måndag, oktober 17, 2005

Tips i kylan

Det börjar bli kallt ute. Nu kan det vara på sin plats att fundera på om man behöver ändra om lite i sina skönhetsrutiner. Om din hy förändras en del med årstiderna, t ex blir torrare, så kanske du behöver en annan dagkräm nu.
Låt hudvårdsprodukterna gå in ordentligt i huden innan ni ger er ut i kylan. Fukten som inte absorberats kan annars ”frysa”. Detta gäller inte minst läppglans och cerat. Är det minusgrader ute så använder jag inte läppglans alls, de kan vara uttorkande nog ändå. Men den känsliga huden behöver ändå nåt form av skydd. Välj en fetare och mer vårdande produkt till läpparna under den kalla årstiden. Vanliga cerat av typen lypsyl och labello kan gärna lägga sig som ett lock över läpparna snarare än att tränga in i huden. Min nya favorit är Carmex, men försvarets hudsalva är en klassiker.
Jag gjorde en nyårsafton misstaget att peela ansiktet på morgonen. När det sen var dags att ge sig av till festen så var det – 28 grader ute, och det brände som eld i ansiktet. Det krävdes mycket omvårdnad innan jag var fnasfri efter det. Så tänk på att ta det försiktigt med peelandet när det vankas minusgrader.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Här i Lund blir det sällan minusgrader på vintern. Istället har vi något ännu värre: 2 plusgrader, blåst och rejält fuktig luft. Att cykla på vintern här är ibland som att cykla genom småspik.

11:11 fm  
Blogger helena said...

sara s: håller med om att blåsten nästan är det värsta. Det blåser rätt rejält här vid vättern också.

linda: 8 hour är suverän till det mesta. Om bara ska vara hemma, eller inför natten, så kan man ju smörja in en fnasig näsa och liknande med den också.

12:07 em  
Blogger helena said...

sandra: sprickor i händerna är inte kul. När jag jobbade inom vården fick jag det så fort det började bli kallt. Då fick vi som tips att smörja händerna med olivolja nån kväll i veckan. Massera in en matsked, skölj av i ljumt vatten men använd inte tvål, och torka av händerna lite lätt. På morgonen är händerna supermjuka och tål att tvättas ett gäng ggr till.

4:43 em  
Blogger Alex Hummingson said...

lillemor: Oj, jag brukar alltid tvätta ansiktet m vatten om morgnarna. Vill också gärna veta om det inte är bra att göra det då det är feta minusgrader ute.
Min gudinna, Lipgloss Bitch, vet du..? ;-)

10:13 em  
Blogger helena said...

Att tvätta sig mindre är en rätt bra idé om man blir torrare på vintern. Gör man en ordentlig rengöring på kvällen så kanske det räcker att fräscha upp med lite ansiktsvatten på morgonen.
Det finns ju också en uppsjö av olika ansiktsservetter som innehåller rengöringsmedel, att torka av sig med.
Om man gillar ansiktsservetterna så måste jag råda er att testa ICAs "vad det nu heter" som man tvättar små bebisrumpor med. Billigt och bra! Finns i ekonomisk refill också :)

10:29 em  
Anonymous Anonym said...

Ett litet konsumenttips:
Libresse eller Always (minns inte vilket av dem) har kommit med nya intim-servetter. De är typ dubbelt så dyra som bebis-servetter. Så ska ni torka er i andra änden är mitt tips att köpa bebisservetter istället för denna dyra och onödiga nyhet!
:-)
Katarina

11:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag kan nog tycka att bebisservetter är en smula för oljiga för att ha i ansiktet.
Mina favoriter är Gunrys ansiktservetter som kostar 15-20 kr beroende på återförsäljare, jag brukar handla dem på Willys. Hittade t.o.m hemsida med återförsäljare http://www.gunry.se/aterforsaljare.htm

12:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home