torsdag, januari 19, 2006

Ska man sluta vara trendig för att man fyllt 40?

Fick en fråga i min gästbok om jag tycker att man bör sluta använda trendiga färger när man kommit upp i en viss ålder.
Man ska använda de färger man gillar och känner sig snygg i, punkt.
Det enda jag tycker att man behöver tänka på är att anpassa produkterna och makeup tekniken efter hur ens hy har förändrats, så man inte kör på det man "alltid har gjort".
Inspireras av skådespelerskan Catherine Deneuves två looker från MAC.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Min sminkneccesär behöver verkligen fräschas upp. Ska ta en kurs på face i vår men då plockar jag ju bara saker för ca 500 kr.
Jag vill ju ha bra grejer men det får inte kosta en hel månadsinkomst (För mig som student betyder det nämligen ungefär 1500 kr...)

Det här är vad jag behöver:
- Borstar: en till ögonskuggor, en till löst puder och en till rouge.
- Rouge: kan man ha cremerouge om man har lite blandhy? Hur många rouge tycker du man ska ha för att kunna variera sig lagom?
- Några basögonskuggor: tips på färger? Jag har ganska mörkt blå ögon.
nu låter det typ som om jag följer dig slaviskt och inte har någon egen smak, så är det inte. men det vore kul att få lite tips från en som är bra men inte är ute efter att sälja en mass dyra produkter :)

3:25 em  
Blogger helena said...

Borstar hittar du bra hos face. Ett litet budgettips på rougeborste är kicks egna, tror jag gav 100kr för min och jag blev förvånad över hur pass bra den är för det priset.
Jag har blandhy och det funkar utmärkt med krämrouge. Hur många man "bör" ha är svårt att säga. Det beror på vad man ska ha det till. Här kommer några "användningsområden":
En krämrouge är extra fint när man vill att det ska se lite naturligt frostnypet ut, och inte vill ha en pudrig look.
Ett fast puder i en rosig ton utan skimmer ser också naturligt ut och passar extra bra om man vill ha en mattare look.
Ett fast puder med skimmer ger fin lyster (en ljus highlighter kan också användas för att ge lyster åt valda delar av ansiktet).
Ett fast puder i en något mörkare neutral ton utan skimmer kan du använda i "kindhålan" för att skulptera ansiktet (sug in kinderna så ser du vart jag menar). Ett lite ljusare kan du sedan borsta på den bulliga delen av kinden.
Sen kan man också tänka på att det kanske behövs lite olika nyanser för att matcha olika färger på ögonskuggorna/läppstift.
Så ta en funderar på vad du känner att du har för behov.
När det gäller basfärger på ögonskuggor så tycker jag verkligen att man ska satsa på kvalitet, mac, face, lancome, mus t ex. Det kostar lite mer, men när det är färger man använder ofta så är det värt det. Jag tror att mullvad och bruna nyanser som drar åt lila kan bli snyggt, iaf om du passar i lite kallare toner.

4:29 em  
Blogger helena said...

visst är hon det :)

1:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home