onsdag, april 05, 2006

Penslar

Var inne i en konstnärsbutik, eller vad man kallar det, idag. Kikade på akvarellpenslar, fast jag tänkte ha dem att mejka mig med då. De jag köpte var i mårdhår, det fanns i ekorre också som är mjukt och fint, men de hade inga hemma i passande storlek.
Jag köpte en som jag tror passar som globlinje-pensel och en riktigt tunn till eyeliner. Gav 88kr för båda så det skulle inte vara hela världen om de inte funkar som jag har tänkt mig. Men hur suveränt vore det inte om de funkar bra?
Pratade lite med en av butiksinnehavarna om det här med priset på makeupverktyg. Hon trodde att provar man sig bara fram så skulle man nog kunna hitta penslar som passar till de flesta makeup-produkter och tekniker. Hon använde själv en stor akvarellpensel i mård till rouge och bronzing.
Har ni möjlighet så kika in i en sån här butik, är man inte sugen på att köpa penslar så finns det iaf både torkställningar och penselförvaring att botanisera bland.
Har någon testat att använda akvarellpenslar till makeupen? Jag tror att jag fick en kommentar om det här i bloggen för längesen, men minns inte riktigt i vilket sammanhang.

21 Comments:

Anonymous Anonym said...

En blogg om läppglans, what a waste of time!

11:44 em  
Anonymous Anonym said...

Att kommentera att en blog om läppglans är en waste of time, what a waste of time....

11:59 em  
Anonymous Anonym said...

Det här är så jävla äckligt. Har du någonsomhelst aning om hur det går till när djur blir penslar? Hur kan du tycka att det är okej att mårdar och ekorrar ska behöva lida för att du ska kunna ha snygg ögonskugga? Jag blir så förbannad! Du har fan ett ansvar, och en otrolig möjlighet att göra lite nytta med din blogg. Sluta lura på folk djurtestat smink och onödiga penslar!

12:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Det vore ju kalas om man kan använda sig av konstnärspenslar (varför har jag inte tänkt på det innan?)

Det finns ju en uppsjö av modeller så de ultimata penslarna borde finnas glöm inte att skriva ut vilket hår som är bäst. Gillar din blogg skarp, du är duktig & snäll som svarar på alla frågor. Måste bara fråga om du är självlärd eller om du gått ngn utbildning? Ha en superbra dag!

7:02 fm  
Anonymous Anonym said...

anonym: skulle du säga samma sak om en konstnär skrev om sina penslar? NÄ, så håll käft.

9:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Håller med Sara. Varför läser du en blogg om smink om du är så emot hela koncepetet? Håll dig borta och dina åsikter för dig själv. Det är otroligt sårande att få höra sådana ogenomtänkta dumma kommentarer!

Jaa Helena du måste skriva hur det gick med penslarna skulle ju vara toppen om det fungerade!!
Makeuppenslar är ju hutlöst dyra

Sara

9:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har aldrig provat använda sånna penslar, men det vore ju oerhört bra om det funkade! du får skriva sen hur det gick :)

Håller också med Sara, sluta tjaffsa. Alltid är det någon sur och bitter person som ska komma med något negativt!

Fortsätt med en underbar blogg Helena!

10:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Annars kan man köpa fina peneslset på ebay för en inte alls så dyr summa. Likadana set som finns på ebay säljs på Eleven.se för betydligt många mer hundralappar. Min kompis köpte ett jättefint set med 18 borstar för ca 220 kr inklusive frakt. Det tog 4 dagar att skicka hit det från Hong Kong.
Det setet jag kollat in kostar 849 på Eleven men på ebay kostar det med frakt 250 kr. Det är gethår i borstarna.

10:26 fm  
Anonymous Anonym said...

All respekt åt dem som värnar om djur och växtliv, men det retar mig att de hackar på andra fastän de inte lever som de lär. Hur många av dem har tex inte skinnskor? Det måste finnas effektivare sätt att värna om djurlivet än att vara emot användandet av naturliga produkter som mårdhår.

10:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Anonym: Jaha, så nu har vi ett ANSVAR (var kommer det ansvaret ifrån - magen? det bara finns där eller)mot andra bara för att man har ett blogg? Lägg ned ditt kommunistsnack och låt människor ta ansvar över sina egna liv! Helena lurar inte på någon något, hon upplyser - sen gör väl varje läsare ett val huruvida de vill följa hennes råd eller inte. Människor kan tänka själva, vi är fria självständiga varelser - TILL OCH MED VI SOM LÄSER MODE/SKÖNHETSBLOGGAR - dvs till och med DU mrANONYM! Sen vad du gör med det valet it's up to you, men det kan du inte skylla Helena för! Säger detsamma som föregående talar, tycker du det är lika illa när en konstnär målar tavlor med mårdhår?

