torsdag, november 30, 2006

Adaptîve

Senaste foundationköpet för min del var Lancômes Adaptîve. Den är anpassad för blandhy och har spf 10. Förpackningen är föredömlig med en snygg flaska i frostad glas och pump som doserar alldeles lagom.
Det är väl ingen hemlighet att jag är förtjust i Lancôme som märke, och den här produkten gjorde mig inte heller besviken. Jag har använt den i några veckor nu, hårdtestat den både till vardag och fest.
Det brukar vara lurigt med foundations för bland- eller fet hy, det är lätt hänt att de mattande komponenterna tar överhanden och man kan se lite småfnasig ut. Adaptîve är inte heller 100%-ig på den fronten, men den ligger ändå i topp av de jag testat.
För mig fungerar det allra bäst att applicera den här typen av foundation med en lätt fuktad svamp. Resultatet blir något skirare och risken för att det ska se torrt ut minimeras, vill man ha ett mer täckande resultat är det lätt att bygga på med mer foundation och puder. Jag har inget som helst behov av puder till vardags med denna foundation, hyn blir matt nog att lägga på övrig mejk ändå. Och det gillas.
Adaptîve sitter bra, allra bäst med primer under, men helt ok även utan. Till vardags känns inte primer särskilt nödvändigt.
När jag första gången festmejkade mig med den så tyckte jag att den framhävde skrattrynkorna lite väl, så man kan tänka på att vara extra sparsam just kring ögonen.

LipGloss Bitch ger betyget 4

En bra och hållbar foundation som funkar i de flesta lägen.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad använder du för primer?

9:01 em  
Anonymous Anonym said...

Den använde jag alltid innan. Innan min "halleluja moment" då jag hittade Laura Merciers foundation.

9:12 em  
Blogger helena said...

fru hjelm: smashbox photo finish använder jag just nu

makeup: ah, halleluja moments, det är ju såna man lever för :)

9:57 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Har du provat några andra foundations från Lancome? Jag har tänkt köpa någon därifrån, men vet inte vilken jag ska testa.

8:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Joel säger hej!

8:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag trodde du använde ID? eller är det bara till partaj?

8:42 fm  
Blogger a spoonful of mint said...

Bra! tack för recension, jag har alltid foundationproblem

1:20 em  
Blogger helena said...

anonym: välj foundation efter din hudtyp och fundera på vilket resultat du vill ha, sen är det bara att prova sig fram. Svårt att säga vilken som är den bästa.

anonym: Hej Joel!

johanna: jag använder id till och från, jag har flera olika foundations och väljer vilken jag ska ha utifrån situation och humör. Id funkar bäst för mig vår och sommar, när det börjar bli kallt så vill jag ha nåt mer rejält för det skyddar huden lite mot kylan och då slipper jag köldeksem som jag har lätt att få annars.

yeh-yeh: kul att höra att det uppskattas :)

7:49 em  
Anonymous Anonym said...

Lancôme är verkligen bäst, alla kategorier! Min favoritfoundation är Photogénic, den gör under för min torra hy.

Tack för bra tips, och en bra blogg!
Hlsn
Nora

10:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home