måndag, januari 08, 2007

Bloggenkäten

BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006

1. Hur länge har du bloggat?
Sen april 2005, i maj samma år drog jag igång LipGloss Bitch

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Hade ingen bild alls då, samma dag som jag fick klart för mig vad en blogg är startade jag min första.
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag skulle tro att det var Annas blog feat. Mel E, det var iaf Anna och Malin som inspirerade mig till att starta LipGloss Bitch.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag är helt osentimentalt inställd till det första jag skrev. Inläggen är naturligt trevande och ofokuserade.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Just nu har jag 51 bloggar i min favoritlista på nyligen, de läser jag när de har uppdaterats. Sen följer jag kanske fem till som inte pingar.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
50/50 skulle jag tro. Bland ämnesbloggarna är det främst bok-, mat- och modebloggar som lockar.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Vad svårt, jag hittar gemensamma nämnare hos de flesta jag läser. Men
deep edition och jag lever nog rätt olika liv och har skilda åsikter om en hel del. Jag gillar bloggen för att han ganska ofta är sådär brutalt ärlig, på gott och ont förstås, men det blir liksom aldrig ointressant. Och jag ser fram emot inläggen med skräckblandad förtjusning. Dessutom är han smart och cynisk, en vinnande kombo i mina ögon.
8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag och Katarina på bjooti har ett stort gemensamt intresse. Och bloggen är suverän! Katarina är en böna med koll, sidan är jättesnygg och så verkar hon lika nördigt förtjust i söta burkar, byttor, jox och paletter som jag är :)
9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Min man uppskattar såklart att jag har en hobby som jag gillar så mycket. Jag tror inte att resten av min familj vet vad en blogg är överhuvudtaget :)

Jag tror att de av mina vänner som vet om att jag skriver här tycker att det är kul.
10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Nja, här jag skriver ju om ett så specifikt ämne. Det handlar inte så mycket om vem jag är som person. En del blev nog rätt förvånade över ämnesvalet.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Ja, jag tycker att jag har hittat en nivå som passar mig. Men det är lurigt.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jag har satt upp ett syfte med LipGloss Bitch, att det ska vara ytligt, inspirerande och roande. Därför bloggar jag t ex inte om politik här.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag kollar naturligtvis min räknare, och uppskattar kommentarerna och mailen som trillar in. Det handlar inte så mycket om hur många som läser min blogg, men vetskapen om att folk läser och dessutom tar sig tid att bygga på mina inlägg med egna tankar kring ämnet, det är en störtskön känsla. Skulle jag inte få den feedbacken så vet jag inte om det vore lönt att blogga.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del, men det handlar ju alltid om vad en bloggare väljer att visa upp.
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Nej
16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Ja, det är lätt hänt att man öppnar sig mer än man hade tänkt sig.
17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Ja, jag kan bli både ledsen, frustrerad och arg, precis som i ”verkliga” livet. Hur jag hanterar det är väldigt olika, men jag kan låta det bero oftare nu.
18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Det är sammankopplat med frågan ovan. Jag hamnar i försvarsställning när jag läser något om mig som är onyanserat eller felaktigt, och får ett behov av att förklara mig. Men jag ångrar mig nästan alltid för oftast så handlar det om någon som vill ta billiga poäng på att bascha ”modebloggare” i allmänhet och då spelar det ingen som helst roll vad jag säger. Och det hela hade kunnat ebba ut så mycket snabbare om jag bara inte hade brytt mig.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det är ganska tidskrävande och ibland kan jag känna mig pressad att producera. Men eftersom fördelarna är så många fler så är det ju värt det.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Bloggar gör jag säkert, jag tror det blir mer nischat och fokuserat. LipGloss Bitch är ju min bebis, och min bokblogg
Från pärm till pärm vill jag också satsa på. Men jag känner inget större behov av att ”dagboksblogga” längre.
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Självklart! För det första så tillhör bloggare också samhället så om vi påverkar varandra så påverkar vi vår kultur. Och ”blogg” är inte ett okänt begrepp numera, det är inte bara bloggare som läser bloggar längre.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag får utlopp för min kreativitet, jag lär mig hela tiden nya saker inom mitt ämnesområde eftersom mina bloggläsare har sån vansinnigt bra koll och ger en massa bra tips hela tiden, och jag har jäkligt roligt.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Vidgade vyer, perspektiv, och en skön gemenskap.
24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten

Vilka har inte svarat?

5 Comments:

Blogger deeped said...

*asg* Vi får helt enkelt försöka träffas och ta en fika för att du ska inse att jag inte är fullt så farlig :D

9:31 em  
Blogger helena said...

Menar du att du inte är sådär bitsk på riktigt ;)

10:06 em  
Anonymous Anonym said...

Nu blir jag lite smickrad måste jag säga! Vi är i samma ålder också va?

9:53 fm  
Blogger helena said...

Jag tror det. Jag blir 30 i år, du?

10:15 em  
Anonymous Anonym said...

Jag belv trettio för ganska exakt en månad sedan :-)

11:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home