torsdag, september 01, 2005

Hudvård för män

Jag får av förklarliga skäl sällan kommentarer i min blogg från män. Men jag får regelbundet mail från killar med frågar om hudvård. När frågorna inte är specifika brukar mina standardtips vara att de ska ta en titt på manolo.se och grooming.se, där finns en massa matnyttigt. Men nu kände jag att det kunde vara dags med ett litet inlägg för de killar som faktiskt läser min blogg då och då.

När jag kikat runt lite på vad som erbjuds killarna så slår det mig att det mesta är ganska dyrt. Ofta kostar det bra mycket mer än de "kvinnliga" motsvarigheterna. Har man inga specifika hudproblem så tycker jag det är onödigt att ni lägger ner pengar på de dyrare produkterna som tagits fram för män. Cliniques produkter t ex är ju parfymfria och har rätt könsneutrala förpackningar.
Förutom diverse rakprodukter så borde faktiskt alla killar också minst ha det här i sina badrumsskåp:
Ansiktsrengöring, det är inte en bra idé att tvätta ansiktet med tvålen du använder till händerna.
En skrubbkräm, Clinique har en jättebra som är skönt mintig och fräsch.
En fuktighetsbevarande ansiktskräm.
En ögongel som fuktar och dämpar puffighet.

För att få en lite piggare och fräschare look så ska ni satsa på concealer, som används för att ljusa upp under ögonen och täcka eventuella blemmor och liknande. Att ha en puderdosa redo för alla eventualiteter kanske inte känns så aktuellt, men varför inte testa Blotting tissues. Det är ett slags läskpapper som trycks mot huden för att få bort blänket, ett perfekt alternativ till puder. Finns bl a hos Body Shop.

En ansiktsbehandling då och då borde alla unna sig. Hudterapeuten kan ge massor med bra tips om vad just din hud behöver.



7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Shiseidos vita produktserie för män är jättebra. Exempelvis deras cleansing foam och scrub. =)Sen brukar jag sno av hudkrämen då min är slut =)

11:56 em  
Anonymous Anonym said...

sen har dermalogica en herrserie tror jag om man inte vill använda den "vanliga" serien =)deras produkter är ju enligt mig bäst i övrigt

11:58 em  
Blogger helena said...

Men visst är det väl så att när kända märken släpper varianter för män så lägger de på nån hundralapp på priset. Känns totalt onödigt när den enda skillnaden ibland bara är doften.

12:01 fm  
Blogger Ilva said...

Men din sambo, anvander han sant? Jag blev plotsligt nyfiken pa hur paverkad han blir av sin Lip Gloss Bitch!! Min man skulle skratta ihjal sig om jag foreslog nat...

1:38 em  
Anonymous Anonym said...

Ska vi killar verkligen hålla på med sånt här?

2:40 em  
Blogger helena said...

ilva: *s* nej, han är tyvärr helt ointresserad.

anonym:
Jag får mail från killar som är intresserade av vad de kan göra för sin hy, och kände att jag ville tipsa lite om rätt basic grejer.
Fler och fler killar upptäcker hur snyggt det är med en fräsch hy, varför skulle detta bara vara förunnat oss tjejer?
Testa skrubbkrämen, du har ju inget att förlora :)

2:50 em  
Blogger Johanna said...

Min pojkvän använder produkter från Biotherm som är jättebra och luktar supergott. Han har en fuktkräm, en skrubb och en rengöringslotion. Lagom mkt tycker jag!

3:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home