! det kommer kompensera dig för tanternas dåliga uppförande!

4:51 em  
Anonymous Anonym said...

fråga på detta område - jag köpte serum från Biotherm asdyrt i opraktisk glasflaska med kork, självklart slant den ur handen så halva innehållet rann ut. är det bara jag som är klantig eller är det en idiotisk förpackning? kan iofs vara bägge.../Sofia

5:14 em  
Blogger helena said...

therese: här finns det ju iaf ett rätt bra konsumentskydd, även om man stöter på en puckad expedit. Man borde väl utnyttja den där rätten att reklammera lite oftare bara. Hur ofta tänker man inte att man inte orkar med en massa tjafs och accepterar att saker o ting går sönder eller liknande.

lyckliga lisa: fick ju ett nytt gloss iaf, även om det inte var mitt syfte med reklamationen. Jag hoppas att butiken gör det de ska. Visar det sig att fler saker från clinique inte håller måttet så reklamerar jag direkt till dem istället.

Sofia: glasflaskor är oftast snyggast, men det är inte en särskilt smart förpackning. Värst är de utan pump, som oftast har ett alldeles för stort hål att "hälla" ur.

5:30 em  
Anonymous Anonym said...

din historia är faktiskt rätt kul.. eller det är ju synd om dig men situationen verkade väldigt komisk.. Tror det är väldigt få expediter som egentligen har koll på våra konsumentlagar.

9:11 em  
Blogger Maria said...

Bra att du stod på dig! Och egentligen borde du skriva ut butiksnamnet med stora bokstäver här....

9:43 em  
Blogger helena said...

miriam: jo, det är jäkligt komiskt. När tre personer kladdar läppglans på min hand och jag ska sniffa mig igenom alla... det är riktigt kul såhär i efterhand.
Men då hade jag fullt upp med att inte gå i taket att jag inte uppskattade det komiska i situationen :)
Jag skulle väl egentligen ha garvat dem rätt i ansiktet, så de hade fattat vad de pysslar med.

pollymia: njae, jönköping är inte så stort. Jag nöjer mig med att aldrig handla där igen.

11:52 fm  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Även bland expediter kan det finnas ett och annat exemplar som luktar surt.

8:42 fm  
Anonymous Anonym said...

gnällig kommentar:
var med om samma sak med Stila's glosspen som jag köpte på c/o sthlm, och jag vann tyvärr inte diskussionen med expediten. men mitt var bara 2 veckor gammalt! luktade sur disktrasa. blä.

12:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home