fredag, september 02, 2005

Sotiga ögon



Lite då och då får jag förfrågningar om hur man målar sotiga ögon. Så jag tänkte köra en liten beskrivning på hur jag brukar göra. Ni får ursäkta kvaliteten på bilderna. Nedersta ser svartare ut än vad det är, men ni hajjar principen.
Underlaget är viktigt om man vill undvika att man ser ut som en tvättbjörn framåt småtimmarna. Jag använder Lumenes ögonmakeup bas över hela ögonlocket och löspuder över det. Lägg löspuder även under ögat så kan ni sen lätt borsta bort eventuell skugga som faller ner.
Börja med att lägga svart kajal längs övre fransraden. Här behövs inget finlir, det ska vara ett riktigt tjockt streck. Se till att måla och sudda in mellan fransarna så det inte blir nån vit rand. En bra svärta här och halva jobbet är gjort.
Använd en skumapplikator och "stämpla" på en svart eller annan mörk skugga. Tryck på färgen över kajalen och resten av den rörliga delen av ögonlocket. Var noggrann så färgen inte svävar ut mer än så. Sudda kanterna med en mjuk pensel. Det är nu du kan välja formen på skuggan, hur mycket du vill dra ut den.
Jag tycker det blir snyggare att använda ögonskugga än kajal under ögat. Det är lättare och kräver inte lika mycket sudd. Använd en smalare skuggpensel och dra skugga längs den nedre fransraden. Ta lite i taget, det är svårt att få bort det snyggt om det blir för mycket. Är man lite ovan eller vill ha en något mindre intensiv look kan man låta färgen mattas inåt ögonvrån, annars målar man hela vägen runt.
Vill man svärta ännu mer så målar man med svart kajal innanför fransarna, både uppe och nere. Då är det en fördel om kajalen är vattenfast.
Det är snyggt att lägga en ljus lite skimrig skugga precis under brynet och kanske också i ögonvrån. Avsluta med massor av svart mascara.

Jag har inte dragit skugga hela vägen runt ögat den här gången utan satsat på en mer mandelformad skuggning. Jag har använt en fast svart skugga med lite guldskimmer i från FACE. Använder man en matt skugga är det snyggt att lägga lite skimmer längs med konturerna, det mjukar upp lite.
Testa andra färger. Ha svart som bas och kombinera t ex med mörklila eller silvergrå. Jag målar ofta en sotig look med min favvoskugga Dramaqueen on the loose från MUS, en mörkt mossgrön och lite guldskimrande skugga.

Det är definitivt värt att testa det här. Lite övning och ni har en look som funkar på vilket party som helst och som går att variera i en oändlighet.




16 Comments:

Anonymous Anonym said...

Väldigt snyggt. Din blogg är redan bäst och ändå blir den bara bättre hela tiden. Bra gjort!

8:24 em  
Blogger Ilva said...

Vilka vackra ogon du har!

8:29 em  
Blogger helena said...

Åh vad snälla ni är! Blir allt lite generad nu :)

8:36 em  
Anonymous Anonym said...

Måste hålla med - vilka jättefina ögon!!

Och bra med en liten guide - sotiga ögon är något jag tyvärr aldrig lyckats med...

9:30 em  
Anonymous Anonym said...

så där brukar jag sminka mig också ibland - jättesnyggt!

Jag ska nog investera i Dramaqueenskuggan - istället för lancomen ;)

9:49 em  
Anonymous Anonym said...

Vilket resultat! Har provat en gång,men det lutade mer åt tvättbjörnshållet.Får väl öva med hjälp av din suveräna "manual" :)

9:51 em  
Blogger helena said...

ida: det gäller att bygga upp färgen steg för steg, öva lite så ska du se att du får till det :)

sara: inte istället för... köp båda ;) vet föresten inte om de säljer dramaqueen längre, den tillhörde alcazar-kollektionen.

anci: pröva igen ;)

10:10 em  
Anonymous Anonym said...

typiskt... får alltså leta på tradera ;)

10:23 em  
Anonymous Anonym said...

det ser lite läskigt ut, men man vänjer sej

9:57 em  
Anonymous Anonym said...

http://www.helenarubinstein.com/_int/_en/galerie_maquillage/home.aspx

här är en länk som går till helena rubinstein. där finns en video som visar sotiga ögon. det är i och för sig i 1920-stil. Men man ser tekniken. Det är en flashspelare så det kan vara lite svårt att navigera. Välj "iconic beauty" längst ner till vänster. sedan kan man välja "on the banks of the nile" vilket är en annan instruktionsvideo. Längst ner finns då en box med "other looks". Där finns "1920s: smouldering eyes".

10:31 em  
Anonymous Anonym said...

Skitsnyggt rent ut sagt. Sotade ögonen ofta förut, men har blivit lite lat på sista tiden, kör eyeliner eller bara lite mörk skugga.. Men nu blev jag inspirerad!!

Då MUS inte finns i min närhet, har någon tips å likanade skugga som dramaqueen? Blev sugen på en mossgrön!

2:39 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Jag har ett tips på en penna som är både och!!! Cliniques quick eyes black!!!! Penna i ena änden och skugga i den andra, skuggan är super snygg. Helena, jag hittade din blogg igår och jag har redan shoppat loss, om ni har velvet fr Lancome kan jag inte vara utan*s* så blev det ett gloss också, Elizabeth Arden, shine pops i färgen pink pop, super nice!!!! Luktar svagt av passionsfrukt. Du skulle gilla det. Hälsn Malin-shopoholic. Vi lär höras känner jag på mig...

4:16 em  
Blogger helena said...

zyrzan: såg en jättesnygg grön från Clarins, inte riktigt lika mörk som dramaqueen men väl värd att kika på. Har sett att Dior har mossgröna också.

anonym: kul! du är välkommen åter :)

6:16 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, wow- en manual för sotiga ögon. Kanon! Nu måste jag prova. Jag har alltid varit dålig på att sminka ögonen- men nu blev jag sååå inspirerad.
Har du förresten några bra tips på kajalpennor? jag kan aldrig måla snyggt med kajal...tips?
ska pennan vara vass eller trubbig...hur långt ska man måla?
Jag ska skriva ut manualen och köpa Lumenes ögon makeupbas imorgon och prova!
Kram /Marie

6:47 em  
Anonymous Anonym said...

...ah, glömde fråga..
vad använder ni för löspuder? något bra att rekommendera?
/Marie

9:54 em  
Anonymous Anonym said...

Tur att jag hittade precis vad jag letade efter genom att googla. Gillar dina beskrivningar, pedagogiska och bra. Nu ska jag också testa inför helgen :))

8:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home