tisdag, januari 17, 2006

Till vardags

Nippertippan listar sina vardagsfavoriter. Jag växlar skuggor och gloss konstant men min vardagsbas ser ut så här:
Moisture Sheer Tint från Clinique - ger lite färg och jämnar till hudtonen, men den täcker inte som en foundation.
Touche Eclat från YSL - min favorit concealer som ljusar upp under ögonen och kring näsvingarna.
Eyemakeup base från Lumene - läggs på ögonlocket för att skuggan ska sitta hela dagen.
Löspuder från Lancôme - på ögonlocken och ev lite på näsa och haka.
Krämrouge från Avon i färgen hibiskus - en färg som ger riktigt frostnypna kinder och är helt skimmerfri.
Mascaran MagnaScopic från Estée Lauder, fast just nu kör jag mitt lilla test med Léxtreme från Lancôme.

18 Comments:

Anonymous Anonym said...

Avon har jag missat - var hittar jag det märket?
Ser f.ö. precis ut som min bas make!

9:06 fm  
Anonymous Anonym said...

En produkt som jag tycker är oumbärlig nu när man är så blek är solpuder. Alltid bra att vifta över lite när man känner sig extra blek! Man får vara försiktig med mängden dock eftersom det lätt kan bli flammigt...

9:33 fm  
Blogger helena said...

jenny: jag har köpt detta på ebay. Jag vet inte hur/om det säljs i sverige.

10:41 fm  
Blogger Therése said...

Hmm, har en liten fråga ang. din Eyemakeup base från lumene..kanske e den enda me detta problem..men men, om jag sminkar mig med en lite mörkare skugga på morgonen, elle inför nå fest, så ser det jättebra ut till att börja med..
Men efter några timmar är det som om man blivit lite svettig eller att huden blir lite fet på ögonlocken så det blir att de samlar sig skugga i globlinjen.
Det blir ganska fult kan jag säga..blir som "skitrand" därav blir det att jag använder mig av ljusa skuggor, fast jag passar bra i mörka.
Kan detta avhjälpas med en sån här eyemakeup base?

Eller har du nå annat tips?

11:41 fm  
Blogger helena said...

tess: det är precis av den anledningen som jag använder den här basen. Det blir liksom en barriär mellan huden och skuggan, så man förlänger hållbarheten.
Den jämnar också ut färgen på ögonlocken så tex ev blodkärl döljs, och ytan att måla på blir jämn i strukturen.
Fixera basen med lite löspuder och sen på med skuggan. Sen tycker jag också att ju mörkare skuggor desto bättre kvalite behöver man.

12:57 em  
Blogger Therése said...

takc för tipsen..=)

då blir de att inhandla en sådan..
den mörkare skuggan jag har just nu e av märket make up store..tror ja, å de håller ju i kvalité..

1:15 em  
Anonymous Anonym said...

Ang. Lumenes bas, bör man fortfarande grunda med foundation eller kan man strunta i det när man använder eyemakeup base?

5:26 em  
Blogger helena said...

johanna cecilia: det är nog en smaksak men jag använder inte foundation utan lägger den direkt på ögonlocket.

emma: Det låter som om du har fel typ av foundation för din hy. De flesta märken har olika varianter för t ex torr el fet hy. Undvik de som det står saker som matt eller puder på och satsa på en som är tunn och fuktgivande istället.

8:20 em  
Anonymous Anonym said...

tack så mycket! du har nog rätt, jag tror att jag har en puder.

8:33 em  
Anonymous Anonym said...

och när jag ändå håller på o frågar, har du något tips på en foundation?

10:23 em  
Blogger helena said...

emma: jag använder en från mac som är helt ok. Annars har jag inget supertips på just märke. Utan kolla efter just lätta foundations som passar din hudtyp. Be om hjälp i butik och låt det ta lite tid att hitta rätt.

11:14 em  
Anonymous Anonym said...

personligen tycker jag att L`Oreals True Match är ett bra budgetalternativ på foundation. Själv använder jag nyansen sand.

12:07 fm  
Anonymous Anonym said...

Angående märket Avon så säljes det på postorder så som tex Yves Rocher.
Avon är ett engelskt märke har jag för mig.

7:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag läste någonstans att Charlotte Perelli inte går någonstans utan sin Touch eclat från YSL, och hörde fler tala gott om den. Tänkte att, den där Perelli verkar ju avverka en del smink, så jag köpte den. Men måst erkänna - vad är det som är så bra med den? Och hoppas att det inte är jag som har värsta sandpappershuden...
Jag tycker din blogg är svinbra, verkligen roligt att prova nya saker ifrån dina tips. Jag blir glad varje gång jag läser nåt nytt! God fortsättning.

12:28 em  
Blogger helena said...

Clara: Tack! God fortsättning själv!
När det gäller concealers så måste man tänka på vad man ska ha den till innan man väljer variant. YSL är en tunn som passar bäst till att ljusa upp under t ex ögonen och runt näsvingarna eller där man är lite röd. Den täcker inte som en krämig concealer gör. Vill man dölja finnar och diverse plitor eller ärr så ska man satsa på en krämigare som t ex Cover all mix från MUS.

1:16 em  
Anonymous Anonym said...

Var hittar man YSL's touche eclat? inte sett på kicks eller åhlens iaf.

3:46 em  
Anonymous Anonym said...

tycker nivea har en bra budget concealer. Den i stift form

5:53 em  
Anonymous Anonym said...

Jag köpte Touch Eclat på Accessora.se
Ska kolla upp den där andra concealern. Det var faktiskt min första, så det kanske var därför... Jag har ganska torr hy också, så under ögonen skönk den liksom inte in...

11:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home