fredag, oktober 14, 2005

Läppvård

Hur sköter ni huden på/kring läpparna?
Jag använder oftast en fuktad mjuk tandborste för att peela bort döda hudceller och flagor. Ett annat knep är att fukta en frottéhandduk och gnugga lätt med. Återfuktar läpparna gör jag med Elizabeth Ardens Eight hour cream som får sitta på under natten.
Vanlig ansiktspeeling är oftast inte så lämplig för den känsliga huden kring läpparna. Men det finns en del specialprodukter för detta ändamål. MakeUp Store har sin Lip Care Mix. En dosa med tre krämer. Den vita används för att ta bort rester av läppstift eller gloss, den gröna är en mintig skrubbkräm som används för att peela bort de döda hudcellerna och den rosa återfuktar läpparna efteråt.
Mary Kay har ett Satin Lips set. En lip mask som innehåller exfolierande minipärlor och en lip balm som återfuktar. Tyvärr går det inte att länka direkt till produkten på någon av dessa hemsidor. Jag hittar heller inga prisuppgifter.
Jag är lite i valet och kvalet. Mary Kays variant är förpackat i tuber, och det är ju alltid fräscht. Nackdelen är väl då att de inte säljs i butik utan man måste få tag på en av deras försäljare.

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har ALLTID något kladdigt på läpparna. Oftast läppglans. Sover i Rosebud Salve. Om man alltid ser till att ha något på läpparna så blir de aldrig torra. Nackdelen är att man blir väldigt beroende. Mina läppar börjar svida så fort jag missat att kladda på. Mina kollegor har lite kul åt att jag alltid har med mig läppglans på alla möten. Men jag ser det som såhär:
Bättre beroende av läppglans än av cigaretter och sprit.
:-)
Katarina

2:24 em  
Blogger helena said...

Läppglans kan torka ut läpparna, men värst av allt tycker jag att cerat är. Förra sommaren använde jag labellos turkosa som ska vara extra återfuktande. Fick smörja på hela tiden.
För mig funkar det bra så länge man rengör läpparna ordentligt på kvällen och tar på nåt fett som får verka över natten.

2:34 em  
Blogger åsa said...

Försvarets Hudsalva. Oslagbart! Man blir inte ens beroende...

9:19 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med, försvarets hudsalva är bra, lika så är dermanords läppbalsam. Försvarets e mkt billigare men dermanords produkter är snyggare att ha i handväskan :D
Mina läppar har inte varit så mjuka som när jag började använda dessa. Mycket drygt och som sagt inte beroendeframkallande som vanligt cerat.

10:51 em  
Anonymous Anonym said...

Har någon av er provat Nuxe-läppbalmen som finns i burk? Recension i så fall! Tack på förhand!

11:15 fm  
Blogger Andrea said...

Du kan väl också försöka få tag på Mary Kay-produkter på ebay. Om du nu vågar efter bluffen!

4:33 em  
Blogger helena said...

andrea: det där avskräckte mig inte, men det gäller ju att använda sitt sunda förnuft :)
Ja, det säljs massor med Mary Kay på ebay.

5:05 em  
Anonymous Anonym said...

Jag använder en sån där rund gul-orange svamp för att ta bort make-up (ej ögon) varje kväll. Det ger en lite skön peeling-känsla. Ikväll tänkte jag på att jag faktiskt gnuggar läpparna rätt så väl samtidigt. Sen kör jag med Elizabeth Ardens Eight hour cream.

12:49 fm  
Anonymous Anonym said...

jag använder mary kay's satin lips set och är väldigt nöjd med det.

skrubben har jag ungefär två gånger i veckan. man masserar in det på läpparna och så tar man och sköljer/torkar av det. är jättehäftigt, för all död hud (även den man inte trodde fanns där) försvinner.

läppbalsamet har jag med mig i min väska jämt. det bästa med det är att det stannar kvar på läpparna. man får inget beroende, som jag haft tidigare av labello och lypsyl. så efter tandborstning och efter mat tar jag på nytt, så det bli 3-4 gånger per dag. hur gosigt som helst! =)

om man är intresserad så vet jag att man kan gå in på www.marykay.se och klicka på någon länk där, så tar den fram folk i närheten av där man bor (man skriver in postnummer) som jobbar med mary kay, så får man testa deras produkter. rekommenderas varmt!

9:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Mary Kay satin Lips setet är toppen ! Alla konsulter har egna priser de är därför det inte står några priser på hemsidan men där kan man hitta en konsult som säljer i närheten av där du bor som du kan köpa av. Då är du ju garanterad färska produkter..

2:30 em  
Blogger glamourflickan said...

Burts bees har annars en bra läppbalmsam som är hyllad världen över. Alla kändisar använder den.

1:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home