fredag, oktober 14, 2005

Primer

Pollymia undrar i en kommentar hur en primer fungerar.
En primer läggs på över din vanliga dagkräm. Antingen över hela ansiktet eller på valda delar där du annars lätt blir glansig. Primern ger en matt och fin yta att lägga en foundation på. Mindre skavanker döljs och din foundation fäster bra. När fukt och fett tränger ur huden och kommer i kontakt med makeupunderlaget så kan det börja "glida". Primern förlänger underlagets hållbarhet eftersom det är ett "skydd" mellan huden och din foundation.
Själv blev jag alldeles förälskad i Lumenes makeup bas. Underlaget håller sig snyggt utan "uppfräschning" märkbart längre än tidigare. Är man ute efter att få det perfekta underlaget så är primer en smart sak att införskaffa. Jag vill inte vara utan nu när jag har testat.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Antar att man använder olika för ögon och resten, eller? Har ju rätt torr hy, men kan bli glansig om nosen under dan.

4:07 em  
Blogger helena said...

Man kan använda primer på ögonlocken också, innan man tar på concealer eller foundation. Men där skulle jag rekommendera Lumenes ögonmakeup bas istället. Den är färgad och det räcker liksom med den då.

4:32 em  
Anonymous Anonym said...

När du ändå är igång:hur o var används serum? Och vad gör det för "nytta"?

7:19 em  
Blogger helena said...

Det beror väl lite på vad för slags serum man menar. Men det jag direkt tänker på är sånt som stramar upp huden. Det är inget jag använder själv. Men serum borde väl kunna beskrivas som ett koncentrat av vårdande, uppstramande ämnen.

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för ditt svar.Hade en tub som jag fått som prov nån´gång.Det börjar kanske bli dax att "strama upp huden" ;)

9:09 em  
Blogger Maria said...

Tusen tack för svaret! Nu fattar jag och ska ila iväg till sminkdisken.

9:07 fm  
Anonymous Anonym said...

Serum används före den vanliga hudkrämen för att förhöja effekten av krämen. Oftast handlar det om extra fuktgivande, utjämnande av huden/hudtonen och/eller som tidigare nämnt; uppstramande.

Har hookat Diors nya, Hydraction och har fått prova serumet i samma serie, jag har porslinshud numera!!! Fantastiska grejjer!

10:51 fm  
Blogger helena said...

Porslinshy låter lockande

1:43 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Är det någon som vet hur Max Factors primer och foundation funkar? Den som de gör TV-reklam för nu.

3:23 em  
Blogger helena said...

mamselamsen: den funkar som så att den vita är en primer som man grundar med innan man lägger foundation. Jag tycker överlag att max factors foundation är klart godkända budgetalternativ.
Du kanske kan bli den första att testa och recensera :)

5:02 em  
Anonymous Anonym said...

Ska man ta på primer direkt efter hudkrämen eller ska man vänta ett tag? Och hur är det förresten när man lägger på foundation efter dagkräm, hur länge ska man vänta?

6:34 em  
Blogger helena said...

Hudkrämen ska gå in i huden innan man tar på primern.
Hur länge man väntar med att ta på foundation efter dagkrämen är en smaksak. Vill man ha en lättare mejk så kan man blanda foundation och dagkräm, resultatet blir då mindre täckande. Lite samma effekt får man ju om man tar foundation innan dagkrämen gått in i huden.
Är man lite ovan så tycker jag man ska köra på med foundation direkt efter krämen, då är det lätt att få ett jämnt och fint resultat.
Vill man att underlaget ska sitta riktigt bra och länge låter man varje moment gå in i huden ordentligt innan man påbörjar nästa.

7:10 em  
Anonymous Anonym said...

På tal om serum. Lumenes c-vitaminserum för ögonen är fantastiskt mot svullnader och mörka ringar. Det funkar faktiskt även på en tvättbjörn som mig. Används innan ögonkrämen.

10:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home