onsdag, januari 18, 2006

Hur påverkar det vi äter vår hy?

Fick ett mail om hur maten vi äter påverkar huden.
Hej LGB! Jag undrar om du vet hur man kan påverka sin hy inifrån. Det måste väl finnas saker som är extra nyttiga att äta för att stärka huden eller typ ge den mer lyster? Vore kul om du tog upp det här i din blogg. Kram Sofia

Det här är jätteintressant tycker jag. Man vet att för lite sömn, stress, alkohol och rökning påverkar huden negativt. Men vad kan vi äta för att förbättra den? Själv har jag märkt att min hy ser mer "levande" ut sen jag börjat dricka vatten mer regelbundet. Jag funderar på om nyttigt fett som i nötter och frön t ex kan påverka hyn på ett bra sätt?
Vad vet ni om det här? Har ni själva märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med att äta eller dricka något?

22 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag ändrade min kosthållning för ett tag sen, började äta mindre kolhydrater, mer bra fetter som jag får i mig genom avocado och nötter. Min hy har verkligen lyst upp och har fått en helt annan lyster! Det tog inte många dagar med den nya kosthållningen innan jag märkte skillnad. Har alltid haft "fin" hy utan synliga problem men man ser verkligen att huden mår bra av vad jag äter nu. Tror det har mkt med avocadon och nötterna att göra för vad jag har läst tror jag det är forskat i att bra fetter gör underverk på huden! Ett tips : )

1:54 em  
Blogger helena said...

det är så mycket lättare att veta vad man ska undvika :)

ja, fettet i avokado och nötter ska ju vara bra för hela kroppen, så det tror jag också på.

2:22 em  
Anonymous Anonym said...

Det är klart att att det man äter påverkar huden, konstigt vore det väl annars. Tyvärr är det ju svårt att vara "renlärig", egentligen borde man köra med "raw food", men det verkar ärligt talat lite jobbigt och tidskrävande att hålla på att skala, hacka & mixa frukt och grönsaker hela tiden. Det är ju betydligt enklare och snabbare med kina take-away eller Billy's -men ack så onyttigt...

2:30 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Jag har märkt att min hud har blivit mjukare och fått jättefin lyster sedan jag började äta kapslar med Omega3 (fiskolja)!!

2:35 em  
Anonymous Anonym said...

Förutom kost så är även motion en viktig beståndsdel i att hålla huden i bra kondition. Yogarörelser rensar ut slaggprodukterna ur kroppen och masserar de inre organen, trots det lugna tempot så blir man utmattad efter yogan, på samma sätt som efter massage. Plus att musklerna tonas fint och man blir lugn & harmonisk efteråt...

2:37 em  
Anonymous Anonym said...

Jag la om min kost helt i augusti; plockade bort vitt mjöl, kaffe/svart thé, socker, kött, fisk och kyckling, minskade min konsumtion av mjölkprodukter samt började träna och sluta röka och drog ner på alkoholen. Min hy var helt sabbad i julas och jag fick börja äta acnemedicin, men jag tror att det berodde på stress, resten spelar nog på det stora hela mindre roll, att må bra i själen och äta någorlunda bra är nog mitt tips.

2:44 em  
Anonymous Anonym said...

Nackdelen för väldigt många som börjar plocka bort onyttiga saker i kosten är att man inte lägger till nyttiga saker i lika stor utsträckning som man plockar bort de onyttiga. Det kan ganska lätt utvecklas till att man inte får i sig lika mkt fetter, vitaminer och mineraler som man fick i sig när man åt "onyttigt", paradoxalt nog. Följden kan bli en försämrad hy trots en "nyttig" kost. Det kan också i förlängningen utvecklas till en ätstörning. Tro mig, jag vet. Och man behöver inte vara ytlig eller korkad för att falla i den fällan.

3:12 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, man får inte bli för restriktiv med kosten! Jag led själv under flera år av ätstörningar och det var verkligen ingen skönhetskur för huden, trots att jag åt vad jag då tyckte var, "nyttigt". Idag är jag frisk och huden är mer levande! Visst finns det mat som gör min hud lite risig, t ex för mkt godis, choklad och tomater...men å andra sidan måste man få njuta av det ibland ändå!!

3:30 em  
Blogger helena said...

Nej det här var absolut inte tänkt som ett inlägg som skulle inspirera till att börja mixtra med kosten.
Jag tänkte snarare på vad man kanske kan lägga till för att hyn ska boostas, som när lina pratar om omega3 t ex.

