onsdag, augusti 16, 2006

den där reklamationen...

Hur gick det med den där reklamationen? Kom det på mailen nyss.
Ja, det undrade jag med. Hade blivit lovad ett besked under förra veckan, men eftersom jag inte hört nåt ännu så fick jag ringa upp själv. Nu fick jag beskedet att de som levererar i.d till butiken jag köpte den i inte tar emot reklamationer av öppnade burkar. Vet inte alls om detta är sant, verkar ju hur som helst märkligt eftersom man inte vet om det är nåt fel på varan innan man öppnat den, eller?
Tjejen jag pratat med hävdar fortfarande att hon aldrig hört talas om att någon reagerat på detta sätt innan, men hon skulle "göra allt som står i min makt för att du ska få den här utbytt utav oss", för hon förstod ju "hur irriterad du måste vara på våra leverantörer nu". Eh, nja jag är snarare irriterad över nonchalansen hos hudterapeuterna jag köpte den hos. Nåja, att få en ny av den ljusare varianten (som jag inte haft några problem med) lät ju rätt bra iaf. Men det hon i slutändan erbjöd mig var en öppnad burk som används då kunder ska prova ut rätt nyans. Jag säger det igen, en öppnad burk som använts av ett flertal andra.

17 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tyvärr är det så på nästan alla sminkställen att man inte får lämna tillbaka öppnade produkter :( köpte ett läppglans från FACE till min faster som det var något fel på för det bara rann över läppglans över hela burken när man öppnat den så det gick inte att använda det om man inte ville ha kladd i hela väskan - då är det så irriterande att man inte får byta!

6:46 em  
Anonymous Anonym said...

Hon måste skämta? Ge dig en "test-burk"? Är det deras policy?
Grrr, jag blir så arg!

6:47 em  
Blogger Karoleen said...

Otroligt dåligt! Om du orkar bör du skriva ett brev till någon lite högre upp och klaga, det brukar hjälpa.

7:18 em  
Anonymous Anonym said...

Nääe?! Meh, va sa du då..!? Shit va arg jag blivit.

7:42 em  
Blogger helena said...

Jag blev helt paff. Sa bara tack och hej, liksom.
Nu orkar jag inte ta "kampen" om att få en ny produkt, min "fungerande" burk med i.d kommer ändå räcka hur länge som helst, och den mörkare nyansen vågar jag inte testa igen.

Jag känner inte heller att jag vinner något på att tjata mig till ett tillgodokvitto av butiken, för jag vill absolut inte vara kund där längre.

7:59 em  
Blogger Knaster said...

Vad i h-vete!? Kontakta Plus-Sverker eller åtminstone din konsumentvägledare! Dags att även kosmetika blir klassat som varor tycker jag!

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngCategoryId=538

(Såg ett program där Sverker satte dit sveriges skobutiker för att de sålde skor vars klackar slets ner på en halvtimmespromenad. Efteråt lovade skobutikerna att acceptera alla reklamationer.)

8:36 em  
Blogger Alison said...

Hej! Jag har precis börjat på i.d.:s agentur. Jag är ännu inte så insatt i reklamationspolicyn men jag tycker inte att det du skriver går ihop med vår syn på kundvård.

Om du mailar mig ditt telefonnummer ska återkommer antingen jag eller någon annan med klara besked så snart det bara går.

Ber verkligen om ursäkt å företagets vägnar!

8:40 em  
Anonymous Anonym said...

Det där med öppna varor brukar ju bara vara för öppet köpt. För reklamation borde det ju gälla öppnade burkar.

8:56 em  
Anonymous Anonym said...

herregud får man inte ens reklamera....ring dermarome, det är väl de som är återförsäljare? o KLAGA...

9:44 em  
Anonymous Anonym said...

Saken är att jag gissar konsumenttjänstelagen är tillämplig i ditt fall och att du kan åberopa fel på varan. När det gäller fel på varan och att det kan fastställas ett fel (som att det kliar i ditt ansikte och du har ju egentligen ingen anledning att ljuga om detta då du vill ha en ny ljusare nyans om möjligt som du inte haft problem med) så är de skyldiga enligt lag att göra en omleverans av produkten i första hand (tex en ny burk av den ljusare) eller göra prisavdrag och i sista hand häva köpet. De ska erbjuda dig en produkt som motsvarar den produkt du köpt hos dem INTE en använd.

10:20 em  
Anonymous Anonym said...

Vi borde ha det som i USA där man får byta öppnade och använda sminkprodukter, iaf på Sephora. Ibland t.om. utan kvitto.

10:36 em  
Anonymous Anonym said...

Konsumentköplagen ÄR tillämplig även på make up-produkter. Är det fel i varan så har man alltid rätt att reklamera. Och man kan ju inte veta om det är fel på varan förrän man har öppnat burken.... Jag vet vad jag pratar om, jobbar som jurist med en hel del konsumenträtt på "mitt bord" //Malin

10:58 fm  
Blogger Sunflower said...

Hej! Min mor var med om något liknande, fast utgången för henne blev bättre. Hon köpte en annan ansiktskräm (på Åhlens) inom ett märke (kommer inte ihåg vilket det nu var) som hon använt tidigare. Efter ett par dagar började hon se lite svullen ut runt ögonen. Hon trodde att hon suttit i korsdrag eller så, så hon reagerade inte så mycket. Men efter några dagar blev det värre. Hon tog sit till läkaren som gick igenom matintaget och sedan kosmetika. Läkaren rekommenderade att hon skulle byta kräm till hennes vanliga och se vad som händer. Men hon gick till Åhlens så där svullen och sade att så här är fallet och jag vill reklamera. När hon bytte till sin vanliga kräm försvann svullnaden. På Åhlens fick hon många presentcheckar! :) Hoppas det löser sig för dig med! Och vad då inte reklamera en öppen burk!? Ska man ha röntgensyn för att kolla om något är fel innan man öppnar den och börjar använda? Mycket märkligt, speciellt med tanke på att det är hos en hudterapeut. Håller tummarna!

11:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Vet de inte vem de har att göra med? Du har ju make-up-makt! The one and only bitch! :)
Nu vet tusentals andra tjejer hur de behandlar sina kunder. Word of mouth-effekten bör ej underskattas.

12:37 em  
Anonymous Anonym said...

DÅLIG publicitet för i.d. De tappar ju kunder om de har den här inställnigen. Kunden har Alltid rätt.

4:06 em  
Blogger helena said...

Jag har fått väldigt bra respons från i.ds agentur nu, de verkar också se det som ett problem att butiken ifråga har den här attityden till reklamationer.

4:38 em  
Anonymous Anonym said...

Som alla andra redan har sagt är det så otroligt dåligt bemötande man får stå ut med ibland.Men det här verkar ju ordna sig till det bästa tillslut.Men varför ska det vara så himla omständigt.
Vad sitter det i?
Att bli erbjuden en öppnad provburk är ju i det närmaste oförskämt.Dessutom när det är en salong som är återförsäljare till många olika märken,tycker jag att dom har ett ansvar både mot kunden och agenturen dom har blivit utvald att representera.
Inlägget blir långt,men kommentaren ovan berättade t,ex om USA där man kan returnera en öppnad buk,helt enkelt bara för man inte är nöjd.Skulle inte alla tjäna på nöjda kunder istället för missnöjda som aldrig vill handla där igen.MVH Jenny flitig läsare av lipglossbitch blog

10:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home