lördag, oktober 21, 2006

zap that zit

Nej, man ska ju inte klämma på de där ilsket röda pluttarna som poppar upp hos oss alla lite då och då. Folk som profesionellt pysslar med hudvård uppmanar oss ständigt att låta plitorna vara, men det går att lirka ur dem några tips på hur man åtminstone orsakar minst skada. För det är ju bara att inse, det är helt enkelt jäkligt svårt att låta bli att pilla.
Här kommer några handfasta tips på hur du minimera risken för ärr eller förvärrar inflammationen.

  • Tvätta händerna!
  • Fukt och värme hjälper till att mjuka upp huden och öppna porerna. Fyll handfatet med varmt vatten, luta ansiktet över och lägg en handduk över huvudet så du "stänger in dig". En snabbare variant är att fukta en bomulls rondell med varmt vatten och trycka den lätt mot finnen.
  • Tvätta ansiktet eller problemområdet med rengöring anpassad för oren hy. Du behöver någon som luckrar upp det yttersta hudskiktet, som ofta är det som stoppar orenheterna från att ta sig ut.
  • Vira in fingertopparna i en kleenex när det är dags att klämma. Området hålls rent och du riskerar inte heller att du skadar huden med naglarna.
  • Tryck sedan försiktigt, absolut inte så hårt att du blir röd eller att det gör ont. Händer det inget efter ett par lätta tryck så är det läge att ge upp, fortsätter du att klämma trots att finnen inte är mogen så riskerar du ett fult ärr.
  • Men om plitan ger med sig så torka av området och badda det med lite sårrengöringsvätska. Därefter kan det vara vettigt att dutta på lite skarpare finnmedel direkt på problemet. Detta hjälper till att "lösa upp" och hålla rent.



Doctor Burt´s Herbal blemish stick
Crabtree & Evelyn Blemish control
Neutrogena Acne eliminating spot gel
Benefit Boo boo zap

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad kul med ett så "rejält" inlägg. I löööv din blogg alltid, men det är xtra kul att läsa när du haft tid att gör ett mer "arbetat" inlägg :o) Och tack för tipsen.

6:43 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har funderat ett tag på Boo Boo Zap, nån som testat den?

9:26 em  
Anonymous Anonym said...

Jag brukar ta en vitlöksklyfta, vrida itu den så att den inte blir "infekterad" av kniven, och sen gnida den råa vitlöksytan mot finnen. Det svider till men finnen lugnar sig.

3:26 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har hittat en kräm i Kina som man duttar på när man har klämt en finne. Efter nån dag lossnar död hud från den och inte ett spår av finnen finns kvar, inge ärr, ingen röd prick. Tyvärr hittar jag den inte nånstans på nätet. Märket verkar vara franskt och heter Lire Et Gouter Sore-inflammation Liquid.

3:31 em  
Blogger helena said...

eva: vitlök, det var nåt nytt för mig. Men funkar det så funkar det :)

li: känner inte till den, men jag kan tänka mig att den är av samma typ som de här jag har listat. Neutrogenas är den jag använder och den löser upp så man liksom fjällar av.

4:57 em  
Blogger Karin said...

Går Neutrogenas att köpa i Sverige? Är det den som säljs på Apoteket?

Vill också passa på att lovebomba din blogg som är rolig, snygg och bra skriven! Alltid ett nöje att läsa det du skriver :-)

7:18 em  
Blogger helena said...

Tack Karin, kul att höra!
En del av Neutrogenas produkter, Rapid clear, finns på apoteket. Jag länkade till den amerikanska sidan för att apotekets är så vansinnigt seg att ta sig in på bara. Personligen hoppas jag på att de tar in fler produkter från märket.

8:08 em  
Blogger Karin said...

Hej igen!!
Nu har jag testat Rapid clear och den är ju jättebra! Tack för tipset!
Har du provat de andra Neutrogena-produkterna de har på Apoteket, ansiktstvätt, ansiktskräm osv?

9:08 em  
Anonymous Anonym said...

Har använt BooBoo Zap flera år, über bra. Lätt att ha med i handväskan.
Älskar Benefit, kolla in Traderas auktioner! Där kan man med tur hitta guldklimpar;)
Tack för en utmärkt blogg för oss "junkies"

9:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home