torsdag, november 30, 2006

i bokhyllan

Jag formligen älskar böcker om makeup. De allra bästa är stora i formatet, de är fyllda med bilder och steg för steg instruktioner, personliga tips och anekdoter från författarna.
Kevyn Aucoins böcker Face Forward och Making Faces borde finnas i varje sminkjunkies bokhylla. De är en enorm inspirationskälla, och de står sig fortfarande otroligt bra i konkurrensen. Särskilt dyra är de inte heller, och man får mycket beauty för pengarna :)

Senaste köpet för min del var Allure: Confessions of a beauty editor, behöver jag säga mer än att den är skriven av Linda Wells m fl på bästa tidningen Allure?
Mitt nästa köp blir troligen Free Gift with Purchase: My improbable career in magazines and makeup, av Jean Godfrey-June skönhetsredaktör på Lucky Magazine.
Men jag vill gärna ha tips på andra godbitar att utöka samlingen med.

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Making Faces skulle jag asbolut kunna tänka mig köpa. Har Face Forward som jag älskar :-)

11:13 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har "Face Forward" och "Making Faces" av Kevyn Aucoins böcker. Älskar också denna typen av böcker. Jag har även Nars "Make Up Your Mind", en bok om hur man sminkar asiatiska kvinnor (kommer ej ihåg vad den heter) + Susanne Ljungs bok. Skulle vilja ha Max Söderberghs bok nu också. Oj, vad långt det blev.

9:24 fm  
Anonymous Anonym said...

Susanne ljungs bok är bra!

10:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Finns det inga bra böcker på svenska?

3:00 em  
Anonymous Anonym said...

kliver av boktåget här lite och rekommenderar make up stores egna tidning, tjock, innehållsrik och mycket inspirerande. har bra tips för ögonmejk, plockning av ögonbryn och smått och gott.

3:39 em  
Anonymous Anonym said...

har någon her provat MUS-borstar?är dom bra?nyfiken på rougeborsten.. ha en trevlig weekend alla!

7:24 em  
Blogger helena said...

sandra: då måste du ha making faces också :)

mia: Nars har jag funderat på att införskaffa

milla: japp :)

kicki: Ja, allure är toppen, jag prenumererar jag också. Bobbi Browns har jag inte kikat i, tack för tipset.

anonym: då får jag nog tipsa om Susanne Ljungs bok, som det skrivs lite om i kommentarerna ovan. Och boken Makeup! är ju också på svenska, har inte kikat i den själv men den kanske kan va nåt. Men jag tycker inte du behöver vara orolig för språket, Kevyn Aucoins böcker t ex har väldigt tydliga steg-för-steg instruktioner med bilder till.

anonym:tidningar är inte heller att förakta, jag läser allt jag kommer över :)

nyfiken: jag tycker de håller en bra kvalitet överlag, har inte testa rougeborsten dock.

7:44 em  
Anonymous Anonym said...

Vilka makeup borstar skulle du rekommendera? Har funderat på MACs men undrar om det kanske finns något bättre :)

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

Angående MUSs tidningar, man kan hitta alla (t.o.m. det senaste) numren på deras hemsida i pdf-format, väldigt praktiskt.

9:54 em  
Anonymous Anonym said...

På tal om ingenting vet du om sephora "skeppar" till Swe?

12:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Gillar du hår och vill få lite inspiration, köp boken "International Hairstyle Index"!

1:05 fm  
Blogger helena said...

anonym: jag gillar märket japonesque, som du t ex hittar på Hqhair. Letar man budgetvarianter så är flera ur kicks sortiment bra.

ling: smart ju

anonym: nej sephora skickar inte till oss tyvärr

beauty chic: tack för tipset.

10:42 fm  
Anonymous Anonym said...

making faces tyckte inte jag var ngt att ha, är den andra bättre?

6:24 em  
Blogger helena said...

Gillar du inte making faces så gillar du nog inte face forward heller. Själv tycker jag båda är lysande :)

6:52 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med, Kevyn Acoins böcker är suveräna!
Hälsningar Annis

1:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är väldigt förtjust i Bobbi Browns böcker, de är väldigt bra allihop tycker jag...! Väldigt heltäckande innehåll och många bra tips.

5:21 em  
Anonymous Anonym said...

Alla Kevyn Aucoins böcker: The Art of Makeup,Making Faces och Face Forward. Bobbi Browns bok Beauty Evolution, Makeup Your Mind av Francois Nars,Susanne Ljungs stora bok om skönhet av just Susanne Ljung, Makeup Makeovers av Robert Jones,Paul Starr on Beauty: Conversations with Thirty Celebrated Women av Paul Starr.
Tack för dina tips. Jag visste inte att Linda Wells hade gett ut en bok.

3:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag älskar själv sminkböcker. Jag kan varmt rekommendera följande:

* Bobbi Brown Beauty - The ultimate beauty resource
* The 21 ST Century Beauty Bible av Sarah Stacey & Josephine Fairley
I boken rekommenderas produkter som en stor panel har testat, toppen bok!!
* Vouge Beauty

Maria

5:55 em  
Anonymous Anonym said...

Vouge har en bra bok men det kommer jag inte ihåg vad den heter just för tillfället...

2:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home