4:22 em  
Anonymous Anonym said...

b-vitaminer för hår och naglar. Mitt hår växer iallafall så det knakar, naglarna är det värre med:(

omega 3 kapslar tar jag varje dag, nötter istället för godis och liknande. Äta mycket grönsaker hjälper väl huden.

Se till att äta regelbundet och dricka vatten istället för läsk etc så torkar man inte ut:)

Sömnen tror jag är viktig, då återhämtar kroppen sig. Motion är också viktigt för att få igång blodcirkulationen vilket hjälper huden att må bättre!

4:58 em  
Anonymous Anonym said...

Att äta mandlar ger min hud en extra boost. Har provat med andra nötter och omega3, men inte fått samma effekt som mandlarna.

Motion var en oväntad hudförsnyggare. Lite fräschare hud, lite rosigare och mindre gråtråkig.

5:09 em  
Anonymous Anonym said...

Vatten blandat med två matskedar äppelcidervinäger är mums för både huden och kroppen! Vatten i allmänhet har bidragit till att min hud blivit bättre + avslutad rökning.

6:27 em  
Anonymous Anonym said...

Morötter ger fin grundfärg till huden. Nu inför våren och sommaren är det perfekt att förbereda med inför alla fina (eeh?) soltimmar vi kommer att få!!

6:42 em  
Blogger sparris said...

E-vitamin! En av de absolut bästa antioxidanterna.
Jag kör själv med Naturprodukters kapslar med 250 IE.
Olivolja, överhuvudtaget bra fett som nämns här ovan; nötter, lax, avocado...

9:17 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med om e-vitaminets förträfflighet! Finns även i vetegroddar, förutom det som nämnts ovan (nötter, olivolja & lax etc)

Brukar även strössla på solrosfrön och krossade linfrön & russin, förutom blåbärssylten, på den osötade naturella yoghurten.

Sojaprodukter ska tydligen också vara extremt nyttiga, och en misosoppa med wakame, tofu & kanske lite blåmusslor är ju gott också.

Grönsaker, frukter & bär är ju nyttigt generellt sett, något som är extra nyttigt är saker som broccoli & vitkål. Och det kan vara mkt gott också, om det är rätt tillagat.

Men ett varningens ord om att dricka äppelcidervinäger & vatten, det kan faktiskt vara så att du kan skada magen permanent med att leka med så sura produkter (fel ph-värde)

9:36 em  
Anonymous Anonym said...

Hmm... det jag har märkt har en positiv effekt på min hy är lax, c-vitamin och zink!
Och frisk luft!

1:52 em  
Anonymous Anonym said...

Motion, vatten, B-vitamin och (faktiskt!) Imedeen-tabletter. Gör i alla fall bra saker för min hud.

2:31 em  
Anonymous Anonym said...

appropå hud.... ähum... är det någon som vet hur jag gör för att inte få total rödnoppe-läpp om jag vaxar öveläppen? har provat 2 ggr, båda samma sak, värsta ilskna reaktionen. brukar bleka håret annars, me det är ju skönt när det är lent....

3:52 em  
Anonymous Anonym said...

Jag känner ett helt gäng mycket skönhetsintresserade tjejer som påstår att Imedeen förbättrar deras hud avsevärt, det är faktiskt även vetenskapligt bevisat. (sök på imedeen här: www.pubmed.gov ). Själv har jag inte provat eftersom jag fortfarande ammar - och sen tror jag att jag tycker det är lite för dyrt för att jag ska vilja börja med det nu. Men om några år så...

4:23 em  
Blogger helena said...

clara: jag vet inte hur man undviker sånt vid vaxning, men det borde ju finnas något medel som kan dämpa dem åtminstone.

anna: imedeen har jag funderat på massor av ggr, känner också folk som hävdar att det verkligen fungerar. men det är helt klart en kostnadsfråga för mig med.

4:40 em  
Anonymous Anonym said...

Pappa doktorn säger att man bara kan tillföra kroppen fukt inofrån, dvs genom att dricka vatten. Aldrig genom att "smörja på nåt".
Och Viktväktarna påpekar att man inte ska utesluta allt fett. Det påverkar bland annat huden.

8:26 em  
Anonymous Anonym said...

Vatten! och morötter, nötter och så har jag märkt att vitkål hjälper... men framförallt vatten istället för saft eller juice.

6:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home