11:05 fm  
Anonymous Anonym said...

jag målar mycket akvarell, men har aldrig kommi på tanken att måla mig i ansiktet med penslarna...bra idé:)

11:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Min eyeliner pensel är såld i ändåmålet att jag ska göra talvor med den, men konst smo konst säger jag. Det funkar faktiskt väldigt bra, och fattig som man är så sparade man en hel del pengar.

12:36 em  
Anonymous Anonym said...

vilken kanon idé!! har en liten kassa och behöver spara där det sparas kan, så Tack för tippset!!

12:51 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med blogginnehavaren i sitt senaste blogginlägg om att sansa ner...jag syftar dock på antidjurhårspenslar såväl som övriga. Till Cicci: "Lägg ned ditt kommunistsnack" var ju iofs en pinsam kommentar, däremot finns det penslar av konstgjort hår att måla tavlor med, så nej alla konstnärer använder inte djurpenslar. Själv har jag penslar från Body Shop som funkar riktigt bra, gjorda av syntetiskt hår . Som Helena sa så passar ju inte allt alla, jag vet bara att dessa funkar för mig. Finns det ett bra alternativ där djur inte har skadats kan nog de flesta hålla med om att det är bättre, därför borde vi tipsa varandra om djurvänliga såväl som kosmetiskt bra alternativ istället för att hålla oss till sandlådenivån (i stil med "lägg ner kommunistsnacket").//Jho

1:56 em  
Blogger helena said...

frida: nej jag är inte utbildad inom kosmetik eller hudvård, jag är bara en produktjunkie som är nyfiken och gillar att testa allt nytt som dyker upp. Så det jag skriver om har jag lärt mig på vägen så att säga :) Och bloggens syfte är att skriva om smink ur en användares perspektiv.

jag återkommer naturligtvis med info om hur de funkar :)

JHO: det är riktigt, kritik ska vara så konstruktiv och sansad som möjligt från alla håll. Men min omedelbara reaktion var också att jag blev förbannad.
Jag använder naturligtvis inte äkta penslar för att det skulle vara någon statussymbol, ett bevis på att jag har råd eller liknande. Det finns helt enkelt inga syntetiska penslar som funkar på samma sätt som de äkta, det är fibrerna i håret som är själva grejen.
Annars är jag helt klart med dig när det gäller produkter där det finns likvärdiga alternativ, och som du säger så vore det väldigt mycket mer vettigt och konstruktivt om man visade på dem istället för att gapa en massa otrevligheter.

2:26 em  
Anonymous Anonym said...

Och min konstlärare som strängt sagt aja-baja för att ens ta med fingrarna på håren i våra akvarellpenslar, för tydligen gör fettet i huden att borstet håller sämre eftersom det bryts ner fortare vid kontakt med något annat än färg och vatten. Dessutom blir upptagningsförmågan av vatten sämre, men det kanske spelar mindre roll om man nu enbart använder dem till make-up.

Detta aja-baja sabbades dock ganska rejält när jag kom på vår ena katt komma gåendes, med penseln i munnen häromdan. Han var mycket förtjust i just borstdelen tydligen. Tror inte kattsaliv är så bra heller. ;o)

Så traditionella akvarellpenslar är tydligen väldigt universala, för konstnärer, katter och nu även sminkfantaster.

9:26 em  
Anonymous Anonym said...

jag köpte syntetiska penslar på Dekorima (Sveavägen) för ett tag sedan. visserligen till att måla med, men jag ska testa dem till smink när jag är klar. de är vita i håret och ganska styva, men lena och formar sig bra så att det går att göra stadiga bra linjer. tror märket kan ha varit Becker eller nåt sånt, och de var inte särskilt dyra. inte billigaste, men inte över 50 spänn, och som sagt syntetiska. värt ett försök... =)

11:12 em  
Blogger Karoleen said...

Det finns massor med borstar på Clas Olsson som fungerar alldeles utmärkt om man har en liten budget :)

2:19 em  
Anonymous Anonym said...

Fick tips av en Makeup-artist att köpa mårdpenslar istället för dyra, vanliga. Jag tycker de funkar ypperligt bra.

8:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Skulle signaturen Cicci kunna vara så vänlig att utveckla det där med kommunistsnack?
Intressant diskussion, men en smula onödigt att dra in politiska ideologier att bruka som skällsord. Kan verka stötande. Och visst är det trist med folk som inte respekterar arandra och varandra! :)

Fortsätt skriva på din toppenblogg, du lipgloss bitch! :)

9:01 em  
Blogger saralito said...

Vet inte riktigt om det finns så mycket mer att tillägga, förutom att jag tycker att du är en helt suverän skribent Helena, alltid rolig och inspirerande. Fortsätt så, och låt inte andras ogenomtänka kommentarer suga musten ur dig!

10:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home