söndag, januari 07, 2007

Tips mot "puffiga ögon"

I senaste numret av Allure tipsas det om hur man dämpar svullna ögon.
För mycket alkohol eller salt, tårar, sömnlöshet och allergier är de vanligaste orsakerna till att man blir svullen kring ögonen. Om du har ätit en salt måltid eller tagit ett par drinkar för mycket så är det en bra idé att dricka ett stort glas vatten eller en kopp kamomillte innan du går och lägger dig.
Vaknar du ändå med rödkantade ögon och puffiga påsar så tipsar Allure om dessa tre steg för att dämpa och dölja:
  1. Doppa två tepåsar i kallt vatten och lägg dem i frysen i 15 minuter. Luta dig tillbaka mot några kuddar, lägg påsarna på ögonlocken och vila i 10 minuter. Skölj försiktigt efteråt.
  2. Dutta försiktigt på en uppstramande ögongel på berörda områden och låt den sjunka in någon minut. Använd sedan en lätt ögonkräm för att återfukta.
  3. Ljusa upp tonen kring ögonen med en tunn concealer. Använd en matt neutral ögonskugga som är snäppet mörkare än din hudton på ögonlocken och längs nedre fransraden. Detta får ögonen att se mindre puffiga ut. Öppna upp ögat ordentligt genom att böja fransarna innan du målar på mascaran.

Jag kan också rekommendera att man skaffar sig en naturfärgad alternativt svagt rosa kajalpenna som man använder innanför fransarna. Det öppnar upp ögat, dämpar det "rödkantade" och får ögonvitan att se piggare ut. Själv använder jag FACEs beigea som är väldigt prisvärd och bra. Benefits variant är också populär.

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Yes, Benefit´s penna är mycket bra!!

7:25 em  
Blogger helena said...

Det gäller bara att komma ihåg det där när det inträffar :)

8:05 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Är det okej om jag länkar till din blogg?

10:01 em  
Blogger helena said...

Hej! Visst är det okej.

10:49 em  
Anonymous Anonym said...

Nån som har tips på en bra uppstramande ögoncreme?
Tack för en bra blogg!
/Kattis

7:58 fm  
Anonymous Anonym said...

I alla råd om hur man använder concealer under ögonen står det att man ska ljusa upp de mörka ringarna.Har alla utom jag mörk hud under ögonen? Jag har VITA ringar...ant solskadad sen solglasögonen i solarierna på det ljuva åttiotalet.../Esmi

8:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Om ni känner för att lyxa till det lite kan jag rekommendera Talika som finns på NK i stockholm, deras Eye-decompress är KANON

12:02 em  
Anonymous Anonym said...

Tack, kolla gärna in min sida och kom med synpunkter.

Hur fick du din sida så fin? Jag försökte fixa min sida men det där med html-koder var alldeles för svårt! Bad du någon att hjälpa dig eller?

2:38 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för en bra blogg om skönhet, med glimten i ögat!

Du är utmanad. Vore kul om du antog den!
http://underbaraclara.webblogg.se/080107132949_knn_dig_utmanad.html#comment

Kram / Clara

3:06 em  
Blogger helena said...

kattis: kolla in clarins eyecontour gel, den är en favvo hos mig. Man kan ha den i kylen så svalkar den också.

esmi: hur funkar det om du testar en lite mörkare concealer, är det svårt att få det snyggt och jämnt?

makeup: jag har egentligen bara bytt färgerna på en befintlig mall som finns hos Blogger (bloggverktyget som jag använder), så det här är inte särskilt avancerat. Jag är inte heller så haj på html.

clara: tack, vad kul att höra :)
ska kika på den där utmaningen.

6:33 em  
Anonymous Anonym said...

Precis, det blir flammigt och underligt hur lite jag än tar och suddar och suddar.Brukar lägga concealern där den vita ringen går över i vanlig hudton och så ljusast möjliga foundation i resten av ansiktet och en faslig massa vitt puder, så visst funkar det.Kände mig bara lite ensam med mina VITA ringar i stället för mörka ; )/ Bleka Esmi

10:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home