lördag, december 30, 2006

Rosacea

Tips önskas!
Till förra inlägget kom det en fråga kring vilka produkter som kan passa om man lider av rosacea.

Jag lider av rosacea vilket ger en kraftig röd färg i stort sätt hela ansiktet som jag skäms för. Har du något täckande puder/foundation/concealer som du har hört ska vara bra? Helst utan att bli allt för kakig. Hur mycket så kallade "grönt smink" finns och vet du något sånt som är bra eller hur man ska använda det?

Rent spontant så tror jag att det är "fel" att tänka att man ska använda täckande produkter när det rör sig om ett större område än t ex en finne eller ett mindre ärr. Det är lätt att det blir kakigt eller att man ser smutsig ut istället. Men jag förstår absolut din vilja att tona ner det röda.
När det gäller foundations så kanske i.d kan vara något för dig. Det dämpar rött bra samtidigt som det ser väldigt naturligt ut när det läggs på med rätt teknik.
Kanske finns det också nån hudvårdsserie som kan lindra din rosacea. Känner ni igen er i problemet och har tips på bra grejer som funkar så lämna gärna en kommentar!

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker att i.d. funkar väldigt bra. Det täcker hur bra som helst och man ser samtidigt nästan osminkad ut, kanonbra!:)

5:09 em  
Blogger Sandra said...

Håller med Helena. Att sminka över ett "problem" som är större än en finne blir sällan bra. Satsa på hudvård som får det röda att lägga sig. Får man det kan man använda sig av foundation för att dölja. Nu vet jag inga produkter tyvärr.Det skulle kanske vara en kräm som förebygger rodnad.Samtidigt får man vara försiktig med krämer och smink om man har rosacea, det kan göra saken värre. Min pappa har rosacea, men han ägnar sig inte åt hudvård i samma utsträckning.

5:54 em  
Anonymous Anonym said...

i.d. är dessutom hudvårdande och har visat sig ge bra resultat på rosacea, acne etc.

9:21 em  
Anonymous Anonym said...

I den hudvårdsserie jag precis börjat använda finns produkter speciellt framtagna mot rosacea. Den är italiens och heter Synchroline och säljs bara på huvdårdssalonger. Jag har bara använt produkterna i några dagar (och för kombinationshud - inte rosacea) men så här långt är jag väldigt nöjd med produkterna som inte är så svindyra som salongsprodukter brukar vara.
i.d. verkar vara bra - själv använder jag mineralmakeup från Youngblood och i deras reklammaterial finns bilder på "översminkad" rosacea - helt fantastiska resultat. Mineralfoundation är ju inte att "täcka över problemen" - huden andas och inget förvärras - men man ser jämnare och finare ut under tiden.

11:48 fm  
Anonymous Anonym said...

var köper man smink från youngblood? Bor i stockholmsområdet. Sedan undrar jag om det finns makeupkurser med i.d eller youngblood här omkring? Skulle så gärna vilja få hjälp och få känna mig fin igen. Angående krämer så tror jag det är bäst att använda krämer som en läkare skriver ut, det gör jag. Tack så mycket för alla svar och forsätt gärna komma med tips. Det uppskattas så obesktrivligt mycket.

3:48 em  
Anonymous Anonym said...

Har själv rosacea och har försökt prova "allt" inom hudvård för att dämpa rodnaden. Till slut insåg jag att det inte verkar finnas några krämer som avhjälper rosacea som ju är en sjukdom och bör behandlas av hudläkare! Däremot finns det gott om krämtillverkare som gärna vänder sig till oss rödflammiga och desperata med löften om hjälp. Inte sällan blir en kräm också dyrare för att den påstås hjälpa, men utan att innehålla några aktiva ingredienser som har bevisad effekt.

Själv tar jag just nu Roaccutan och har äntligen kommit en bit på väg med kampen mot rosacean, men roaccutan är ett läkemedel som skrivs ut av läkare efter att andra möjligheter till behandling är uttömda.

Annat som verkligen har hjälpt är att rengöra ansiktet utan vatten, enbart med rengöringsmjölk samt att äta betacaroten-kapslar (finns på hälsokosten) som gör att man får lite färg. En bra foundation är förstås något man verkligen behöver med rosacea, men där finns det nog inga genvägar - det gäller att prova sig fram till den/dem som passar en. Jag använder gärna Lancomes Idole Ultra och Color ID (som jag har hört ska bytas ut mot en nyare variant - någon som vet något mer om det?) eller Cliniques Moisture Sheer Tint. För mig är det viktigt att en foundation är lättflytande och går att "svepa över" hela ansiktet samt att den ger mycket fukt eftersom rosacea-medicinen är uttorkande. Lycka till med makeupen!

3:14 em  
Anonymous Anonym said...

