måndag, juni 05, 2006

Uppdaterad: Parfymjakt

Nu ska jag iväg och sniffa på parfymer igen. Förra turen föll jag för Thierry Muglers Angel Peony. Något i den finns också i en av mina gamla favoriter Paul Smiths Extreme, och det var nog det som gjorde att jag föll pladask direkt.
Tyvärr så doftar Thierry Muglers bara riktigt kraftigt och söt vanilj efter en timme på mina handleder, så den har jag fått avskriva.

Eftersom jag har så otroligt dålig koll på doftnoter så vet jag inte riktigt vad det är jag letar efter. För mig doftar det gemensamma, i ovanstående båda parfymer, viol med en lätt dragning åt lakrits. Men det jag tycker luktar gurka tycker min sambo luktar wc-rengöring, så jag vågar inte riktigt lita på att jag tolkar min näsa rätt :)
Jag får helt enkelt hoppas på att jag hittar en kunnig expedit som kan leda mig på rätt spår.

Uppdaterad:
Nu lutar det åt Thierry Muglers senaste, Alien. Fast flaskan är bra ful.
Men hur uttalas Thierry Mugler nu då? Här i Jönne blir det Tärry Myjglöö, men så ska det säkert inte va :)

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är jättesvårt att hitta parfymer. De som luktar gott på andra kan lukta snusk på en själv. Det värsta var nog Tommy Girl, som luktade snus på mig...blä!

1:28 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, det är så svårt! Jag letar och letar efter en ny parfym, men hittar ingen. Inte för att jag överger min favvis, men jag vill ha flera så att jag kan välja efter humör, tillfälle och årstid.

3:19 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är så himla dålig på att identifiera doftnoter i parfym. Det står att det ska lukra den och den blomman/frukten och jag tycker bara att det luktar parfym.

5:07 em  
Anonymous Anonym said...

I love love från Moschino är en av mina favoriter också ...Mums!

9:16 em  
Blogger Antira said...

jag kör med J'Los Still, den passar mig alldeles ypperligt. Fast nu har jag astnat för Hugo Boss nya Pure purple... mumma!

11:16 em  
Anonymous Anonym said...

Kan du inte skriva om andra buzzadorliknande tjänster?
Och var man kan få gratisprover på olika hud/smink/parfym etc. produkter? Du verkar ju ha koll!

5:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Usch vad traditionell man är. Tänker aldrig överge min Jean Paul Gaultier. Love it!

9:09 fm  
Anonymous Anonym said...

Själv är jag helt såld på Lolita Lempicka. Alldeles underbar. Nu måste jag sätta mig med min skriftliga rapport som ska var inne i morgon. vill inte

10:14 fm  
Anonymous Anonym said...

jag har exakt samma problem med vaniljdofter. Alla parfymer lugnt efter ett tag mer eller mindre vanilj aktigt på mig efter ett tag. Så är det lite vanilj i ända från början är det kört, konstigt detdär.

11:04 fm  
Blogger helena said...

isa: jag har inte stött på nåt buzzadorliknande tidigare så jag vet inte om det finns.
Prover ber jag alltid om i butiken jag handlar.

11:57 fm  
Blogger helena said...

pumpan: det är väl toppen att du har hittat din doft! Det är en ny sån "signaturdoft" jag är ute efter. Sen vill man såklart ha lite annat att byta med, lite lättare till våren osv. Men det är himla svårt att hitta den där favoriten.

carin: jag researchar det där för fullt nu. Har man i sig själv en sötare kroppslukt (vilket t ex många rödhåriga har) så framträder de söta dofterna mycket mer.
Det kan nog stämma på mig, jag är inte rödhårig nu, men var det när jag var liten.

12:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home