Här är ytterligare en med rosacea, men tack och lov en ganska mild variant. Jag har inte så mycket problem att det är värt att medicinera med alla risker för biverkningar, men visst önskar man sig under vissa dagar, särskilt nu när vädret gör hyn sämre.
För min egen del använder jag numera enbart Bioline's produkter. De har en serie som heter något i stil med "Dolce Pelle" och det är det enda jag hittat som håller hyn i schack. Många andra serier är allt för aggresiva när man har resacea. Dagcremen innehåller bra båbär som har en dämpande effekt på irriterad hud. Säljs vad jag vet bara hus hudvårdssalonger och på Åhlens City i Stockholm.
Lycka till!

1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag som skrev ovan hade lite hjärnsläpp... Gick hem och kollade och serien från Bioline heter Derouge. Men eftersom alla reagerar olika så be att få prover med dig hem så du kan testa innan du lägger 100-tals kronor på något som kanske funkar.

9:36 fm  
Anonymous Anonym said...

Min syster har rosacea och har fått otroligt bra resultat med produkter från Dr Brandt - Laser relief och Anti-Irritant Cleanser.
Produkter som verkligen ger resultat! Min syster har testat en massa olika märken, men har nu verkat hitta rätt.
Finns på http://www.grooming.se

10:17 em  
Anonymous Anonym said...

Many people feel that their title="acne" href="http://www.skinmed.co.uk" >acne< is overly

embarrassing and
unmanageable. I have read story after story of heartache, especially
from teens that endure heartless bullying from schoolmates. There are
so many different remedies and medications. What most people fail to
realise is that each individual has a different biological makeup and
what works for one person may not work for everyone. In some cases
certain acne treatment can adversely affect already irritated skin.
This further causes unnecessary embarrassment and frustration to an
already uncomfortable situation.
Propaganda fuels misconceptions about different so-called remedies and
even causes. The idea that chocolate and oily food causes acne. When in
truth, makeup, unhealthy skin and even perspiration can cause acne.
All of these factors affect the skin. But even your skin makeup can
affect your skin and create back acne, scalp acne, large assesses or
ingrown hair. There is an acne questionnaire done by a company called
Skinmed that will help to diagnose acne problems through a series of
questions, and then it n recommends the best acne treatment for each
individual.
Teen acne is typically the most difficult to diagnose because of
hormonal considerations, but there is a special area meant just for
teen acne that has a completely different set of rules when running the
formula that determines the best medications or treatments. In some
cases simple changes in hygiene and daily washing is all that it takes.
The site also has a title "free acne/rosacea cream" title="acne"

href="http://www.skinmed.co.uk" >free acne treatment/a that is made up
of a three step process. The primary reason most teens, especially boys
tend to have more problems with chronic acne is because of a lack of
simply washing their face regularly. So this treatment is free is a way
to create a healthy daily routine, while gently healing the skin to
prevent acne scarring brought on as a result of squeezing the sores.
Once daily cleaning is practices, and hormonal issues are taken into
consideration, a proper treatment regiment can be highly affective.
At the end of the day most acne, even teen acne , can be eliminated
quickly and permanently with the right motivation. After all, we all
want to be beautiful don’t we?
Susan Smith

12:34 em  
Anonymous Anonym said...

Har haft rosacea i många år. Främst visat sig som konstanta blemmor, med var i, i ansiktet.
Provat krämer och annat som inte funkat.
Efter en kur med antibiotika började blemmorna att försvinna, men fanns fortfarande spår av dem - tills jag började använda svavel tvål.
Nu använder jag bara Svavel tvål och tvättar ansiktet med och blemmorna har hållit sig borta ;)och huden fått en fin lyster.
Krämer och rengöring från Decleor hade även en dämpande effekt, men inte lika effektiv som svavel tvålen (kostar ca 40:-)

Finns olika typer av antibiotika, den jag fick används även till klamydia!! (i alla fall om man läser innehållsförteckningen).
Fick inga biverkningar av medicinen. (tog 2 tabletter / dag i en månad)

Så mitt tips: antibiotika och svavel tvål.

12:37 em  
Anonymous Anonym said...

Komplettering av det jag skrev ovan, antibiotikan jag fick heter Tetralysal 300 mg. (Dvs inte Roaccutan).
En förpackning med 100 kapslar kostade 354:- (dec 2007)

10:35 em  
Anonymous Anonym said...

Hej,

Jag har också provat det mesta. Tetracyclin kan man ju bra inte hålla på med. Hittade en sida på nätet "rosaceacare.com".Såg att de hade en svensk återförsäljare.
Speciella krämer osv för just rosacea. Skickade efter. Funkar jättebra på mig. De har också concealers. Skall jag också prova.
Ett tips från "Rosa"

5:14 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har handlat ett par år nu på rosaceacare.com och de produkterna fungerar på min rosacea ( mild variant). Det är ganska dyra produkter men dryga. Billigare att handla på den utländska sidan än från Sverige. Använder Ultra mild cleanser och moisturizer varje kväll. Morgon endast vatten och Translucent Zinco som tonar ner det röda och ger bra solskydd. Dom har små smarta provpaket man kan köpa och testa. De räcker ca 2 veckor.

10:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home